Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3249 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28549
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17004)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11545)
Hodnotenie: (44 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (80)  [Verzia pre tlač] Tlač

KTM Adventure 950 S - oranžová šelma 2/2

 Zdieľať

Pridané: 26.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 24306 [Vaše stroje]

Motor

Nechcem písať o technických parametroch, zameriam sa na dojem.

Po naštartovaní (aj v kose bez problémov) sa ozve klepanie z motora, ktoré po chvíli ustane a nahradí ho krásny zvuk vidlicového dvojvalca. Dôvodom je hydraulické (ne)napínanie rozvodových reťazí, pokiaľ tlak nestúpne na požadovanú hodnotu.

Po zahriatí je reakcia na plyn okamžitá a zbesilá. Katastrofu by v teréne predstavovalo nechcené otočenie rukoväťou. 105 koní (toľko má moja) nezvládneš. Príliš jemný plyn robí zo začiatku problémy. Ak si zvykneš, je to O.K.

Osobne som čakal silnejší spodok a slabšie maximum. V otáčkach do 3500 má krivka nárastu krútiaceho momentu mierne inú charakteristiku ako potom. Dôsledkom je sledovanie otáčok jazdcom dole viac, ako by sa patrilo. Nad 4500-5000 sa zviera odtrhne z reťaze a je na jazdcovi, či ho zvládne. Drift ako spôsob jazdy aj na asfalte nebol doteraz môj štýl. Nuž čo, časy sa menia a musím si zvyknúť. Pri superšportovom zrýchlení na endure som sa nestačil čudovať ja ani diváci. Prešmykovanie zadnej pneumatiky aj na 4. prevodovom stupni pri zrýchľovaní nie je výnimkou.

Prebytok výkonu je vítaný v teréne, zadné koleso sa dá neustále točiť v drifte v prakticky celom režime otáčok. Výkon a krútiak nabiehajú bez skokov, plynule a jednoznačne divoko. Točivosť motora je k neuvereniu, dá sa ním aj brzdiť. Treba zabudnúť na trialové vložky na jednotke. Citlivý plyn núti občas spojkovať, pomalá jazda nesedí agregátu ani podvozku.

Motor chveje akurátne a otáčky porátaš pod zadkom ľahko aj bez displeja.

Pri točkách zhltne motor aj 7,5 l/100 km, inak asi 6,22 litrová nádrž je na cestovanie poddimenzovaná, Touratech ponúka 44 litrovú nádrž a Amíci 40 litrovú. Samozrejme za nekresťanské prachy a bandaska nie je zrovna in. Alternatívou sú zadné nádrže od AfricanQueens, ale k nim treba nové zvody.

Kvalty idú super. Všetkých 6. Presne, ľahko, bez falošných neutrálov. Prevodovka je dobre odstupňovaná na asfalt aj terén. Hydraulicky ovládaná mnoholamelová spojka ide ľahko a zaberá plynule.

Samotný motor je kompaktný a vzhľadom k výkonu rozmerovo malý, dobre umiestnený v ráme. Prístup k výmene oleja vcelku nekomplikovaný, podobne pri vzduchovom filtri. Čakal som mierne jednoduchšie riešenia.

Podvozok

O ňom hlavne táto obluda je.

Kostrou motorky je priehradový trubkový rám, dostatočne ľahký a pevný, nemá tendencie na krútenie. Motor visí medzi dvomi nezávislými nádržami, jeho (ne)šírka to umožňuje.

Prekvapujúce sú jazdné vlastnosti na asfalte, nevadia ani vysoké zdvihy. Výborné pohlcovanie nerovností, jogurťácke náklony a výkon prevetrajú na Šturci aj vážne cestné stroje. Pri intenzívnom brzdení prednou brzdou sa mašina preklopí na čumák a zadné koleso zablokuje. Práve zadná brzda je jedinou slabinou podvozku. Ťažko dávkovateľná, s tendenciou „kúsať“ kotúč.

Ale v teréne ide mašina super!!! Jazda 160-kou po poľnej ceste, skoky na motokrosovej trati, vyrovnávanie balansov v stupačkách – všetko prebieha prirodzene a ľahko. Správna dĺžka rázvoru a kolesá 21-18 sú výbornou voľbou konštruktérov. Zdolávanie nástrah terénu vo váhovej kategórii nad 200 kg je nevídané! Zdvihy 265 mm vpredu aj vzadu sú maximom v triede mastodontov a umožňujú odzemok ako sa patrí.

Dorazy sa nekonajú, motorka reaguje pokojne. Majestátna plavba nerovnosťami je silne návyková. Treba však mať na zreteli skutočnú váhu, pretože počas jazdy na ňu ľahko zabudnete. Plynulé nastavenie pruženia vpredu aj vzadu umožňuje každému jazdcovi laborovanie s jazdnými vlastnosťami donekonečna.

Sériové ráfy sú dosť blbé, prezuť gumy v divočine je prakticky nemožné. A ľahko sa prevalia. Odmenou je jazda v náklonoch po asfalte.

Pri skokoch ju treba púšťať mierne na predné koleso. Správne prenášanie váhy a pohyb po sedačke – lavici vyrieši väčšinu problémov.

Normálny posed – takmer krosový je v pohode, účinky na zadnicu uvidíme po prvých diaľkových výpravách.

V stupačkách sa dá jazdiť celé hodiny, ergonómia je vydarená. Vyšší jedinci určite siahnu po nadstavcoch na rajdy – 30 mm postačilo. Ako prvé som preklopil rajdy mierne dopredu – predošlý majiteľ bol evidentný diaľničný cestovateľ.

Ovládacie prvky a digitálne budíky sú prehľadné a čitateľné. Chýba ukazovateľ aktuálneho stavu paliva, kontrolka rezervy nestačí. Riešenie ponúka viac módov, meranie kilometráže alebo GPS. Nechýbajú záložné vývody pre vyhrievanie rukovätí, napájanie GPS a 12V zásuvky.

Ochrana pred vetrom je dobrá aj pri vysokých rýchlostiach, ale dážď a blato vás zaserú ako sa patrí. Od 160 chveje plexi štít, nad 200 dosť trasie. Je dôležité, že aj pri maximálke (tacho 225, GPS 215) nechveje podvozok a ani nepláva, čo ma príjemne prekvapilo.

Dizajn

Dostávame sa na tenký ľad, pretože vnímanie a cit pre krásno je záležitosť výsostne individuálna.

Vzhľad vnímam z každého uhla ako vydarený, nadčasový, s čistými líniami bez rušivých prvkov. Nie systém „však to nejako dopadne“, prípadné vyhlásenie nezmyselného nakopenia vyslovene nepekných prvkov za „až pekné“. Dizajnéri odviedli robotu na jednotku. Dokonca aj v neskorších verziách je správne dávkovaná striedmosť mottom vzhľadu edvenčra – napríklad nová Adventure 990 R je nádherná. Doplnkami od Sommeru či Touratechu sa dá navyše kadečo vylepšiť nielen po stránke funkčnosti.

Spracovanie detailov je na vysokej úrovni a zvláštna oranžová metalíza jej pasuje. S vysokým predným blatníkom a na drapákoch je tá moja na zožratie.

K moto-dizajnu patrí aj zvuk! V základnej verzii dobrý, v Akrapáckom prevedení „velice silno moc“ dôstojný. Nazameniteľné odpaľovanie vidlicového litra je koncertom na voľnobehu aj v otáčkach.

Obdivné pohľady pasujú ku KTM 950 Adventure. A priznajme si – komu to nerobí dobre. Pohladkanie vlastného ega patrí k motorkám. Jazdcom mysliacim na dôchodkové sporenie (čiže mne) to pripadá zvlášť príjemné!

Na koniec

Od začiatku októbra 2008 som najazdil na KTM-ke vyše 2000 km, prevažne v teréne, menej na asfalte. Málo na zničenie, veľa na spoznanie. Jazdy sa podobali ničeniu eráru – príčinou bol dlhodobý súkromný test. Plánované opotrebovanie malo odhaliť prípadné skryté vady a vyprovokovať vznik porúch doma, nie niekde na Sahare.

Okrem vodného čerpadla (upozornil ma aj predávajúci) sa nevyskytlo NIČ. Jazdil som ako hovädo aj na SuperTenerke, ale KTM proste ponúka iné obzory. Jazda aj v čisto motokrosovom prostredí je zážitkom, enduro úplná polahoda! Výlety so synom (o jeho Honde napíšem) v blate, na snehu aj v šotoline nerobia problémy (jazdíme aj teraz, v decembri). Hlavne pri jazde v stupačkách je motorka veľmi dobre detekovateľná z hľadiska rovnováhy, padol som iba pri postátí. Celé to je o vyjazdenosti a o správnom dávkovaní obrovského výkonu. Lotériou je presun na vlhkých asfaltových cestách, kde má zadné koleso tendenciu „ustreliť“ (znovu ten výkon!).

Motorka je stabilná v každej situácii, rám v spolupráci s pružením (skutočne má 265 mm) pomohli ustáť to, čo by sa s iným ťažkým endurom skončilo držkopádom. Obutie na štupľoch vydrží málo, ale rátal som, že ešte menej.

Ostatné iba vo forme odporúčania:

KTM Adventure 950 S patrí do rúk človeka, ktorý vie čo chce a že chce práve ju. Je mrhaním peňazí prevetrávanie tohto zvera po diaľniciach. Nestratí sa na nich, ale patrí do terénu. Chyby odpúšťa iba silným a skúseným jedincom. Pred dlhším ostrým presunom v teréne nezabudnite na kondíciu a silu v rukách. Určite sa zídu. Podobne ako hojný zdroj peňazí, tiež sa zíde.

Obdivné pohľady domorodcov nič nepomôžu pri probléme niekde v Kazachstane. Naštudovanie výhod a nevýhod motorky ako celku sú nevyhnutnosťou.

Tam kde sa iné ťažké motorky pechoria 40 môžete vypekať 90. Naopak po 7500 km budete meniť olej, aký na ruskej benzínke nezoženiete. O filtri ani nehovorím.

Preto zvoľte šelme takú arénu, do akej patrí. Divoké cesty, rýchle presuny naľahko v štýle rely. Tam sa zrodila a má to v génoch. A nezabudnite na zvýšenú starostlivosť. Šelmy to milujú!

Prestavba

Čo zmenil Germán:

  • vysoký predný blatník
  • sedačka (je super), kryt motora, mriežka chladiča od Touratechu
  • laďáky Akrapovič
  • leštené ráfy (neviem načo)
  • plná prdel drobných doplnkov
  • brzdové kotúče, pancierové hadice
  • benzínové čerpadlo, niečo babral pri ladení aj s karburátormi

Čo som doplnil ja:

  • vyhrievané rukoväte
  • 30 mm nadstavce pod rajdy
  • hliníkové protektory na ruky
  • držiak na GPS (aj na roadbook) + 12V koncovka
  • padacie rámy (padám často)

Čo plánujem:

  • nové ráfy Excel 1,85/21 a 2,50/18 (už sú objednané, ľahké prezúvanie, možnosť obuť aj BibMousse, vysoká pevnosť)
  • predná dakar-maska s Xenónmi (namiesto plexi, ktoré sa láme a môže jazdca „podrezať“)
  • postranné zadné nádrže (tak 2x5 litrov, vlastná výroba – započatá)

Po sezóne 2009 napíšem znovu z pohľadu cestovateľa na dlhé trate.

Plusy a mínusy

podvozok, ovládateľnosť na ceste aj v teréne, pomer výkon / váha, vzhľad, zadná brzda, malá nádrž, cena

<

Pridané: 26.01.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

KTM 950 Adventure 2004:

Foto:
KTM 950 Adventure 2004
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTM
Model:950 Adventure
Rok:2004
Kategória:Enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:942 ccm
Max. výkon:98.0 k (72.0 kW) / 8000 ot.
Max. krútiaci moment:95 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:11.5:1
Vŕtanie x Zdvih:100.0 x 60.0 mm
Palivový system:karburátor(y)
Rozvod:DOHC
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:230 mm
Zdvih vzadu:230 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm
Pneu vpredu:90/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:198 kg
Výška sedla:915 mm
Šírka:950 mm
Výška:950 mm
Svetlá výška:316 mm
Objem nádrže:22 l

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (44 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (80)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »