Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1836 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (47)  [Verzia pre tlač] Tlač

Honda VT750 Shadow - legendárny tieň

 Zdieľať

Pridané: 28.07.2008 Autor: agressor
Čitatelia: 31498 [Testy a predstavenia - Test]

Honda VT750 Shadow je jeden z japonských cruiserov, ktorý sa drží na výslní už nejaký ten piatok. Je známy svojou dobrou kvalitou a hodnotou aj po rokoch, ale tiež zlou ergonómiou, ktorú si v Honde tvrdohlavo držia. Pred nejakým časom som si celkom obľúbil jeden kúsok, na ktorom som jazdil, tak som bol celkom vďačný za ponuku zviezť sa aj na novšom modeli.

Posledný model

Pred niekoľkými rokmi dostala Shadowka striekačky PGM FI za karbesy a kardan namiesto reťaze, čo je celkom fajn, lebo tvrdý prevod dodal točivému motoru ešte viac šťavnatosti pre chuligánstva. Žeby to viac dralo zadnú gumu nebude trápiť nikoho – tých dvadsať to vydrží asi každému. Menší a viac pretiahnutý predný reflektor pôsobí dravšie, zadné svetlo podobné tej z VTX zas luxusnejšie, na motore pribudlo chrómu, podsedlový rám (ak sa tak dajú nazývať tie oceľové lišty povedľa zadného blatníku) sa vyrovnal, blatníky pribrali v pajšloch a falošný kryt airboxu získal na aerodynamickosti. Stúpačky sa po dlhých rokoch konečne posunuli viac dopredu, takže druhovýrobcovia už na predkopoch nezarobia. Trošku tiež zoštíhlel znak na nádrži a otvor nádrže sa presunul spod tachometra viac doprava. Výfuk sa zmenil až neskôr – z jednej hrubej rúry sú už dve a ideálne pripravené na výmenu za laďáky. A samozrejme pribudol katalyzátor. Ešte taký detail – Japonci konečne prišli na to, že k motorke stačí len jeden HISS kľúčik na štartovanie aj zamykanie rajdov, aj keď je to stále na dvoch rozdielnych miestach.

Dáme si mesto alebo lenivé okresky?

Niečo o horšej ergonómii som už naznačil, tak by som to mohol aj dokončiť. Stúpačky, ktoré boli na starej verzii príliš blízko sedla sa už síce priblížili k prednému kolesu, ale tie rajdy sú stále také... ani na vystreté ruky, ani na dosť pokrčené. A navyše pri jazde vo väčších rýchlostiach som mal pocit, akoby som sa šplhal po dvoch tyčiach smerom k prednému kolesu. Je to síce otrava, našťastie cruiser je motorka, na ktorej málokto jazdí v továrenskom stave a preto výmena rajdov je to najmenej.

Tieň sa možno tvári ako klasický lenivý cruiser, ale v skutočnosti to nie je tak celkom pravda. Ako som už spomenul, motor je dosť točivý, aj keď nejaký výkon sa od neho nedá čakať, minimálne ten v otáčkach nie. Jednoducho dole sa to moc nekucká, aj keď klasicky chopperovsky bublavo to tiež nepôsobí, v stredných točkách to celkom fičí, ale hore to zase umrie. Nevadí, na CCC nejazdí nikto v otáčkach okrem típkov, ktorí si to pomýlili s cafe racerom a tých zase poteší brzdiaci účinok spolu s tvrdým kardanom – ten má Shadowa slušný a zvukový prejav je tiež chrumkavý aj cez Euro3. Chcel som jedovať? Iiiiizy, radím za dva a hrám sa s otáčkami – striekačka poslúcha ruku lepšie ako karbesy. Zrazu mám pocit rebela a keby bol na okolí nejaký zraz, idem si tam rovno kúpiť jednu rifľovú vestu s veľkou nášivkou Highway to hell. :-) Chcem byť baranček a nebudiť závistlivé inkontinentné susedy, ktoré si pamätajú len jediné telefónne číslo: 158? Radím vyššie a otáčky padajú kamsi do pivnice a ja sa čudujem, že to ešte neskapalo. Motor žije a spokojne si buble – skoro sa dajú počítať výbuchy na prstoch. Z tváre mizne úškrn zlého Jokera, črty mäknú a začínam cítiť záplavu endorfínov. Takto je to na Shadowici určite lepšie. Nepotím sa ani ja, ani ventilátor chladiča.
Podvozok bol od výroby nastavený dosť na mäkko, čo mi celkom vyhovovalo, aj keď sa to občas pohúpalo. Po tom, čo Harly nastavil zadok na najtvrdšie sa už síce Shadowka nehúpala, ale zato sa z času na čas pokúsila vyhodiť ma zo sedla a ak sa jej to nepodarilo, aspoň ma kopla do obličiek. Joj tešil som sa teda z toho „jag hovado“. A koho vlastne trápi mäkký podvozok na cruiseri? Ja na tom chcem jazdiť do 100, pohodovo a „na pocity“. A nejako brutálne rezať zákruty sa kvôli nízkym stúpačkám aj tak nedá. Dať ich totiž na zem nie je problém ani v meste na ceste za almužnou. Brzdy sú také priemerné chopperovské, bez možnosti nastavenia páčky tej prednej. Krčím ramenami a brzdím celou rukou. Zadný bubon je radšej bez komentára, lebo šetriť dnes takto na brzdách je úbohé aj na lacnejších motorkách.

Konkurencia

Div sa svete. Jediným blízkym konkurentom Shadow-a je pre rok 2008 len Kawasaki VN 900 Classic. Suzuki nestihla upraviť C a M800 na EURO 3 a Yamaha má v ponuke tak isto len nad litrové cruisre. VN-ko predčí Shadow-a asi vo všetkých parametroch, pneumatikami počnúc a hmotnosťou končiac, veď má aj o 150 ccm väčší motor. Povráva sa však, že v roku 2009 bude v tejto objemovej kategórii tlačenica. Tak uvidíme.

Záver

Shadowu je ľahké si obľúbiť. Je veľká tak akurát, na klasické špajdle nedajú pravoverní dopustiť, ide rovnako či na nej jazdím s ľadvinkou alebo sám a ten motor je celkom použiteľný pre pohodové vozenie aj pre frajerinky. Aj keď ja sám sa beriem viac k vyšším motorkám, čas na Shadowke som strávil s úsmevom a živými spomienkami na pohodové letné vozenie po okolí len tak – na ľahko a bez starostí, ktoré mi voľakedy bralo chuť pracovať a nútilo ma tešiť sa na večery a víkendy...

Plusy a mínusy

charakter motora, dizajn nepríjemné rajdy, zadná brzda

Názor druhého redaktora:

Jaroslav Jerga (Jaro Harly Jerga):

Keď sa v Honde konečne rozhodli osadiť kardanový hriadeľ na VT 750, povedal som si „Hurá!“. Už sa k nej len dopracovať.

Na prvý pohľad pôsobí Shadow dosť robustne, tak ako sa na cruiser patrí. Široká nádrž, sedlo, blatníky, kolesá, rajdy. Po usadnutí naň sa však veci menia. Ten posed mi nejako nevonia a prvých 100 km mám problém zvyknúť si na stupačky. Noha mi ustavične padá dole a bol by som radšej keby tam boli plošiny. Po ďalších 200 km som to už prestal vnímať a bral ako hotovú vec.

Ešte stále mám v živej pamäti „polnočnú hviezdu“ a výjazdy z križovatiek, hľadám preto prvý semafor a čakám na to vzrušenie. Žiaľ, až tam som si uvedomil že sedím na takmer o polovicu menšej motorke. Ale moje sklamanie netrvalo dlho. Stačilo prejsť ulicou s vysokými budovami a počúvať ako sa všade naokolo rozlieha ten krásny véčkový zvuk. Pri dlhšej jazde mi trochu vadilo, že som nedokázal nájsť akýsi rovnovážny stav medzi otáčkami, zaradeným rýchlostným stupňom a rýchlosťou motorky. Vždy som mal pocit, že sa ten motor nevie upokojiť a napr. v 90-tke si to prdkať. Ovládateľnosť, či už v meste alebo mimo neho, je myslím si štandardná aj keď občasnému zavlneniu sa pri rýchlejších prejazdoch zákrut sa nevyhnete. Rovnako si pri klopení treba zvyknúť na to, že stupačky sú na asfalte dosť skoro.

Celkovo by som jazdné a výkonové vlastnosti, vzhľadom na kubatúru, hodnotil ako veľmi dobré.

Ergonómia cestovania. Aj keď som mal spočiatku problémy zvyknúť si na posed a často som sa posúval čo najďalej dozadu aby som si natiahol a uvoľnil nohy, po prejdení viac než 800 km musím povedať, že to chce zvyk. Osadenie motorky bočnými kapsami nevyžadovalo žiadne úpravy či nosiče. Jednoducho som ich tam zavesil a stiahol popruhy. Prístrojovka osadená do nádrže už dnes nikoho neprekvapí a tak ma viac ako to, zaujali tri kontrolky osadené vo vrchnej časti okulárov. Boli až tak zaujímavé, že som pri radení neutrálu vždy pozeral na kontrolku smeroviek a chvíľu mi trvalo kým som prišiel na to, že tá pravá je na prístrojovke :o). Možno budú teraz niektorí z vás namietať, že na CCC má človek zabudnúť na čas, ale na digitálnej prístrojovke s celkovým počítadlom a dvoma trip počítadlami by sa jedny digitálne hodiny určite uživili.

Shadow možno nezaujme prevratnými technickými novinkami, ale má všetko čo má správny cruiser mať. A keď k tomu pridáte aj nízke prevádzkové náklady, odstanete z toho príjemného spoločníka či už na víkendové výlety alebo aj na dlhšie dovolenky.

Plusy a mínusy

dizajn stupačky

Motocykel na test poskytla spoločnosť Yamaha Motor CZ. Redaktori motoride.sk obliekajú 4SR.

Foto:
 Honda VT 750 Shadow 2008 Kawasaki VN900 Classic 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaKawasaki
Model:VT 750 ShadowVN900 Classic
Rok:20082008
Kategória:Chopper/CruiserChopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:745 ccm903 ccm
Max. výkon:45.6 k (33.5 kW) / 5500 ot.54.4 k (40.0 kW) / 5700 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 3500 ot.82 Nm / 3500 ot.
Kompresný pomer:9.6:19.5:1
Vŕtanie x Zdvih:79.0 x 76.0 mm88.0 x 74.2
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHCSOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:kardanremeň
Zdvih vpredu:150 mm
Zdvih vzadu:100 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:296 mm300 mm
Pneu vpredu:120/90-17M/C 64S130/90-16M/C 67H
Brzdy vzadu:bubnovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:180 mm270 mm
Pneu vzadu:160/80-15M/C 74S180/70-15M/C 76H
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:254 kg
Hmotnosť s náplňami:256.3 kg
Výška sedla:658 mm680 mm
Rázvor:1640 mm1650 mm
Dĺžka:2510 mm
Šírka:920 mm
Výška:1125 mm
Svetlá výška:130.8 mm
Objem nádrže:14.6 l20 l

Pozadie / Wallpaper

 Honda VT 750C Shadow
 Honda VT 750C Shadow
 Honda VT 750C Shadow

Pridané: 28.07.2008 Autor: agressor Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (47)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria