Anketa:
Suzuki SFV 650 Gladius K9 - láska na prvý dotyk
ZdieľaťPridané: 07.07.2009 Autor: agressor
Čitatelia: 30116 [Testy a predstavenia - Test]
Jasné, že som videl fotky, ale naživo, do prdele, naživo to musí zažiť každý sám! Hovoria, že to je motorka pre ženy. Nie je – toto je samotná žena! Chodím okolo nej a hladkám ju...
Prvé dojmy a dizajn
Jasné, že som videl fotky, ale naživo, do prdele, naživo to musí zažiť každý sám! Hovoria, že to je motorka pre ženy. Nie je – toto je samotná žena! Chodím okolo nej a hladkám ju handričkou – od predného blatníka s jemnou linkou cez motor plný oblúkov, silný lakovaný rám, lakovaný kryt chladiča, dvojfarebnú nádrž ladne prechádzajúcu do podsedlovej kapotáže, krásny oblúk sedla a chróm koncovky výfuku, chvost so svetlom ako z iného sveta... Vraj sú ľudia, ktorým sa jej tvary nepáčia. Nechápem. Asi ju ešte nevideli naživo.
Motor, prevodovka a spojka
Toť nedávno som sa bol povoziť na ER6 a myslel som si, že Gladius bude to isté len v modro-bielom. Taká cukríková poslušná motorka pre začiatočníkov a pre ženy. Myslel som si...
Ako na začiatku každej správnej motorkárskej rozprávky, aj teraz otáčam kľúčikom, ručička sa prejde po ciferníku otáčkomera, ledky zasvietia, LCD displej ukáže všetky segmenty a gear displej ukáže nulu. Ehm... počkať, to posledné tam normálne nebýva. Fakt to má ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa – bomba. Asi to bude fakt pre tých, ktorí nevedia, čo za kvalt tam majú.
Stláčam tlačidlo štartéra a z krátkej koncovky sa ozve zvuk. Dobrééé kua, tento slabo tlmený dvojvalec sa mi začína stále viac lúúbiť. Sadám do nízkeho sedla, jedna dole a vyrážam. Celkom krpec, hovorím si, ale kričí na všetky okná v ulici a cice na zastávkach jak dravý liter. Dnes budem zase raz za čáva – néé, už nechcem endurá ani čopre. Zájdem to hádam postaviť pred nejakú terasku, kde si sadnem na kafé, prilbu postavím na stôl a nasadím slnečné okuliare. Zas som sa nechal uniesť. Tento odstavec má byť o správaní motorky, ale keď ona sa správa tak sexi, že sa nedá sa ňou nepochváliť. :-)
Okej, späť do sedla – motor je podstatne drsnejší, ako som si podľa reklamných materiálov alebo podľa slov importéra myslel. Nemá problém s nízkymi otáčkami na šestke, dva valce vedia skvele spolupracovať aj vo vysokých otáčkach a stred – to je úplná parádička. Jednoducho ťa to nebude nútiť otočiť plynom ešte viac – nie je to taký ten pocit z nedokončenej stupnice ako pri štvorvalcoch. Nádhera. Aj keď, pri náhlom pridaní nastane taká tá sekunda ticha pred slušným štartom – taký ten nádych pred skokom, ale je to fakt len sekunda a motorky to robia bežne. To, čo ale robí motor drsnejším ako som čakal je veľký brzdiaci účinok a dôrazné trhnutie medzi brzdením motorom a záberom. Dosť mi to pripomína šestkového Horneta, ale toto je snáď ešte silnejšie. Dva valce sú jednoducho niekedy viac ako štyri.
Prevodovka je bezproblémová s plynulým a presným chodom, akurát tá jednotka tam nie vždy išla na mieste zaradiť, takže som ju hádzal ešte pred zastavením na svetlách. Myslel by som si, že to je tým, že je nová, ale motorka už pár tisíc v pneumatikách mala. Keďže spojka je dosť tvrdá, celkom som po jazde z tých vymačknutých spojok na križovatkách cítil predlaktie. Fajn tréning pre horolezca. ;-)
Stupeň zaradenej rýchlosti je fakt špica. Hovoril som si, že to predsa nemôžem potrebovať, počujem predsa motor a keď už nie, mám tu otáčkomer, ale... je to asi rovnako šikovná vecička ako automatická prevodovka – veľmi rýchlo sa na ňu zvyká a nikdy sa ti nestane, že budeš chcieť zaradiť sedmičku. :-) Funguje spoľahlivo, akurát pri zle zaradenej jednotke na križovatke neukáže nič. Ale to je informácia.
Ergonómia, podvozok a brzdy
Stráááášne som bol napichaný z toho, že to je celé tak pri zemi. Výfuk nad asfaltom a nízke sedlo sa stará o to, že náklony idú samé a človek sedí viac v motorke ako na nej. V zákrutách to jazdí ako riadená strela a podvozok ti skôr vyhodí zadok zo sedla ako motorku zo stopy. Rám je tvrdý a dokonca aj tá zadná kyvka, ktorá moc pevne nevyzerá, si odvádza svoju prácu skvele. Trošku krútim nosom pri brzdách. Nie že by boli zlé – dnes sa už motorky so slabými brzdami vyrábajú leda pre ázijský trh, ale mohli byť ešte o kúsok účinnejšie. Ale to len pre dokonalý komfort, nie že by sa nedalo jedným prstom zabrzdiť na kúsku.
Už som písal, že sa na tom sedí celkom nízko. Myslím, že z toho dosiahne na zem aj najmenšia plnoletá kočka, ale to neznamená, že by sa na tom dlháni cítili nepríjemne. Ja mám nejakých 183 cm a nevadilo mi nič. ...teda až na sedlo, ktoré kvapku omínalo už po nejakej stovke kilometrov a vzhľadom k tomu, že je ploché a posed je vzpriamený, občas som si čosi klepol o nádrž. :-)
Ten predný reflektor je super trendy aj krabičkou s prístrojovkou, ale ešte som nešiel na motorke, na ktorej by to dizajnéri dokázali poskladať tak, aby to neodkláňalo prúdenie vzduchu rovno spodkom helmy do nej. Asi to bude chcieť kúpiť inú helmu.
Ešte dodám, že ovládanie a spätné zrkadlá sú na svojich miestach, nastavovať sa dá len páčka brzdy a budíky sú maximálne prehľadné, takže mi nezostáva iné, len zdvihnúť palec. Aj keď, možno by sa tam hodil ešte ukazovateľ stavu paliva...
Konkurencia
Porovnávať sa dá Gladius úplne rovnocenne asi len s Kawasaki ER-6n a s Ducati 696. Ostatné značky majú buď vyššiu kubatúru alebo viac valcov. Ak to zoberieme od začiatku, tak Gladius má podobne silný motor, oproti tomu ER-6 je omnoho priateľskejší a pri pridaní alebo ubratí plynu ťa nebude drgať spolujazdcova prilba. Účinnosť bŕzd aj výšku sedla majú rovnaké, akurát Gladius má o 4 cm dlhší rázvor. Ducati je akoby na úplne inom bojisku – je menší a podstatne ľahší, má o 7 koní vyšší výkon aj krútiak. Aprilia Mana je už väčšia, ťažšia a silnejšia.
Záver
Je to naozaj výborná, všestranná a vyvážená motorka, s ktorou môžeš robiť neplechu okolo baráku, ísť sa vyblázniť na kopec, voziť sa denne do práce alebo ak patríš k tým, ktorým nevadí vietor v prilbe, pokojne ju môžeš zobrať aj na výlet do Španielska. To všetko sa dá ale povedať skoro o každej motorke určenej na každodenné jazdenie. To, čím sa ale líšia je ten pocit. TEN pocit, ktorý som nosil všade so sebou spolu s kľúčom od zapaľovania počas týždňa, kým bola v mojej garáži alebo na výlete so mnou. Občas som sa na ňu zašiel len tak pozrieť do garáže a keď som bol ďalej, tak som si len pozrel fotku v telefóne. Je krásna a na jazdu na nej len tak skoro nezabudnem...
Plusy a mínusy
dizajn, zvuk, brzdiaci účinok motora, celkový prejav motora, nízke sedlo, ukazovateľ zaradeného stupňa, modrá farba je krásna | slabšie brzdy, tvrdý prechod z brzdenia motorom do záberu, nepohodlné sedlo, nabudúce chcem ružovú! :-) |
Názor druhého redaktora:
Juraj Klačko (Juraj Odin Klačko):
Už pri zoznámení sa osloví Gladius svojimi nekonvenčnými črtami. Aj keď mne meno motorky asociuje skôr gladiátora, ladné krivky vo mne vzbudzujú pocit príjemnej a nekonfliktnej mašiny. Zo štyroch farebných kombinácií vyčnieva z koncepcie iba čisto čierna. Ostatné tri (biela/modrá, biela/ružová, čierna/zelená) pracujú na zvýraznení konštrukcie plastov a motorka aj pri svojej členitosti pôsobí kompaktne. Jednou z nevýhod riešenia plastov na tomto novom modeli od Suzuki je, že boky nádrže sú plastové a ak máte tankvak na magnety, nebude vám držať tak spoľahlivo ako na "klasických" kovových nádržiach. Keďže sa zoznamujeme, treba si sadnúť a tu prichádza ďalšie z pozitív - sedlo. Hovorí sa, že Gladius má ambície byť motorkou pre začiatočníkov a naše krajšie polovičky a v Suzuki si zjavne povedali, že si svoje zákazníčky budú hýčkať. Pre ich prdelky pripravili podľa môjho názoru dokonalý "majsterštyk" a musím povedať, že im veru závidím. Spolu so vzpriameným posedom je to základ pre kulinársky pôžitok z peknej porcie kilometrov. Pánom sa však môže stať, že pri rozšafnom objímaní nádrže kolenami predsa len prídu na špecifiká návrhu sedla uprednostňujúceho dámy a budú sa držať viac v úzadí.
Ak mám zhrnúť jazdné vlastnosti, Gladius ide do zákrut agilne, netreba s ním nijako bojovať, alebo ho presviedčať. V zátačkách sa mu páči a podvozok ostáva tam, kam sa s ním nakloníte. Krútiaci moment tohto véčka zabezpečuje veľmi pohodlnú jazdu bez výkyvov, ale keď plynovú rukoväť podráždite, motor varovne zaduní a pekne vám vyťahá ruky. Pri vačšom pridaní plynu tesne po nástojčivom brdzení motorom je jej prejav jedovitý a cukne s vami, preto na ňu buďte milí.
Rád by som na koniec ešte spomenul pár drobností, ktoré Gladius dostal do vienka. Ako veľmi užitočný som ocenil ukazovateľ zaradenej rýchlosti. Cez ovládacie tlačítka vedľa displeja sa doklikáte k dvom denným počítadlám kilometrov a globálne samozrejme tiež nesmie chýbať. Aj keď na displeji nie je palivomer, na budíkoch vám začne signalizovať dosiahnutie hladiny rezervy blikajúca oranžová kontrolka, takže sa nemusíte príliš zatažovať odpočítavaním kilometrov alebo nazeraním do nádrže.
Plusy a mínusy
design, ukazovateľ zaradeného rýchlostného stupňa, posed/sedlo | trhnutie pri pridaní plynu, uchytenie magnetického tankvaku |
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Suzuki | Kawasaki | Ducati | Aprilia |
Model: | SFV 650 Gladius | ER-6n | Monster 696 | Mana 850 |
Rok: | 2009 | 2009 | 2008 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2008 | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec 90˚ (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 645 ccm | 649 ccm | 696 ccm | 839.3 ccm |
Max. výkon: | 72.6 k (53.4 kW) / 8400 ot. | 72.6 k (53.4 kW) / 8500 ot. | 80.0 k (58.8 kW) / 9000 ot. | 76.2 k (56.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 6400 ot. | 66 Nm / 7000 ot. | 69 Nm / 7750 ot. | 73 Nm / 5000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5:1 | 11.3:1 | 10.6:1 | 11:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81.0 mm x 62.6 mm | 83 x 60 | 88 x 57.2 mm | 88 x 69 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | sekvenčná automatická + 7. stupňov manuál |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 148 mm | 125 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 290 mm | 300 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/60 ZR 17 | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 220 mm | 245 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-ZR17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 160/60 ZR 17 | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 163 kg | 189 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 202 kg | 200 kg | ||
Výška sedla: | 785 mm | 785 mm | 770 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1445 mm | 1405 mm | 1463 mm | |
Dĺžka: | 2130 mm | 2100 mm | 2100 mm | 2080 mm |
Šírka: | 760 mm | 760 mm | 800 mm | |
Výška: | 1080 mm | 1100 mm | 1129 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 140 mm | |||
Objem nádrže: | 14.5 l | 15.5 l | 15 l | 16 l |
Pridané: 07.07.2009 Autor: agressor Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Suzuki GSX 650F - malý veľký turista
- Tomáš Svitok v roku 2009 s tímom K+L Intermoto Czech
- Live: Novinky z EICMA 2008 v Miláne naživo!
- Live: Novinky z Kolína naživo!
- KTM 690 Enduro – nástupca elitára
- Dve novinky pre ďalšiu sezónu od Continentalu.
- Yamaha XT660Z Ténéré - motorka, s ktorou nájdeš konce všetkých ciest
- Honda VT750 Shadow - legendárny tieň
- Test najmenšej Ninje od Kawasaki - 250R
- Test Yamaha YZF-R 125 - skutočný športovec
- ... zobraz všetky články od tohto autora