Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1468 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29885
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17654)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12231)
Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač

V GP Katalánska zvíťazil v triede MotoGP Rossi po dramatickom súboji s Lorenzom

 Zdieľať

Pridané: 14.06.2009 Autor: motogpsk
Čitatelia: 3724 [Šport - MotoGP]

Po dramatickom súboji s tímovým kolegom Jorgem Lorenzom sa víťazom katalánskej GP na okruhu v Montmeló neďaleko Barcelony stal Valentino Rossi.

Tohtoročnú katalánsku GP by najlepšie charakterizoval nadpis článku "FIAT Yamaha Cup v Montmeló" alebo "Ako vajce takmer vyškolilo sliepku". Ten prvý vďaka absolútnej dominancii továrneho tímu Yamaha, ktorý zaznamenal druhé double v sezóne. A druhý nadpis by asi najlepšie vystihol súboj Lorenza s Rossim v záverečných kolách. Valentino Rossi bol nakoniec v súboji o víťazstvo úspešnejší, ale Lorenzo mu dokázal úspešne vzdorovať až do poslednej zákruty. Ale poďme pekne od začiatku.

Prvý rad na štarte katalánskej GP na okruhu v Montmeló obsadili najväčší rivali a zároveň favoriti na zisk titulu - Jorge Lorenzo, Valentino Rossi a Casey Stoner, takže vyzeralo to na zaujímavé predstavenie. Štart nik z favoritov nepokazil a tak cieľovou čiarou prvého kola prešla prvá trojka v rovnakom poradí - Lorenzo, Rossi, Stoner. Od prvých okamihov pretekov začala prvá trojica unikať zvyšku štartovného poľa - už v druhom kole mal štvrtý Pedrosa stratu na Stonera takmer sekundu. Za Pedrosom sa vytvorila ďalšia skupinka v ktorej jazdil de Puniet, Dovizioso, Capirossi a Elias.

 V úvode pretekov sa na čele vytvorila skupina Rossi - Lorenzo - Stoner
V úvode pretekov sa na čele vytvorila skupina Rossi - Lorenzo - Stoner

V 4. kole Rossi zaútočil na Lorenza, ujal sa vedenia a čakal sa jeho únik. Nič také sa ale nedialo, Lorenzo sa Rossiho držal naďalej ako kliešť. Tempo dvojice továrneho tímu Yamaha nedokázal dlho udržať tretí Casey Stoner a od 4. kola začal postupne zaostávať. Nasledujúcich niekoľko kôl sa na trati v podstate nič nedialo ak nerátame stratu štvrtého miesta Daniho Pedrosy v prospech jeho tímového kolegu Andrea Doviziosa a pád Toniho Eliasa v 10. kole..

 Casey Stoner dnes nedokázal držať krok s továrnymi Yamahami
Casey Stoner dnes nedokázal držať krok s továrnymi Yamahami

Ďalšia výmena vo vedení nastala v 13. kole keď sa na prvé miesto vrátil Jorge Lorenzo, opäť sa však žiaden únik nekonal a Rossi jazdil nalepený na zadné koleso Lorenzovej Yamahy. Casey Stoner v tom čase strácal na Rossiho už tri sekundy a okrem črtajúceho sa súboja o víťazstvo sa na trati nič dramatické nedialo.

V záverečných kolách zavelil Rossi do útoku a začal na Lorenza dorážať. Začal "vykuknutím" zo závesu na konci dlhých roviniek, pokračoval v súťažení "kto neskôr zabrzdí" a skúšal na Lorenza všetky triky na ktoré sme si už u Rossiho zvykli. V 23. kole sa mu podarilo Lorenza na konci cieľovej rovinky vybrzdiť a hoci mu Lorenzo nechal na vonkajšom okraji minimum miesta, Vale sa tam zmestil.

 Toni Elias sa s pretekmi nedobrovoľne rozlúčil v 10. kole
Toni Elias sa s pretekmi nedobrovoľne rozlúčil v 10. kole

Pre Lorenza sa to ale neskončilo a nijako nedával najavo že by sa s druhým miestom zmieril. V technických pasážach trate sa Lorenzo na Rossiho nechytal, ale na dlhej cieľovej rovinke ho v nájazde do posledného kola predbehol! V záverečnom kole sa Rossi snažil využiť každú medzeru ktorá by sa mu mohla naskytnúť, Lorenzo ale predvádzal skvelú defenzívnu jazdu a pozorne držal vnútornú stopu.

O Rossiho 99. víťazstve v jeho kariére sa rozhodlo v poslednej zákrute, kde Jorge Lorenzo zvolil širšiu stopu ako Rossi a začal brzdiť o niečo skôr. Vale sa okolo neho prešmykol a hoci mal Lorenzo rýchlejší výjazd, nemal miesto na to aby túto výhodu využil. A tak hoci Lorenzo svojho tímového kolegu poriadne potrápil, druhé víťazstvo v sezóne nakoniec vybojoval Rossi.

 Dnes si to o víťazstvo rozdávali iba Lorenzo a Rossi
Dnes si to o víťazstvo rozdávali iba Lorenzo a Rossi

Tretí skončil Casey Stoner, ktorý v závere musel odrážať útok Doviziosa. Tomu tak ušlo pódium iba o vlások (presnejšie o 0,052 sekundy). Do prvej päťky sa druhý krát po sebe dostal Loris Capirossi, ktorý na šieste miesto odsunul smoliara Pedrosu ktorému po havárii v kvalifikácii pribudlo do zbierky ďalších pár modrín. Desiatku v cieli doplnili Edwards, de Puniet, Kallio a Hayden.

Celý tábor MotoGP až na tím Monster Tech3 Yamaha sa v Katalánsku zdrží aj zajtra, keď sa v Montmeló bude testovať. Ďalšie preteky sa idú o 2 týždne v holandskom Assene.

Text:MotoGP.sk

Pridané: 14.06.2009 Autor: motogpsk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »