Anketa:
Track T-800: nová dieselová motorka
ZdieľaťPridané: 29.06.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 24273 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Zrejme asi každého cestovateľa napadlo, prečo sa nevyrábajú dieslové cestovné endurá. Palivová nenáročnosť a motorická spoľahlivosť by mohli pri správnej koncepcii potlačiť výkonový a váhový handicap. Prvá lastovička v tejto podobe prichádza na trh.
História
Koketovanie s naftovým motorom v motorkovom ráme siaha až 100 rokov dozadu. Jednoduchosť a spoľahlivosť rýchlo potlačil vysoký výkon benzínových motorov a preto je dnes motocykel výrazne v moci zážihových agregátov. Až na niekoľko exotických strojov (Enfield z Indie či armádna KLR 650 z Ameriky) dnes nenájdeme zástupcov hrkajúcich a zapáchajúcich motorov v motopriemysle. Až doteraz.
![]() |
T 800
Niekto v Holandsku (Evaproducts) si povedal, že je načase oprášiť odvážnu myšlienku a vyjsť v ústrety dobrodruhom milujúcim diaľky vo svete bez civilizácie a hustej siete benzínok. Na to treba dve veci: dobrý rám a vhodný motor.
Rám je na prvý pohľad ľahko zaraditeľný: podvozok KTM Adventure bez LC8. Predné aj zadné pruženie plnonastaviteľné WhitePower so zdvihmi 210 mm, priehradový rám s nádržami okolo motora. Zadná časť je upravená na akýsi odvar GS-ka, pričom kyvná vidlica s letmo zaveseným zadným kolesom nie je samonosná, ale kardan a rameno sú oddelené. Kombinácia 21“ vpredu, 17“ vzadu, ABS a podobné prkotiny radia motorku niekde do kategórie GS a okolie. Zaujímavý (neviem či pravdivý) je údaj o možnosti hydraulického pohonu predného kolesa, ako ho poznáme zo špeciálu Yamaha!
![]() |
Srdcom stroja je radový trojvalcový turbo-dízlový motor CDi, známy z autíčka Smart. Objem 800 ccm stačí na výkon 54 koní pri 3750 ot.(iný zdroj uvádza iba 45 koní), krútiak rovných 100 Nm má maximum už pri 1850 ot. Zaujímavá kombinácia údajov, znamenajúca asi dosť dobré dynamické vlastnosti pri suchej váhe motorky 225 kg. 100-ka za 4,2 sekundy a hlavne veľmi interesantná spotreba. Neuveriteľné 2 l/100km pri 90-ke, 2,5 l pri 120-ke a maximum 4,2 l pri 175-ke. Takže na nádrž s objemom 22,5l sa dá prejsť cez 1000 km bez dotankovania!
![]() |
Samozrejme, automobilový motor osadený do KTM rámu prináša viaceré úsmevné pohľady. Odhliadnuc od rôznych vyčnievajúcich komponentov, výfuk sa scvrkol na malé čudo trčiace do protismeru jazdy a chýba radiaca páka. Áno, ctené panstvo, motor má automatickú prevodovku. Asi bol problém vymyslieť prevod radenia nohou na manuálnu auto-prevodovku, preto zvolili konštruktéri takúto fintu. A možno to bol zámer, no veľmi čudný (Smart mal na trhu 6-stupňovú manuálnu prevodovku v tomto motore).
Aké jazdné vlastnosti z toho vyplývajú neviem. No pri automate s turbo-efektom asi treba zabudnúť na kontrolované drifty pod plynom a jazdu v obtiažnejšom teréne si neviem predstaviť vôbec. Naopak garantovaná výdrž motora 400.000 km a dojazd môžu v budúcnosti tvoriť veľké lákadlo pre cestovateľov do divočiny bez civilizácie. Túto predstavu podčiarkuje fakt, že motor pracuje aj na eko-naftu, prípadne na obyčajný rastlinný olej. Pojazdná fritéza je od tohto roku na predaj iba v Holandsku za 17.500€, od 2010 v celej EU.
![]() |
Dizajn jednoducho vychádza z koncepcie KTM, ale s menej vydarenou prednou časťou. Budíky sú nahradené malou farebnou obrazovkou, asi s dotykovým displejom. Zaujímavý je výškový rozsah nastavenia sedla jazdca od 780 po 900 mm. Farby čierna, strieborná a biela hovoria o serióznosti, nie o bláznení na zadnom.
Aká je budúcnosť a spoľahlivosť mačkopsa KTM-GS-dízel je ťažké predpovedať. Isté je iba pošteklenie výrobcov a zákazníkov netradičným strojom, znamenajúcim krok do neznáma. No pri manuálnej prevodovke, po načipovaní motora a úprave od Touratechu si viem živo predstaviť prefičanie Mongolskom na tri načapovania...
![]() |
Zdroj: www.dieselmotorfiets.nl, www.motorkari.cz, www.motoaktual.sk, www.bikez.com.
Pridané: 29.06.2009 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Kevin Benavides prešiel ku KTM
- Slováci odovzdali techniku na Dakar 2021
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov
- Maťo Benko smeruje na Dakar 2021
- Všetko naopak: Africa Eco Race 2021 nebude, Dakar 2021 bude
- Africa Eco Race 2021 mení trasy
- Intercontinental Raly 2020
- Maťo Benko na Eco Race 2020 – rozhovor
- Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
- Dakar 2020 - predstavenie tímov a jazdcov
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!