Anketa:
Test Yamaha YZF-R 125 - skutočný športovec
ZdieľaťPridané: 27.05.2008 Autor: agressor
Čitatelia: 69644 [Testy a predstavenia - Test]
„Stodvadsaťpäť?”, hovorím si. „To zas bude nuda. No čo, trochu sa povozím, napíšem niečo o výzore a budem sa tešiť na novú motorku.” Nakoniec to testovanie ale dopadlo úplne inak.
Zoznámenie
Yamaha sa po úspechoch R1 a R6 logicky rozhodla dokončiť celú radu svojich superšportov a do roku 2008 priniesla na trh úplne novú YZF-R125. Zobrala to ale za opačný koniec ako konkurencia – táto motorka nie je len lacná kópia svojich starších súrodencov s náhradami za kvalitné súčiastky. R125 ponúka kvalitný oceľový deltabox, masívnu hliníkovú kyvnú vidlicu, vynikajúce brzdy, modernú koncovku výfuku trčiacu spod motora, zadnú pneu o rozmere 130 a plnohodnotnú prístrojovku erkovej rady. A k tomu všetkému pridáva veľmi kvalitné dielenské spracovanie a dojem takmer dospelej motorky. Akurát uzáver nádrže treba po odomknutí niekam položiť a niektoré plasty sú trochu tenšie, ako by som čakal, ale to je pravdepodobne, rovnako ako plastová nádrž, dôsledok redukčnej diéty. Znie to skvele, tak sa na to poďme pozrieť bližšie.
Jazda v meste
O tom, aká motorka je do mesta najvhodnejšia, sa vedú siahodlhé diskusie už od nepamäti. Podľa mňa by mala byť rýchla, aby štartovala z križovatky prvá a nechala nebezpečné plechovky plné nátačiek a baretiek za sebou, s dobrým podvozkom, aby zvládla pozdĺžne aj priečne nerovnosti a jamy, s dobrými brzdami, aby vedela zastaviť pred každým, kto ti vstúpi do cesty, úsporná, aby to za mesiac nezjedlo viac prachov ako frajerka, štíhla, aby si sa vedel prekľučkovať v každej medzere, ľahká, aby s ňou pri parkovaní a pohybe bez plynu nebolo nutné bojovať a hlavne pekná, nech sa kočky na zastávkach majú za čím obzrieť. A keďže na skútre sa baby nebalia, myslím, že R125 je do mesta dokonalá. ;-) Ja viem, má to len pätnásť koníkov, ale pri rýchlosti do cca 50 km/h je až prekvapivo živá a na nedostatok výkonu sa sťažovať určite nebudeš. Stačí, keď bude ručička otáčkomera ukazovať na šestku a ty môžeš spokojne vyraziť kedykoľvek budeš mať pocit, že ten pred tebou len zbytočne zavadzia a navyše v týchto otáčkach má motor už slušný brzdiaci účinok pri zatvorení plynu, takže nebudeš musieť toľko trápiť brzdy.
Šport
Točiť, točiť, točiť. Ale to už vie každý, kto niekedy jazdil na vysokootáčkovej osminke. Ten motor je tak proste postavený. Pod 4 tisíc sa s tebou nebaví, okolo šesť tisíc je taký športový voľnobeh a geniálny zvuk sa ozve nad 8500 otáčkami za minútu. Keď si na to zvykneš, nepotrebuješ sa pozerať na otáčkomer a vždy presne vieš, kedy preradiť. A keď zabudneš, pri 10500 otáčkach ti to pripomenie obmedzovač.
Podľa mňa, naučiť sa športovať so 125 chce paradoxne omnoho viac praxe a skúsenosti s trasou ako na vyšších kubatúrach. Nedá sa proste vojsť pomaly do vracáku a v ňom si kľudne pridať až na kolienko, hlavne hore kopcom nie. Na to jednoducho chýbajú kone. To chce vletieť do zákruty pri vyššej rýchlosti, aby sa to dalo pekne naklopiť a vychutnať si adrenalín. Na druhej strane, motorka má všetko, čo pre šport treba. Tuhý rám, skvelý podvozok, ktorý nemá tendenciu k ponáraniu a poskakovaniu, ale nie je ani príliš tvrdý na prechod po nerovnostiach, skvelé brzdy – hlavne zo zadnej som neveriacky krútil hlavou. Tá potvora porušuje všetky fyzikálne pravidlá a zabrzdí celú motorku s citom a takmer rovnakou intenzitou, ako predná. A zablokovať sa mi ju nepodarilo ani pri skutočne necitlivom dupaní. Nemám najmenšie tušenie, ako to v tej Yamahe robia...
Turistika
Sedlo je vynikajúce. Pevne drží prdel a pritom netlačí ani po niekoľkých hodinách jazdy. Maximálka sa dá spraviť už na päťke a je tak kilo dvadsať keď zaľahneš, kilo tridsať bola moja, lebo som pán vetrov. Tých v atmosfére samozrejme. :-) Ale celkom ma potešilo, že jazda okolo kila je bežne udržateľná a dokonca ani v obciach som nepotreboval podraďovať zo šestky. Magnetický tankvak na to nepripneš kvôli plastovej nádrži, kufor by bol na tom horší ako klinec do pneu, takže prípadný záujemca o turistiku je odkázaný na ruksak alebo tašku na zadné sedlo. Spotreba sa pohybuje medzi tromi až štyrmi litrami na sto kilometrov.
Zápästia samozrejme bolia, muchy samozrejme pristávajú na ramenách a na plexi prilby, pod deleným sedlom nie je takmer žiadny priestor ale čo čakáš, mrkvu v zime? Bavíme sa predsa o jogurte.
Konkurencia
Honda CBR 125 je síce ľahšia a tiež lacnejšia o takmer 20 tisíc, ale nemá denné počítadlo, kyvná vidlica je oceľový profil, zadná pneumatika má len 110 mm šírky, je o kilowatt slabšia, má len polovičný počet ventilov, má o 3,8 litra menšiu palivovú nádrž, je užšia a pôsobí celkovo menším dojmom a do digitálneho veku ešte nedorástla. Aprilia RS125, rovnako ako Cagiva Mito a Derbi GPR125 sú omnoho výkonnejšie stroje, ale aj omnoho drahšie a navyše sú to 2-takty s karburátormi.
Záver
R125 ponúka takmer všetko, čo môžeš od motorky chcieť. Stávaš sa pánom semaforov aj okresiek. Za sebou nechávaš autá a pred sebou chceš vidieť len kľukaté cestičky. Pokojne môžeš jazdiť s kamarátmi na väčších kubatúrach bez toho, aby si ich zdržiaval alebo si dopriať adrenalínu v serpentínach. Jediné, čo ti táto motorka nevie ponúknuť, je rezerva výkonu vo vyšších rýchlostiach.
Plusy a mínusy
materiály a dielenské spracovanie, brzdy, podvozok, dizajn | vrchnák nádrže je po otvorení oddelený, niektoré plasty kapotáže sú príliš labilné, údržbová kyselinová batéria |
Názor druhého redaktora:
Peter Fischer (Peter Fischer):
Novú R 125, ktorá nemá žiadnu predchodkyňu, sme testovali s jednou dóóósť veľkou lokomotívou (dozvieš sa neskôr), pri ktorej osminka vyzerala asi ako záchranný modul pri Air Force One. Pointa je v tom, že pri tej ozrute by tak vyzeralo aj športové šesťkilo... Nech nežerem, spredu je to nefalšovaný superšport a v spätnom zrkadle by to nerozoznal hádam ani Rossi. Po naštartovaní je však hneď jasné o akú kategóriu ide, ale človeče, šesťnásťroční spolužiaci na to budú kukať asi ako na obnaženú najkrajšiu babu z ročníka nadopovanú španielskymi muškami. R 125 je od základu nová - motor, rám, dizajn, všetko. Preto je moderná, najmä zadná časť s led diódami, fešným blatníkom a držiakom značky dlhým ako týždeň pred almužnou, teda výplatou. Ničím nezaostáva ani prístrojovka a kapoty.
Z reálneho života vieme, že dobrý výzor nie vždy napovedá o slušnom správaní. Ale žiadny strach, táto Yamaha dodržuje bontón, len trochu stráca na praktických detailoch - v polovici zrkadiel fakt nepotrebujem vidieť svoje predlaktia, ale to je vec riešiteľná ich výmenou (zrkadiel, nie rúk). Horšie to je so stroho športovým posedom a vvvibrrráciami v rukovätiach. Tipujem, že pri ceste z Blavy na Babu bude jazdec pred Jurom rituálne triasť rukami, aby sa mu do nich vrátil cit. Nič zo spomínaného nie je vhodné pre začínajúceho mladíka.
Kapoty sú z dosť mäkkého plastu. Dôvodom je asi úspora hmotnosti. Je však komické, keď sa dá so zakončením prednej masky (pri plexi) hýbať hore-dole niekoľko centimetrov, rovnako s blatníkom. Pri opretí sa o nádrž to všelijako puká a vŕzga... Ale aby som len nekydal, veľmi dobre hodnotím motor. Je to úplne nová a prvá vodou chladená osminka z dielne Yamahy. Ako už napísal Agressor, treba ju len riadne točiť, čo je v tejto triede logické. Pomyselné zelené pásmo otáčkomera je medzi 8 500 a 10 000, tam agregátik dáva zo seba to najlepšie. Ideálna rýchlosť je málo nad 100 km/h, ale pozor, ja som starý tučniak, čoskoro mi domáca váha ukáže trojcifernú číslicu!
Ak je tato nového mladého majiteľa štedrý, prípadne má majiteľ dobrú brigádu, investíciou do určitých komponentov (lauf, filter, prípadne kit) by sa z R 125 dalo vydolovať niekoľko koníkov naviac. Ladený výfuk a odstránenie stupačiek spolujazdca aj s konzolami (štyri skrutky, dve minúty) by ešte posilnili už aj tak slušný športový imidž stroja.
Záver
Raz, dva, tri, skúška mikrofónu... No, majitelia malých vodičákov, čo na ňu vravíte? Dizajnéri a vývojári sa s ňou pekne vyhrali. Možno keby skočili s továrenskými testovacími jazdcami na pivo, tak mohli odstrániť aj tie zvyšné detaily. Ja verím, že v budúcej generácii to už bude všetko vychytané. R 125 je pekná štartovacia čiara ku veľkým motorkám!
Plusy a mínusy
dojem dospelej motorky, motor | mäkké kapoty, vibrácie v rukovätiach, výhľad zo zrkadiel, kyselinový akumulátor |
Pozadie / Wallpaper
Foto: | ||||||
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Yamaha | Honda | Cagiva | Aprilia | Derbi | Rieju |
Model: | YZF-R125 | CBR 125R | Mito 125 | RS 125 Replica | GPR 125 Racing | RS2 125 Matrix |
Rok: | 2008 | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 |
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.02 ccm | 124.02 ccm | 124.63 ccm | 124.8 ccm | 124.76 ccm | 50 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. | 13.60 k (10.00 kW) / 10000 ot. | 33.7 k (24.8 kW) / 12000 ot. | 33.7 k (24.8 kW) / 11250 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 12.24 Nm / 8000 ot. | 10.6 Nm / 8250 ot. | 23 Nm / 11000 ot. | 20 Nm / 10000 ot. | ||
Kompresný pomer: | 11.2:1 | 11 : 1 | 7.4:1 | 12.5:1 | 12.5:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 52.0 x 58.6 mm | 58 x 47,2 mm | 56 x 50.6 mm | 54.0 x 54.5 mm | 56.0 x 50.7 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | karburátor | karburátor | karburátor(y) | karburátor |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (2V) | ||||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 120 mm | 120 mm | 120 mm | ||
Zdvih vzadu: | 125 mm | 133.5 mm | 120 mm | 110 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | |
Priemer bŕzd vpredu: | 292 mm | 276 mm | 320 mm | 320 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 100/80-17 M/C | 80/90-17M/C | 110/70-ZR17 | 110/70-ZR17 | 110/80-17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 220 mm | 230 mm | 220 mm | 180 mm | |
Pneu vzadu: | 130/70-17 M/C | 100/80-17M/C | 150/60-ZR17 | 150/60-ZR17 | 140/70-17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 126.5 kg | 118.9 kg | 129 kg | |||
Výška sedla: | 818 mm | 776 mm | 760 mm | 805 mm | 800 mm | |
Rázvor: | 1355 mm | 1294 mm | 1375 mm | |||
Dĺžka: | 2015 mm | 1920 mm | 1980 mm | |||
Šírka: | 660 mm | 675 mm | 760 mm | 720 mm | 788 mm | |
Výška: | 970 mm | 1070 mm | 1105 mm | |||
Svetlá výška: | 155 mm | 172 mm | 150 mm | |||
Objem nádrže: | 13.8 l | 10 l | 14 l | 14 l | 13 l | 10.4 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 125 km/h | 120 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 3.3 l/100km | 3.2 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 234 km | ||||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena: 119 900 Sk (27.5.2008) |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Yamaha Motor CZ.
Pridané: 27.05.2008 Autor: agressor Zdieľať
Súvisiace články:
- Yamaha NMAX 125 - každodenný život je súčasťou balenia (porovnanie s Hondou PCX) - datadive
- Yamaha YZF-R3 2019 na obzore - Redakcia
- Yamaha čoskoro predstaví úplne novú YZF-R7 - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Suzuki GSX 650F - malý veľký turista
- Suzuki SFV 650 Gladius K9 - láska na prvý dotyk
- Tomáš Svitok v roku 2009 s tímom K+L Intermoto Czech
- Live: Novinky z EICMA 2008 v Miláne naživo!
- Live: Novinky z Kolína naživo!
- KTM 690 Enduro – nástupca elitára
- Dve novinky pre ďalšiu sezónu od Continentalu.
- Yamaha XT660Z Ténéré - motorka, s ktorou nájdeš konce všetkých ciest
- Honda VT750 Shadow - legendárny tieň
- Test najmenšej Ninje od Kawasaki - 250R
- ... zobraz všetky články od tohto autora