Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2406 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (46 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (73)  [Verzia pre tlač] Tlač

Yamaha XT660Z Ténéré - motorka, s ktorou nájdeš konce všetkých ciest

 Zdieľať

Pridané: 11.08.2008 Autor: agressor
Čitatelia: 62558 [Testy a predstavenia - Test]

Ténéré, Ténéré, Ténéré... stále mi to znie v hlave a predo mnou sa otvárajú nekonečné obzory splývajúce s oblohou, fatamorgány Púšte všetkých púští a najkrajšie duny Sahary. Ocitám sa v sedle vysokej dakarskej motorky a rútim sa pieskom. Na nádrži sú červené obdĺžniky medzi dvomi čiarami...

Zlodej slnečníc

To bol môj sen niekoľko dlhých týždňov, počas ktorých sa posúval termín testovania novučičkej Yamahy XT660Z Ténéré. Ale ten deň nakoniec prišiel a ja som sa po prvý krát vyštveral do jedného z najvyšších sediel na trhu. Nie, nepožičiam ju nikomu, to sa báť nemusíte. A termín vrátenia ma nezaujíma, ďakujem. Konečne štartujem a vyrážam z Rážovej predajne s pocitom zlodeja. Nevrátim sa, určite nie, túto motorku mi budú musieť zobrať.

Šikmooká talianka s japonským srdcom a africkým menom

Zastavujem v garáži, obzerám si ju zo všetkých strán a stále viac sa mi otvárajú ústa. Táto motorka ako Japonec nevypadá a ako zisťujem ani nie je. Na štítku je napísané Yamaha Italy. To, že talianska kvalita je oxymoron vie asi každý milovník motoriek, plechoviek a vlastne akejkoľvek techniky. Fakt je, že v Taliansku sa to len skladá, takže so spoľahlivosťou si ťažkú hlavu nerobím, ale o to viac som bol zvedavý na detaily.

 Yamaha XT 660Z Tenere

Štíhle vysoké a plnokrvné enduro postavené tak trochu na štýl rakúskych edvenčrov na 17“ + 21“ kolesách si získa každého. Predný blatník sa ma márne snaží presvedčiť, že patrí na cestu – ja viem svoje a kryty teleskopov prednej vidlice to len potvrdzujú. Maska s plexi je štíhla a vysoká a na rozdiel od tej rakúskej pod prilbu nefúka. Škoda, že medzi plexi a masku sa dostáva hmyz, ktorý sa odtiaľ takmer nedá vybrať. Riešenie je ale jednoduché – dokúpiť originálny kryt na reflektor – ten rozmermi presahuje výrez v plexištíte a dá sa aj ľahko umývať. Spätné zrkadlá sú pekné aj v nich všetko vidno, rajdy sú široké a ruky sú na nich voľne. Prístrojovka je skvelá – prehľadná s analógovým otáčkomerom. Do očí bije zelený konektor pravej smerovky, ktorí spod nej trčí, ale hovorím si – Talian. Veľká plastová nádrž, plastový kryt nádrže, ktorý sa síce pýta o výmenu, ale je vyrobený z asi 5mm hrubého plastu, takže keď s tým počkáš až do ďalšej výplaty, nič sa nestane. Pod sedlom je vééééľký antikorový hrniec s dvomi otvormi vzadu, ktorý sa tvári ako dva výfuky. Zvuk to má dobrý, ale hento voziť – čo už. Euro3 tlačí aj do nepohodlných riešení, ale čo by sme neurobili pre zdravšiu planétu. A ten, kto má nejaké skenníkové plyny na saláme si kúpi dva ľahké laďáky a ukáže prst všetkým vyplašeným turistom. Medzi výfukmi je pekné 8-diódové zadné svetlo. A kyvka – tá je úplne skvelá. Hliníkový zvarenec, za ktorý by sa nehanbil ani superšport. Hold, Yamaha na materiáloch nikdy moc nešetrila a svedčia o tom aj plávajúce kotúče a plávajúce strmene Brembo alebo centrálne pruženie Sachs.

Keď sa na ňu tak pozerám, pôsobí celkom útlo, občas dokonca škaredo, ale po nasadnutí to je celkom iné kafe. Vysoké sedlo, vysoké stúpačky, široké rajdy a veľkoryso predkopnutá prístrojovka – to sú tromfy, ktorými si Tenerka získa aj tých, ktorým sa zdala malá.

Na detaily si slečna Ténéré naozaj potrpí

Okej, motorka pekná, ale to, čo ma na nej naozaj upútalo je fakt, že toľko vychytávok a po novom vyriešených detailov som na jednej motorke hádam ešte nevidel. Sleduj toto:

  • Oko na ťahanie namontované na spodnom okulári prednej vidlice. Jasné, že motorka sa na cestnej komunikácii nemôže ťahať, ale z bahna alebo piesku to niekedy bohužiaľ treba.
  • Olej v ráme a jeho chladenie je vyriešené.
  • Úplne nové ovládacie prvky na rajdoch – vynikajúco hmatateľné aj v rukaviciach, takže už viac nemusíš bojovať s prepínačom smeroviek, alebo sa báť, že v teréne zavadíš o spínač štartéra.
  • Rám okolo prístrojovky jednak ponúka ideálne miesto pre uchytenie GPSky alebo roadbooku ale tiež chráni prístrojovku pred prípadným poškodením, keď to neustojíš. Veľmi praktické.
  • Hrazdička na rajdoch je dalšie skvele využiteľné miesto pre kapsičku alebo ďalší equipment.
  • Rajdy sa dajú jednoduchým mechanizmom zamknúť v oboch krajných polohách.
  • Zabudované padáky pod plastovými krytmi sa síce môžu hodiť, ale ak to položíš na asfalte, celá motorka bude ležať na prednom kolese, stúpačke a rajdoch, takže sa k slovu moc nedostane.
  • Chránič veka spojky pri pedále zadnej brzdy chráni motorku jednak od okopania oceľovými topánkami a jednak po páde sa nestane, že pedál poškodí veko.
  • Stupačky majú síce gumené botičky kvôli vibráciám a pohodliu na ceste, ak máš ale radšej jazdu mimo asfalt, dajú sa vyzuť jedným imbusom a ukážu ostré zúbky gum.
  • Prepadová hadička oleja z airboxu má na konci zátku, aby si sa nešmykol na vypľutom oleji a tiež zbytočne nešpinil prírodu. V garáži si môže cvrknúť pekne do pohárika.
  • Tlmič výfuku má fajnové plastové kryty, ktoré nielen že dobre vyzerajú, ale chránia aj pred popálením.
  • Geniálna je tiež príprava na tri kufre. Zadný nepotrebuje nič viac iba nasadiť a zamknúť priamo o chvost a tým bočným stačí namontovať dva malé držiaky do pripravených dier. Mimochodom, tie kufre sú z hliníku a plastu a stoja vážne za to, takže o nejakej druhovýrobe by som určite nepremýšľal.
  • Kryt tlmiča na zadnej kyvke zabráni odvrkovaniu bodreli na tlmič a tým zvyšuje jeho životnosť.
  • Masívne držiaky spolujazca, o ktoré sa dá hádam priviazať aj zrazený medveď.
  • V podsedlovej kapotáži (ak sa tak tie obrovské madlá dajú vôbec nazvať) sú vybrania, ktoré slúžia k bezproblémovému uchyteniu gumených popruhov. Jednoduché a funkčné.
  • Tenerka síce centrálny stojan nemá, ale pri takto orientovanej motorke mi to ani neprekážalo. Ak by si ale chcel jazdiť po cestách, alebo by si mal pocit Tvoj život bez centrálu nemá zmysel, príprava tam je taká, že aj Jožko z Horného Výplachu, ktorý predal dom, aby mal na Tenerku a už mu nezostali žiadne drobné na originálny si ho doma kľudne pozvára.
  • Reťaz má z oboch strán špeciálne dorazy pre lepšie vedenie reťaze v teréne ozubením. Na horských bicykloch sa podobné používajú pre napínanie reťaze.
  • Rajdy sú v silentblokoch. Neni sa treba báť, nie je to žiadne držanie blatových rajdov – citlivosť riadenia nijak neutrpela, len sa (asi) zmenšili vibrácie prenášané do rúk.
  • A nakoniec samotný výber pevných plastov, ktoré znesú bez odvrávania aj to najhrubšie zaobchádzanie. Zdvíham palec – konečne sa nebudeš báť, že si z motorky v teréne niečo ulomíš.

 Yamaha XT 660Z Tenere
 Yamaha XT 660Z Tenere
 Yamaha XT 660Z Tenere
 Yamaha XT 660Z Tenere

Asfalt

Budíky sa zobudia, otáčkomer si zívne a kontrolky na mňa žmurknú, aby som to konečne natočil. Studené to štartuje na ťuk, ale keď sa zohreje chce ako každý jednobuch potočiť o chvílinku dlhšie. Zvuk je fasa a ja sa štverám do sedla. Vysoká si teda fest, zlato, tak ukáž, čo je v Tebe, okrem tej aury obdivu, ktorú bohvie prečo šíriš okolo seba. Jednotka tam padá v pohode – pre tentoraz. Na rozdiel od iných stupňov vo totiž nie vždy ide tak ľahko. Hmm, jednobuch. Jednobuch, jednobuch, veď to predsa na ceste moc nemôže ísť. Áno, je fakt, že na motor XT 660 som počul len samú chválu a že to ani moc nevibruje, ale predsa len – má to jeden valec a ani o kúsok viac.

To všetko mi ale lietalo hlavou pred tým, ako som sa pohol. Podomnou asfalt a na motor si zvykám veľmi rýchlo a milo ma prekvapuje, ako to krásne strieľa. Sú to také tlmené výstrely, ale zas je ich požehnane. Je to úplná radosť jazdiť a cítiť pri tom, ako ten motor podo mnou žije, ako sa s ním dá hrať, ako agresívne ide za plynom. Pod dve tisíc sa ísť nedá, ale stačí dva a pol a už to ide. Má to krásny záťah, ktorý končí až niekde pri ôsmych tisíckach, kedy zasiahne obmedzovač, ale najviac ma baví jazdiť v stredných otáčkach, kedy si vychutnávam striedavý záber a brzdene plynom – z výfuku jasne počuť obe. Mesto nechávam v späťákoch, mňa čakajú zákrutky a neviem sa dočkať, kedy zistím, ako si s nimi Tenerka poradí.

Výkonu má až dosť, brzdy Brembo celkom slušné a podvozok na takéhoto cestovateľa tiež neobvykle tvrdý, ale s vysokými zdvihmi sa moc na brzdy nedá, lebo sa hneď ponorí predok. Yamaha vytvorila motorku, ktorú žiadal trh – vypletané kolesá, predné s 21“, ale nejako sa pri tom pindaní na zmenšené kolečko Transalpa pozabudlo na to, že síce v teréne to je o čosi lepšie, na asfalte to ale naozaj stráca vedenie motorky a predné koleso sa cíti neisto ako jogurt na blate. Zákruty na kolene určite nie sú doména Tenerky.

Cestovanie

Priznám sa, že som nikdy nechcel jednobuch na cestovanie. Do terénu okej, ale na cestu treba tie valce minimálne, dva, ešte lepšie tri a úplne najkomfortnejšie sú štyri. Aby to malo rovnomerný záťah, veľký použiteľný rozsah otáčok a aby nebolo treba furt radiť. A aby to malo aj nejakú kubatúru, aby to odviezlo bez odvrávania aj dvoch, chápeš mój? Chápal som to aj ja, až dokým som neopáčil Tenerku. Jazdil som na nej sám, jazdil som na nej so svojou drahou a furt to išlo rovnako. A teraz ma môžete pokojne upáliť za moje kacírske tvrdenie. Fakt – pokiaľ som jazdil normálnym turisticky – dynamickým tempom, išlo to naozaj krásne aj s dvomi pasažiermi v sedle. To je benefit, ktorým nezaostáva v porovnaní so svojimi dvojbuchovými konkurentmi. Toho, vo čom ich predčuje ponúka Tenerka totiž ďaleko viac.

Tenerka zvláda cestu v pohodičke do nejakých 120, potom to už neni to pravé orechové pre jednovalec. Samozrejme, dá sa s ňou jazdiť aj rýchlejšie, ale ten, čo motorku cíti všetkými zmyslami ju na diaľnici dlho trápiť nebude. Na okreskách a vlastne všetkých cestách si bude ale Tenerka krochkať blahom a Ty budes spokojný, akú fajnovú motorku si si kúpil.

Tu by som ešte rád spomenul ochranu pred vetrom, lebo tá je skutočne unikátna a dovolím si tvrdiť, že konkurenciu tomu malinkému plexištítku by som musel dlho hľadať. Keď som predtým spomenul, že mu bol vzorom štít na LC8 Adventure, tak ten na Tenerke ho ešte predčil tým, že mu na rozdiel od toho rakúskeho nefúka pod prilbu. Skvelé, skvelé a aj litre sa idú hanbiť do svojich garáží.

Sedlo je naproti tomu také... ako by som to povedal. Nie je zlé, je pohodlné, o zadnú stranu sa dá pekne oprieť a vibrácie tlmí natoľko, že o nich v tomto článku ani nemienim písať. Problém nastáva, keď si chcem sadnúť bližšie k nádrži. Poznáte ten vtip?
- Slečna, môžem si prisadnúť?
- Nech sa páči, sú vaše.
No tak Tenerky sa pýtať netreba. Prisadnete si skôr ako stihnete otvoriť ústa. :-) To sedlo má vpredu totiž taký čudný sklon, že treba sedieť jednoducho vzadu a nevyrušovať. Na záver tejto kapitoly ešte hodím do pľacu spotrebu. 4,7 až 5,1 na sto. A to som ju absolútne nešetril...

Terén

Keď som voľakedy tvrdil, že novému Transalpovi to v teréne ide skvele, bolo to len preto, lebo som ešte nesedlal XTZtku. To 21 palcové koleso, ktoré si nerozumelo s pokrúteným asfaltom si totiž s istotou a ľahkosťou razí svoju cestu krížom cez všetky hrboly, trávu, štrk, piesok aj blato. Začínam zrýchľovať a zisťujem, že tá motorka má vždy na viac. Jazdím všade možne, po mokrých cestách aj po pieskoch dunajských ramien, po vážskych štrkoch aj lúkach. Dostávam sa do slepej uličky, odkiaľ sa nedá pokračovať už ani peši, tak otáčam motorku. Vlastne snažím sa otočiť, ale je to vysoká potvora a zo sedla to nejde nijako. Zosadám preto a hneď to ide lepšie. S motorkou sa vďaka jej výške a nízkej hmotnosti skvele manévruje.

Trošku nepríjemná je jazda v stoji a na trhanie spôsobené jedovatejším záťahom si treba trochu zvyknúť. Štvú ma recenzie, kde na ceste porovnávajú Tenerku s dvojvalcovými cestnými endurami typu V-strom alebo Versys. Ténéré je jednoducho úplne iného zamerania. V teréne prejde s kľudom angličana všade tam, kde iný zostávajú stáť s otvornou hubou. A to všetko s plnou cestovnou výbavou.

Čo sa mi nepáčilo

 Yamaha XT 660Z Tenere
Hrozne mi chýbali kryty rúk. Pri jazde v teréne ma totiž po prstoch vyšľahal každý krík a tráva občas zostávala medzi prstami. Hrozná otrava. Chýbajúci chránič zadnej rozety ma tiež nepotešil. Síce sa mi ešte nestalo, že by mi pod reťaz vletela haluz, ale nikdy nemôžem vedieť, kedy to bude po prvé. Na cestovnej motorke by som privítal aj nastavenie spojkovej páčky, ktorá má na rozdiel od brzdovej pevnú vzdialenosť od rukoväte. Vibrácie sú také gumené a na jednovalec prekvapivo slabé, takže to patrí skôr do plusov. :-)


Záver

Cestné endurá sú motorky, ktoré vás povozia všade po upravených aj neupravených cestách. Ak chceš ale viac, nie je tu nič. Proste žiadne ľahké enduro, na ktorom by sa dalo slušne a ďaleko cestovať, ani cestovateľ, na ktorom by sa dalo jazdiť skutočné enduro. Teda nebolo tu nič, až pokiaľ neprišla Ténéré. Zaľúbil som sa. Zaľúbil som sa až po uši a myslím, že ma to tak skoro neprejde...

Video:

Pozri si oficiálne prezentačné video Yamaha XT660Z Ténéré:

Pozadie / Wallpaper

 Yamaha XT 660Z Tenere
 Yamaha XT 660Z Tenere

Text: Agressor Foto: Cacao

Foto:
 Yamaha XT 660 Z Ténéré 2008 Honda XL 700V Transalp 2008 Suzuki V-Strom 650 2006 Kawasaki Versys 2007 BMW F 800 GS 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:YamahaHondaSuzukiKawasakiBMW
Model:XT 660 Z TénéréXL 700V TransalpV-Strom 650VersysF 800 GS
Rok:20082008200620072008
Kategória:Cestovné enduroEnduroCestovné enduroCestovnáCestovné enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)
Objem:660 ccm680.2 ccm645 ccm649 ccm798 ccm
Max. výkon:60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot.66.6 k (49.0 kW) / 8800 ot.63.9 k (47.0 kW) / 8000 ot.85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:60 Nm / 5500 ot.60 Nm / 6400 ot.61 Nm / 6800 ot.83 Nm / 5750 ot.
Kompresný pomer:10.0:110 : 111.5:110.6:112:1
Vŕtanie x Zdvih:100.0 x 84.0 mm81 x 66mm81.0 x 62.6 mm83 x 6082 x 75.6 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)SOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:210 mm177 mm150 mm230 mm
Zdvih vzadu:200 mm173 mm145 mm215 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová (voliteľné ABS)
Priemer bŕzd vpredu:298 mm256 mm300 mm300 mm
Pneu vpredu:90/90-21 M/C19M/C x MT2.15110/80-R19120/70ZR17M/C (58W)90/90-21 54 V
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:245 mm240 mm220 mm265 mm
Pneu vzadu:130/80-17 M/C17M/C x MT3.5150/70-R17160/60ZR17M/C (69W)150/70-R17 69 V
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:183 kg190 kg181 kg178 kg
Hmotnosť s náplňami:214 kg207 kg
Výška sedla:895 mm841 mm820 mm840 mm880 mm
Rázvor:1505 mm1515 mm1415 mm1578 mm
Dĺžka:2246 mm2250 mm2125 mm2320 mm
Šírka:865 mm905 mm840 mm840 mm945 mm
Výška:1477 mm1305 mm1315 mm
Svetlá výška:245 mm177 mm165 mm
Objem nádrže:22 l17.5 l22 l19 l16 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:4.1 s
Spotreba paliva:4.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 266 km
Doplnková výbava:
ABS:za príplatok
Poznámka:
Poznámka:235 000 Sk (19. 2. 2008)239 900 Sk, 265 000 SK s ABS (19. 2. 2008)230 000 Sk, 245 000 Sk s ABS (19. 2. 2008)239 900 Sk, 259 900 Sk s ABS (19. 2. 2008)330 100 Sk (21. 2. 2008)

Pridané: 11.08.2008 Autor: agressor Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (46 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (73)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: