ISSN 1336-6491 | Online: 1646 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29873
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17648)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12225)
Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prečo nás dostalo supermoto

 Zdieľať

Pridané: 05.05.2009 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 15501 [Testy a predstavenia - Test]

Supermoto nie je určite kúpa z rozumu. Jedine srdce vám môže rozkázať, že sa vydáte týmto smerom. Bránou do tohto sveta môže byť práve KTM 690 SMC.

SMC-čko sme už testovali v priebehu minulého roka a jeho test nájdete tu. Nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že to bol jeden z najlepších týždňov na motorke, aké som kedy zažil. A rovnako nebudem ďaleko od pravdy, keď hneď jedným dychom dodám, že som pravdepodobne jedným z mála, ktorému by práve týždeň ako tento vyhovoval. Predná pneumatika každú chvíľu vo vzduchu, zadná zase často šmýkajúca sa bokom a ubolený zadok, ktorý mi už tak nevyhovuje :-). A napokon, respektíve hlavne ten pôžitok na motokárovej dráhe, to je treba zažiť. Žiadne autá, cyklisti, štrk na ceste, zvodidlá, žiadne hranice. Minimalizované riziká, že sa zraníte rovnako ako to, že ublížite niekomu inému.

Superšport alebo supermoto?

Myslím si, že tí z vás, ktorí niekedy uvažovali alebo budú uvažovať o supermote budú najmä z radu športových jazdcov vlastniacich superšport, alebo mininálne nejakého naháča s obrúsenými stupačkami. Nehovorím to náhodou, lebo podobne to bolo aj so mnou. Rozhodoval som sa, či budem jazdiť okruhy alebo som váhal nad endurom, pretože jazda na Šturci alebo jemu podobnom kopci ma už nelákala. Kopce každopádne nie sú zlé a zajazdiť sa dá pekne aj tam, ale ste blázni, ak na nich jazdíte bez rezervy, to si povedzme na rovinu. Na okruhu vás nič nelimituje a v hlave máte hneď lepší pocit, keď vedľa seba periférne nevidíte ubiehať stĺpiky zvodidiel.

 Džogurtovo na Šturci
Džogurtovo na Šturci

Prečo som sa teda rozhodol namiesto superšportu pustiť do supermota, skúsim zhrnúť do výhod a nevýhod, ktoré tieto motorky majú. Do úvahy beriem sériový stav superšportu, ktorý majiteľ bude využívať hlavne na jazdu po okruhu, no občas si bude chcieť spraviť aj výlet po cestách, rovnako ako motardu so servisnými intervalmi počítanými na kilometre a nie motohodiny (napríklad spomínaná KTM 690 SMC, Husqvarna SM 610 alebo Suzuki DR400SM). Tento článok vznikol len preto, že ma motardy pohltili a na Slovensku je to ešte stále pomerne raritka, pre veľa ľudí je to stále nová vec a možno vás to presvedčí ísť aspoň na testovacie dni, ktoré niektoré značky organizujú a na niečom v tomto štýle si dať jazdu, prípadne sa pozrieť na preteky. Je možné, že nebude každý súhlasiť, ale ja to vidím zhruba takto.

Superšport výhody:

  • oproti supermotu neporovnateľne viac pohodlia v každom smere na občasný „turistický“ výjazd po cestách, ktorý môže mať kľudne cez 500 kilometrov za deň,
  • stála cestovná rýchlosť môže byť vďaka kapotáži vyššia ako 120 km/h, čo je u supermota hranica (ak vám proti smeru jazdy fúka vietor, je to ešte menej),
  • schopnosť zvládnuť všetky druhy ciest vrátane diaľnic bez pocitov, že si preženiete hlavou guľku,
  • stabilný podvozok pri vyšších rýchlostiach,
  • spolujazdec je síce otrava, ale v prípade otrlejších jedincov nie je vylúčené ani občasné jazdenie vo dvojici,
  • ďaleko viac zabodujete pred babáma v kaviarni,
  • možnosť jazdiť preteky, kde je priestor sa zlepšovať, napr. Eres-racing cup.

Superšport nevýhody:

  • ako najväčšiu nevýhodu beriem vysokú náchylnosť na poškodenie motorky v prípade pádu na okruhu alebo nebodaj ceste, ktorá môže mať naozaj bolestivé následky pre vašu peňaženku,
  • ak si chcete naozaj kvalitne zajazdiť, čo nemusí nutne znamenať na hrane, treba zvyčajne cestovať veľa kilometrov, kým narazíte na vyhovujúcu kvalitu „asfaltu“ súčasne s dostatočným počtom vhodných zákrut,
  • v prípade okruhového jazdenia je treba cestovať pomerne ďaleko respektíve dlho, kým sa na okruh dostanete, čo sa však trochu zmení po prípadnej dostavbe Slovakiaringu,
  • za celodenné jazdenie zaplatíte 100€ a viac,
  • ak chcete jazdiť okruh na laminátoch a súčasne po ceste so sériovými kapotážami, ktoré majú svetlá, ich montáž a demontáž vás bude stáť kopec času a nervov,
  • vyššia nákupná cena,
  • vysoké rýchlosti = vyššia pravdepodobnosť ťažšieho zranenia.

 Superšport a cesta podľa nás nejdu moc dohromady
Superšport a cesta podľa nás nejdu moc dohromady

Supermoto výhody:

  • už prvé metre z garáže vám naskočí veľký úsmev, jazda cez mesto je hračka, za mestom sa parádne zabavíte aj na ceste pochybnej kvality, ktorá by však mala mať zákruty s rýchlosťami do 130 km/h,
  • ak sa vám na trati cez víkend nezadarí a pošlete svojho miláčika vybaveného aspoň chráničmi páčok s hliníkovou výstuhou k zemi, väčšinou ho stačí zdvihnúť a zábava bez problémov pokračuje,
  • ďalšou výhodou je motokárový okruh v Dunajskej Strede, pričom má zrejme pribudnúť supermoto dráha v rámci Slovakiaringu, chalani z Motor Teamu Prievidza majú postavenú dráhu aj v Prievidzi, škoda zrušenej trate v Pezinku,
  • celodenné jazdenie na okruhu vás bude stáť zhruba 20 – 33€,
  • rovnako ako v prípade superšportov, aj v supermote sa na Slovensku konajú preteky (viac sa dozviete na www.supermotard.sk/ ), do ktorých sa môžu prihlásiť úplní amatéri ako aj chalani, čo už niečo za sebou majú,
  • na zadné to ide úplne samo.

 KTM 690 SMC pripravená k boju
KTM 690 SMC pripravená k boju

Supermoto nevýhody:

  • absolútne jednostranná záležitosť len na „somariny“ v meste alebo jeho okolí, samozrejme dráhe, ak máte zadok z ocele, dá sa aj tu urobiť stredne dlhý výlet, no superšporty sú oproti nim stále králi univerzálnosti,
  • maximálna „cestovná“ rýchlosť do 120 km/h, inak budete zápasiť s vetrom a večer si ledva ľahnete do postele,
  • pomerne úzky výber z modelov, ktoré sú ešte pomerne ľahké (max. 150 kg plne natankované), majú dostatočný výkon a pritom majú servisný interval cca 5000km,
  • spolujazdec nepripadá v úvahu, možno na kávu do mesta,
  • spotreba zadných pneumatík môže byť desivá,
  • menšie rýchlosti, ale zranenia bývajú časté.
 SMC v rukách Miša Solíka...
SMC v rukách Miša Solíka...

Voľba padla na KTM 690 SMC

Toto sú len fakty a nakoniec bude aj tak rozhodovať vaše vnútro.

Ak chcete teda supermoto, no nie ste ochotní mať motokrosovú motorku na 17-kach, alebo ste na ňu ešte nedospeli, chcete 5000 km servisný interval, dostatočný výkon a čo najnižšiu hmotnosť, na výber toho veľa naozaj nie je. Ja som sa rozhodol ísť do SMC-čka z viacerých dôvodov. Nová LC4-ka, ktorá dáva už v sérii 63 koní, špičkový podvozok so slušnými možnosťami nastavenia, samozrejme skvelá úroveň spracovania a vôbec fakt, že je to nová koncepcia, ktorá bola uvedená na trh iba v minulom roku. Jedinou nevýhodou je oproti Huske alebo Suzuki o niečo vyššia cena, no pri pohľade na komponenty viete, kam tie peniaze išli.

Zábeh je už hotový a motor už ide krásne do otáčok a je z neho konečne cítiť sila. Prevodovka sa taktiež podstatne zlepšila, ale ako som už písal v teste, radiť treba dôsledne. Pri prvých troch prevodových stupňoch je to bez problémov, ale pri 5-tke alebo 6-tke sa pri ledabolo preradení rád objaví neutrál. Je to dosť o zvyku, lebo posledných 200 kilometrov sa mi to stalo snáď iba raz.

Z ľahkých úprav najskôr spomeniem asi najmarkantnejšiu, čo je zmena sériovej výfukovej koncovky za Leo Vince SBK (po zábehu), ktorá má homologizáciu v rámci EU a je o 2,5 kilogramu ľahšia ako originál. Vyberať sa dá aj zo značiek ako Remus (kde je ale treba meniť aj zvod), BOS, FMF a samozrejme Akrapovič. Najlepšie, avšak aj najdrahšie riešenie, je zvoliť si Akrapovič, s ktorým dostávate do vstrekovacej jednotky aj inú mapu. Výber inej koncovky určite konzultujte s vašim dealerom KTM, pretože sa ľahko môže stať, že vám namontovaním inej koncovky okamžite padá záruka, ktorá v prípade Akrapoviča štandardne platí.

Ďalej je to výmena plastových chráničov páčok za chrániče s hliníkovou výstuhou, padacie „štuple“ do osiek kolies proti poškriabaniu prednej alebo zadnej vidlice, výmena 16 zubového vývodového kolieska za 15 zubové pre zvýšenie prevodového pomeru, ktorý bude potom vhodnejší na trať, nakoľko sériový prevod 16/42 je navrhnutý príliš "nadlho" a je vhodný iba na cestu.

 ...a slabý odvar v podaní mňa
...a slabý odvar v podaní mňa

Máme toho viac

Ak sa všetko podarí ako má, pozriem sa s ňou na zopár závodov a sám som zvedavý ako jej to tam pôjde a samozrejme ako na tom budem aj ja. Rovnako sa môžete tešiť na reportáž z dráhy a porovnanie so supermotardami so základom v motokrosových motorkách, ktorú sme už navštívili a SMC-čko strčili do rúk majstrovi Slovenska v supermote Mišovi Solíkovi, ktorý sa s ním teda vôbec nepáral. Rovnako máme pripravený aj test piatich „ostrých“ motardov v podaní Miša a spol. Zviezli sme sa aj my a bola to paráda, ale to už si nechám na neskôr! Mišo nám rovnako prisľúbil povozenie na jeho novom voňavučkom Husabergu s kopou úprav, s ktorým ide aj Alpe Adriu a nejazdí tam žiadne "bago".

Na záver chcem poďakovať chalanom z KTM CEE Mirovi Lackovi ako aj Peťovi Dužekovi za pomoc pri vybavovaní novej motorky.

Text: Kristián Tino Dudík, Foto: Cacao

Pridané: 05.05.2009 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »