Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1511 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29747
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17587)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12160)
Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Maťo Benko smeruje na Dakar 2021

 Zdieľať

Pridané: 30.10.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 6320 [Šport - Rally]

Turbulentné časy prinášajú netradičné kroky a riešenia. Po prekvapivom odvolaní Africa Eco Race 2021 a ešte prekvapujúcejšom potvrdení Dakaru 2021 v Saudskej Arábii nastali pohyby v súpiske najznámejšej rally sveta. Pretekári sa na poslednú chvíľu snažia preregistrovať na Dakar, pokiaľ majú na predraženú rally dostatok peňazí. Nie je zatiaľ známe, o aký počet jazdcov ide a ani si to netrúfam odhadnúť.

Seriál článkov - Dakar 2021:

| Seriál článkov: Dakar 2021 |

Maťo Benko je našej amatérskej rally komunite známy a je príkladom toho, kam až môže zanietenosť motorkára zájsť. Samozrejme, predstavuje optimálny prípad, keď sa stretli húževnatosť v príprave, nehasnúci chlapčenský sen a finančné zázemie. Aj preto to z nás amatérov dotiahol najďalej.

Ihneď po oznámení zrušenia Eco Race kontaktoval ASO a začala iná medicína. Milión predpisov, zákazov, príkazov a nariadení mu zahltilo hlavu a chvíľu trvalo, kým sa v administratívnej húštine zorientoval. Našťastie vytrval a zmieril sa s tým, že sprievodné vozidlo musí byť 4×4, hoci s obyčajnou dodávkou Jožko Koleník s Peťom Rečičárom nikdy nezapadli ani v Mauretánii. Tiež musel kúpiť megahlúposť s názvom air-bag vesta a obmedziť počet pneumatík…

Martin Benko - Africa Eco Race
Martin Benko - Africa Eco Race

ASO v nekonečnom záchvate „bezpečnosti“ obmedzilo počet sád pneumatík na 6, teda jednu na dva dni. Takže pretekári na špičke pôjdu na plný plyn v každý druhý deň na zodratej zadnej pneumatike a ojazdenej prednej. Prípadne s rozbitými miusmi. Je detinské domnievať sa, že pôjdu pomalšie. Minimálne továrenskí jazdci poletia hop alebo trop, im ide o všetko a bezpečnosť pôjde bokom.

Ešte zaujímavejšie bude sledovať používanie bezpečnostných nafukovacích viest. Stačí sa pozrieť na pády v MotoGP, kedy airbag síce padajúceho jazdca chráni, no na druhej strane mú bráni v pohybe pri korekcii pádu a kotúľaní sa po zemi, kedy poskakuje ako lopta. V ťažkých dunách vystúpi špičkový pretekár niekoľko krát za etapu z motorky, tí ostatní aj 20-30 krát. Ako bude spätne „nabíjať“ a sfunkčňovať airbag nie je známe.

14.1.2020  7. etapa Chami - Aidzidine  478km (časovka 478km) - Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
14.1.2020 7. etapa Chami - Aidzidine 478km (časovka 478km) - Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo

Okrem toho účastníci musia kľučkovať pomedzi nezmyselné Covid-19 predpisy, testovať sa, nosiť rúška, dezinfikovať seba a motorky a podobné zbytočné sprostosti.

Maťo teraz intenzívne dolaďuje formu, väčšinou denne trojfázovo. Našťastie techniku má pripravenú, tak teraz všetko závisí na úradnom šimľovi. A hoci tvrdí, že sa ide iba zúčastniť, neveríme mu. Ide predsa pretekať a porovnávať sa s tými najlepšími na svete, lepší už nie sú! Samozrejme, vidieť cieľ zdravý na funkčnej motorke je prvotným zámerom, no vidieť cieľ zdravý, na funkčnej motorke a na dobrom mieste vo výsledovke je ešte lepšie. Však?

10.1.2020 4. etapa Assa - Smara 404km (časovka 385km, presun 19km) - Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
10.1.2020 4. etapa Assa - Smara 404km (časovka 385km, presun 19km) - Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo

Takže Maťo, držíme palce!

Text: Haro, foto: internet

10 etapa - Africa Eco Race 2019 – Maťo Benko naživo
10 etapa - Africa Eco Race 2019 – Maťo Benko naživo

Pridané: 30.10.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Seriál článkov - Dakar 2021:

| Seriál článkov: Dakar 2021 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »