Anketa:
Casey Stoner ukončil v Mugelle Rossiho nadvládu
ZdieľaťPridané: 01.06.2009 Autor: motogpsk
Čitatelia: 4343 [Šport - MotoGP]
Casey Stoner na Ducati zvíťazil v dramatickej GP Talianska na okruhu Mugello pred Jorge Lorenzom a favorizovaným Valentinom Rossim a zastavil tak počet Rossiho víťazstiev v rade za sebou v Mugelle na čísle sedem.
7 víťazstiev Valentina Rossiho v rade za sebou - to bol najvážnejší argument v diskusii kto je najväčším favoritom na víťazstvo v talianskej GP v Mugelle. Okrem toho na domácej GP Rossiho vždy poháňa vpred žlté more jeho fanúšikov, ktorí v Mugelle dokážu vytvoriť atmosféru ktorá fascinuje aj jeho súperov. Keďže aj tím Yamaha predvádza v tejto sezóne výborné výsledky, Rossi bol spolu s jeho tímovým kolegom pokladaný za hlavných favoritov talianskej GP.
Do priebehu pretekov ale (opäť) zasiahlo počasie. Preteky boli odštartované na mokrej, ale pomaly vysýchajúcej trati podobne ako pred dvomi týždňami v Le Mans. Bolo teda jasné že v pretekoch opäť uvidíme taktizovanie a výmenu motocyklov v boxoch a pár kôl aj podobný chaos ako v Le Mans.
S nástrahami Mugella a počasím si nakoniec najlepšie poradil Casey Stoner, ktorý perfektnou taktickou jazdou vybojoval druhé víťazstvo v sezóne a museli sa pre ním skloniť aj obaja favoriti z továrneho tímu Yamahy. Okrem toho že sa Casey po víťazstve ujal vedenia v šampionáte, prerušil Rossiho sériu víťazstiev na domácom okruhu a definitívne ju zastavil na čísle 7.
![]() |
Casey Stoner prerušil v Mugelle Rossiho šnúru 7 víťazstiev na tomto okruhu po sebe |
Trochu nervózny mal nástup do pretekov víťaz z Le Mans Jorge Lorenzo, ktorý počas jazdy z pitlane do priestoru štartu havaroval a skončil v štrku. Našťastie okrem zafúľanej kombinézy žiadne iné škody neutrpel, čo sa ale nedalo povedať o jeho Yamahe. Jorge ale stihol návrat do boxov, výmenu motocykla a zoradenie na štart.
Mladý Španiel nemal šťastie ani na štarte - po zhasnutí červených svetiel sa zadné koleso jeho Yamahy začalo točiť, ale na mokrom povrchu dosť preklzovalo a Jorge sa rozbiehal tak pomaly, že do prvej zákruty klesol o niekoľko miest. Vedenia v prvej zákrute sa ujal Dani Pedrosa, ale už o pár zákrut neskôr sa do vedenia predral Chris Vermeulen! Austrálčan v minulosti predviedol pár pekných jázd v daždi, vo vedení pretekov sme ho už ale dávno nevideli. Po prvom kole za vedúcim Vermeulenom jazdili Dovizioso, Stoner, Pedrosa a až za nimi Rossi a víťaz kvalifikácie Lorenzo.
V nasledujúcom kole Vermeulen stratil vedenie v prospech krajana Stoneram ale už v štvrtom kole sa vedenia ujal Andrea Dovizioso. Valentino Rossi jazdil až štvrtý, ale len do 6. kola keď v jednom kole zvládol predehnúť Vermeulena aj Stonera. V ôsmom kole Valentino zaútočil na Doviziosa a ujal sa vedenia!
Skvelý výkon podával opäť Marco Melandri. Ktovie či vedenie Kawasaki sleduje čo Marco s ich bývalým strojom dokazuje a či odchod z MotoGP tak trochu neľutujú. Melandri jazdiaci bez podpory továrne sa v siedmom kole dostal pred Stonera, Vermeulena a Lorenza na tretie miesto. Na pvých troch miestach sa tak usadili talianskí jazdci, ktorých viedol Rossi. Čo viac si niekoľko desiatok tisíc talianskych fanúšikov mohlo priať?
![]() |
Marco Melandri (33) podáva v tíme Hayate na minuloročnej Kawasaki skvelé výkony |
Už od štvrtého kola jazdil James Toseland na motocykli s hladkými pneumatikami a keďže čoskoro sa stal najrýchlejším jazdcom na trati, bolo jasné že sa blíži hromadná výmena motocyklov. Ako prvý z vedúcej trojice zamieril do pitlane v deviatom kole Andrea Dovizioso. Toho ešte predtým stihol odsunúť na tretie miesto Marco Melandri a neuveriteľná jazda čierneho Hayate vyvrcholila v 10. kole keď Marco zaútočil na vedúceho Rossiho a predbehol ho! Melandri sa tak aspoň na chvíľu povozil na prvom mieste, ku ktorému sa mimochodom v minulej sezóne keď jazdil na tej istej továrnej Ducati ako Stoner ani len nepriblížil.
V 10. kole sa Melandri, Rossi, Stoner, Lorenzo a ďalší rozhodli pre výmenu motocykla takže v pitlane bolo pekne rušno. Po výjazde skupiny späť na trať sa pred všetkých veľmi rýchlo dostal Dovizioso, ktorý keďže menil pneumatiky, resp. celý stroj o kolo skôr, mohol jazdiť naplno. Za vedúcim Doviziosom jazdili po výmenách Stoner, Capirossi, Lorenzo a Rossi až piaty. Ako Marco Melandri v mokrej časti pretekov rýchlo stúpal, v tej suchej podobne rýchlo klesal a z vedúcej skupinky sa vytratil behom niekoľkých kôl. 13. kolo znamenalo predčasný koniec pretekov pre Daniho Pedrosu, ktorý v priebehu pretekov neustále klesal a trápenie ukončil pádom do štrku. Daniho museli odniesť traťový komisári na nosidlách, podľa posledných informácií by ale mal byť v poriadku.
![]() |
Andrea Dovizioso dlho v pretekoch viedol, nakoniec sa na pódium nezmestil |
Casey Stoner zavelil do útoku v 14. kole a po útoku na Doviziosa sa ujal vedenia. Dovizioso prišiel v jednom kole o 2 miesta, keď sa pred neho dostal skvele jazdiaci veterán Loris Capirossi. Až do 19. kola sa poradie v prvej päťke nemenilo a okrem suverénneho Stonerovho vedenia to veľmi dobre vyzeralo aj pre Doviziosa s Capirossim. V tomto kole sa ale začala posúvať vpred dvojica na Yamahách Lorenzo-Rossi. Najskôr Dovizioso stratil tretie miesto vďaka Lorenzovi a ani na tom štvrtom sa nezohrial dlho, keď ho na ňom vystriedal Rossi.
Dve kolá pred koncom jazdil ešte Capirossi na druhom mieste a asi len málo fanúšikov by mu to druhé miesto v tom momente nedoprialo. Lorisovi ale v Mugelle nebolo súdené skončiť na pódiu, dostal sa pred neho ako Lorenzo, tak aj Rossi. Víťazstvo Caseyho Stonera však už nikto ohroziť nemohol a Austrálčan sa po skvelom výkone mohol tešiť z víťazstva v najlepších pretekoch tejto sezóny na okruhu kde doteraz kraľoval už sedem rokov Rossi. Na stupne víťazov sa k nemu postavili Jorge Lorenzo a Valentino Rossi.
![]() |
Jorge Lorenzo ani Valentino Rossi tentokrát na Stonera nestačili |
Štvrté a piate miesto získali Andrea Dovizioso a Loris Capirossi, ktorí mali veľmi dlho šancu bojovať o pódium, nakoniec ale Hondu a Suzuki prevalcovali Yamahy. Na ďalších dvoch miestach skončili opäť Yamahy satelitného tímu Monster Tech3, ktoré sedlali Colin Edwards a James Toseland. Miesto číslo osem patrí Randymu de Punietovi a deviate nováčikovi v MotoGP Nicolovi Canepovi na Ducati, pre ktorého je to premiérové umiestnenie v prvej desiatke. Chris Vermeulen po sľubnom úvode nakoniec len uzatvoril prvých desať jazdcov v cieli.
Nasledujúca katalánska GP sa pôjde 14. júna na okruhu Montmelo pri Barcelone.
Foto: Ducati Corse, Yamaha Racing, Honda Motor Co.
Text: MotoGP.sk
Pridané: 01.06.2009 Autor: motogpsk Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Návrat k pretekom v Estorile
- Havířovský zlatý kahanec 2009 - nedělní závody
- Havířovský zlatý kahanec 2009
- V GP San Marina v Misane s prehľadom zvíťazil Valentino Rossi
- V Doningtone sa zrodilo prvé víťazstvo Doviziosa v triede MotoGP
- Pedrosa získal za oceánom prvé víťazstvo v sezóne
- Valentino Rossi získal v Assene 100. víťazstvo v GP
- V GP Katalánska zvíťazil v triede MotoGP Rossi po dramatickom súboji s Lorenzom
- V Le Mans sa zrodilo druhé tohtoročné víťazstvo Jorge Lorenza
- VII. ročník Slováckého okruhu
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!