Anketa:
Ďalšia z Dakar Series Rally bude v Rusku, Kazachstane a Turkmenistane - Silk Way Rally 2009
ZdieľaťPridané: 11.03.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 5188 [Šport - Rally]
Pod dvoch podujatiach seriálu Dakar Series v roku 2008: Central Europe Rally a PAX Rally, sa bude ďalšie pokračovanie jazdiť v Oriente.
![]() |
Dakarská séria pokračuje vznikom Silk Way Rally (Rally na Hodvábnej ceste pozn. redakcie), ktorá prebehne v termíne 5. - 13. septembra na území Ruska, Kazachstanu a Turkmenistanu. Rally inicioval prezident Turkmenistanu Gurbanguly Berdimuhamedov a má tiež podporu ruského prezidenta Dmitry Medvedeva a prezidenta Kazachstanu Nursultan Nazarbayev.
Šéf ruského tímu KAMAZ Semion Yakoubov sa bude podieľať v spolupráci s A.S.O. pri realizácii projektu. Projekt nabral inšpiráciu z pradávnej Hodvábnej cesty. Štart je naplánovaný v hlavnom meste Tatarstanu - Kazaň a cieľ v hlavnom meste Turkmenistanu Ashgabat.
Ďalšie podrobnosti o Rally (trasa, pravidlá atď.) budú upresnené v polovici apríla.
Doplnenie: Silk Way rally bude organizované iba pre autá a kamióny. Táto správa prišla len teraz.
Zdroj: dakar.com
Pridané: 11.03.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Rally Central Europe mení trasu v Rumunsku kvoli množstvu snehu! - Awia
- Video: Rozhovor - Jaro Katriňák pred Rally Central Europe 2008 - Awia
- Druhá zo série Dakarských Rally už klope na dvere - Awia
- Prvá zo série Dakarských Rally už v apríli 2008 - Awia
- Dakar Series II - PAX Rally - po prvej etape Jaro Katriňák priebežne deviaty! - Awia
- RUMUNSKO 2009 – Po stopách Rally Central Europe - haro007
- Rally Central Europe 2008: Budapešť privítala jazdcov dažďom - Awia
- Rally Central Europe 2008: Po prvej etape Jaro Katriňák šiesty! - Awia
- Rally Central Europe 2008: 4. etapa - Na piesku kraľuje Despres, vo Veszpréme Katriňák! - Awia
- Rally Central Europe 2008: 3. etapa - Jaro Katriňák vyhral prvú špeciálku! - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!