Anketa:
Veľký alpský porovnávací test - 2. časť - Ľahké turistické intermezzo
ZdieľaťPridané: 08.10.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 22716 [Testy a predstavenia - Test]
V prvom článku porovnávania šestice strojov v Alpách si sa mohol dozvedieť viac o malých naháčoch. Teraz k nim pridávame dvojicu Honda XL700V Transalp a Suzuki DL650 V-Strom.
Seriál článkov - Alpský porovnavací test 2009:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Alpský porovnavací test 2009 | Nasledujúci
Ak si ešte nečítal prvú časť testu mal by si začať tam:
01.10.2009 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 20896 [Testy a predstavenia - Test]
Veľký alpský porovnavací test - 1. časť - Úvod a naháče
Najmä leto je čas, kedy sa milióny ľudí sťahujú po celej planéte, aby videli tú-ktorú jej krásnu časť a pokochali svoje oči, užili si pár skvelých dní mimo domova a trochu sa zabavili. Na vypadnutie z mesta do rakúskych Álp sme si v redakcii vybrali šesticu rôznych strojov - BMW R1200GS Adventure, Honda XL700V Transalp, Kawasaki ER6-n, KTM 990 SM-T, Suzuki DL650 V-Strom a Yamaha XJ6 Diversion.
O čo nám išlo
Celý náš test bol zameraný na výber najvhodnejšej motorky na krátky výlet do nejakého zákrutového raja. Keby som to chcel povedať polopatisticky, tak ide o troj- až štvordenný výlet s krátkym presunom (150-250km) do danej destinácie. Prídeš, zložíš batožinu, rozložíš stan alebo sa ubytuješ a nasledujúce dni si na ľahko = bez akejkoľvek batožiny užívaš nespočetné množstvo zákrut, fajnový asfalt a nádhernú krajinu. Občas máš nárok na rýchly obed alebo iné doplnenie energie a "kurvenreich", ako domáci nazývajú niektoré úseky, môže pokračovať. Toto môžeš spáchať aj s ľadvinkou, ale v redakcii sme skôr zástancovia toho, že na motorku patrí jedna osoba - jazdec.
Súboj #2
Nejde o hity tohto leta, ale v oboch prípadoch sa modernizácia obmedzila len na zmenu farieb. Do alpského prostredia však patrí aj jeden aj druhý, Transalp už len kvôli svojmu menu a V-Strom bol pred niekoľkými rokmi vyhlásený nemeckým magazínom Motorrad za kráľa Álp.
Už na prvý pohľad je jasné, o čo ide obom strojom. Híčkať jazdca pohodlím, veľkým plexi, teplom a možnosťou navešať batožiny toľko, koľko každý z nich dokáže uniesť. Ani jeden sa nebráni, aby nasadla aj spolujazdkyňa a môžete sa vydať na cesty necesty. Ešte predtým ako sa vyberiete do predajne a budete sa rozhodovať, ktorého z nich chcete mať v garáži, ponúkame vám názory viacerých jazdcov, mladších aj starších, športovcov aj turistov na každého z nich, aby sme vám trošku sťažili vyberanie.
Prvé slovo patrí najväčšiemu turistovi z redakcie, ktorý by bol schopný aj nového Fároša zobrať na endurový prieskum.
Tomáš Hajduch - Awia
Takže tu máme dvojicu naozaj proti sebe nasmerovaných cestovných endúr. V pravom rohu stojí koncepčne najstarší bike nášho testu, v minulosti nemeckými moto novinármi titulovaný "Kráľ Álp", obľúbený Suzuki DL 650 V-Strom. Oproti nemu 700 kubíkový, enduráckejšie zameraný Honda TransAlp vo farbách, ktoré majú pripomenúť slávnu AfricuTwin.
3, 2, 1, BOJ!
Do výpadu sa ženie Strom. Svoj útok zakladá na pohodlnom posede, ktorým hýčka svojho pilota a kapotážou hodnou biku o číslo väčšieho. To všetko poháňa motor s neuveriteľne lineárnym priebehom a slušným rozsahom otáčok. Treba len točiť až do červeného. Veľkosti stroja zodpovedá aj prístrojovka ako z auta.
Transalp naopak všetko zakladá na štíhlej stavbe a sviežom vzhľade. Motor má viac dvojvalcový prejav a zvuk. Útok Stroma odráža rýchlym vyhýbacím manévrom do série alpských zákrut. Podvozok TransAlpa je verný tradícií a stále je v ňom cítiť endurácke korene, predok trochu mäkký, pripravený aj na väčšie nerovnosti. Zákruty však zvláda bravúrne a sekunduje mu pekný záťah dvojvalca a brzdy, ktoré bez zbytočných slov odvádzajú svoju prácu.
Strom sa púšťa do zákrut po hlave, ale s chladnokrvnosťou profíka. Do zákrut nepadá, ale netreba ho ani prosiť. Jazdec s minimálnym úsilím smeruje Stroma tam kam chce a on počúva na slovo. Istú dávku kritiky vznášam na brzdy. Pri častom striedaní motoriek bol vždy na Strome pocit, akoby tam ani neboli. Páčka má dosť dlhú dráhu, kým sa začne niečo diať. Potom sa dostavuje brzdný účinok, spolu s ponorom prednej vidlice. Motoricky je Strom oveľa točivejší ako TransAlp a motor nezaprie svoje korene v športovom naháči. Na druhej strane pri jazde vo dvojici a potrebe svižnejšieho obiehacieho manévru treba tento motor žmýkať ako citrón.
Po prvom kole na asfalte sa naši bojovníci vydávajú aj trochu off-road. TransAlp je na to trochu viac pripravený vypletanými kolesami a ochranou spodku na čo Strom potrebuje doplnky. Obaja ale nedovolia svojmu jazdcovi jazdu v stupačkách, volant je príliš nízko. V teréne na Strome prekáža rozmerná kapotáž vo výhľade ale inak je to v podstate znovu vyrovnaný súboj.
Rozhodca (zákazník) v tomto zápase má naozaj ťažkú úlohu. Postupne pripisuje body každému bojovníkovi a je to neustále vyrovnané. V záverečnom rozstrele rozhodne asi sympatia k značke, off-road ambície jazdca a pohodlie pre posádku...
Z celej šestice patril Stromček aj Trandík k motorkám, ktoré neboli najžiadanejšími počas bláznenia sa v zákrutách. Treba uznať, že človek sa zabaví, ale všetko je s kompromismi. Iná reč bola, keď sme sa mali niekam dostať vo dvojici, alebo už cestou späť.
Popri nás sa v nedeľné dopoludnie prehnali aj vzácne kúsky zo stajne Ferrari či Porsche |
K slovu momentálne púšťam Agreho, ktorý ti trošku zamotá hlavu a predstaví aj svojho víťaza testu. Stále sa riadime heslom: "sto ľudí, sto chutí". Nech sa páči pohľad športovo-turisticky orientovaného kolegu.
Matúš Polák - agressor
Suzuki DL650 V-strom
Som človek, čo dá na prvý dojem a ten mu väčšinou vyjde. Pri V-strome to ale až taká pravda zase nebola.
Hneď pri prvom zvezení som bol príjemne prekvapený. Najstaršia motorka z testovanej šestice, ale aj tak sa správa v zákrutách krásne neutrálne a aj napriek svojej veľkosti sa ovláda jednoducho a s prehľadom. Motor je krásne točivý s hladkým priebehom, čo prispieva k cestovnému komfortu, prevodovka má krátky jemný chod a posed aj ochrana pred vetrom je naozaj vynikajúca. Toľko prvý dojem. Pri priamom porovnaní s Transalpom sa totiž na „malom” stromčeku objavili muchy, ktoré s postupom víkendu len rástli...
Zo všetkého najskôr sa mi prestala páčiť samotná veľkosť Stromu. Je veľký skoro ako moje Varadero a mňa osobne zbytočná veľkosť tak trochu obťažuje. Omnoho sympatickejší mi je Transalp so svojou štíhlou stavbou bez toho, aby utrpela úroveň ochrany pred vetrom a dažďom. Strom sa nemôže pochváliť podvozkom, ktorý je na môj vkus mäkký a húpavý. K hodnoteniu bŕzd pomohlo aspoň ABS, ktoré bežne zapínalo pri brzdení zadnou a čo sa týka podvozku, asi by to chcelo pritvrdiť prednú vidlicu, ale že by to nejako výrazne pomohlo sa mi tiež nechce veriť. A nakoniec, čo sa týka toho priebehu motora – má síce hladký priebeh, ale subjektívne je slabý a pri ostrejšej jazde má s mackom už trochu problémy.
K hodnoteniu déelka ale pomohla jeho obratnosť v nízkych rýchlostiach a najmenší polomer otáčania. Nakoniec hodnotím V-Stroma ako veľmi pohodlnú a príjemnú motorku, ktorá dokáže splniť všetky cestovateľské ambície, ale do zákrut by som ho radšej nebral.
Honda XL700V Transalp
Transalp je na jednej strane cestovateľská legenda a jednak, aj cez mnohé inovácie, ktoré sa na nej objavili minulý rok, disponuje predpotopným dvojkolískovým oceľovým rámom, kyvkou z oceľového profilu, stupačkami spred dvadsiatich rokov, zlatými ráfikmi z osemdesiatych rokov a centrálnym stojanom pre istotu nedisponuje vôbec. Načo, veď sa dá dokúpiť ako originálne príslušenstvo...
Stačilo ale zopár jázd a môj kritický pohľad na Transalpa sa radikálne zmenil. Príjemná jazdná poloha a štíhla stavba sa postarali o to, že som sa na motorke cítil od začiatku veľmi príjemne a neunavil som sa ani po niekoľkohodinovej jazde. Ochrana pred vetrom od kolien až po hlavu je na veľkosť motorky až neuveriteľná aj keď treba pripomenúť, že motorka disponovala vyšším štítom ako doplnkovou výbavou. Do zákrut sa Transalp nakláňa krásne aj keď dedičstvo endúr sa na ňom podpísalo miernym padaním do zákrut.
Motor je cítiť, jeho priebeh má príjemný spodok a na rozdiel od V-stroma presne viem, kedy mám preradiť. Podvozok je dostatočne pevný a čitateľný, brzdy aj napriek malým kotúčom prekvapivo účinné, prevodovka presná, až na to, že z vytočenej jednotky tam dvojka padá celkom ťažko a väčšinou klasicky skončí na neutrále.Oproti V-stromu som sa na Transalpe dosť bavil a pocit perfektného ovládania motorky to len znásobil – žiadny strach, len maximálna kontrola. Keď vezmem do úvahy jej cenu, pre mňa je Honda XL700V Transalp ideálna motorka pre výlet do Álp a jasný víťaz tohto testu.
Čo na cestovateľskú dvojicu hovorí druhý fotograf a koordinátor stretnutia? Aké šance majú podľa neho tieto modely na úspech v alpských kľukatých cestičkách nájdeš v nasledujúcich riadkoch. Pre utvorenie názoru dodávam, že Odin je turista zameraný predovšetkým na bezpečnú jazdu.
Juraj Klačko - Odin
Od malých naháčov sme sa dostali ku kategórii, ktorá má k turistike bližšie. Ako je to pri každom zameraní motorky, aj tu musíme akceptovať obmedzenia, aby sme si mohli užívať výhody. Všetko sa nám to tu točí okolo pohodlia. Či už hovoríme o mäkkom sedadle, nedevastujúcom posede, "ľahkosti" motorky v zákrutách, podvozku, aerodynamike alebo v neposlednom rade výbave motorky.
Toto bolo aj mojim kritériom pri porovnaní našich cestovných "dvojbuchov". Rozpisovať všetko ku každej motorke mi príde zbytočné, pretože ani jedna z nich nie je principiálne zlá. Ale buďme konkrétni. Moje rozhodnutie neovplyvnil ani posed ani sedadlo, pretože tu som nezaregistoval problém ani u jednej z cestovateliek. Kľúčovým bola zbytočná mohutnosť Stroma, ktorá vytvárala celkový pocit z jazdy. V tomto smere sa mi jednoznačne viac páčila subtílnejšia postava Transalpa. Tak isto dynamický prejav motora a tým aj celej mašiny bol u Hondy prijateľnejší. Na výlet do Álp je Transalp vhodnejšie vybavený aj svojimi vypletanými kolesami a obutím, ktoré dovolia absolvovať nielen "Classic" ale aj "Enduro" verziu výjazdu. Jazdec nie je obmedzený vo výbere trasy a táto výhoda je ďalším z plusov pre TA-čko. Súboj o brzdy Strom prehral a tým pádom tu máme víťaza dvojice. Čo by som však isto bral zo Suzuki je nastaviteľný predný štít, predsa len, pohodlie je pohodlie.
Na tomto mieste si dovolím pripomenúť aj ostatné doplnky, ktorými bol Transalp vybavený, a ktoré cestovanie spríjemnia. Mali sme tu namontované vyhrievané gripy a navigáciu, ktorá je pri rýchlych presunoch neznámou krajinou na nezaplatenie. Samozrejme je možné tieto vychytávky nahodiť aj na Stroma, preto ich absenciu neberiem pri hodnotení do úvahy. Z vlastných skúseností však vrelo odporúčam aspoň tie vyhrievané gripy.
Transalp bol mojim papierovým víťazom a musím povedať, že nesklamal, ale celkovo sa však umiestnil "až" na druhej, priečke. Prečo, o tom neskôr.
Keďže na motorkách nejazdí len mladá krv, v Alpách sa s nami povozil duchom mladý fotrík, ktorému sa do rúk veľmi často dostávala Suzuki, ktorú si nakoniec obľúbil ako nikto z nás ostatných. Zopár slov od pohodovo jazdiaceho človeka na záver tejto kapitolky.
Roman Juriš - Romoto
Suzuki DL 650 V-Strom
Počas „Alpského testu“ som najčastejšie sedlal motocykel, ktorý bol podobný ročník ako ja. Čím starší, tým lepší, ako víno. Je fakt, že na Strome by sme veľmi ťažko hľadali posledné výdobytky techniky. Na trhu je už nejaký ten piatok. Keď som sa dozvedel, že bude môj spoločník v teste, celkom som sa potešil. Tisícka, môže byť. Mohla byť. Emisie zrušili tisícku, a tak vo výrobnom programe zostala šesťstopäťdesiatka. Hovorím si dobre, motor z SV-éčka má pár koní. Lenže v Strome to ešte trocha prispôsobili finálnemu záujemcovi. Zobrali kone, prispôsobili ergonóniu, s dizajnom radšej nehýbali – aby si ho zákazník náhodou s niečím nepomýlil a urobili dobrú cenu – to akože v Suzuki.
Večer som si ho okukol pred garážou – priviezol mi ho Cacao. Ráno sme začali nakladať a – pršalo. V namontovanom topcase boli veci v bezpečí. Na sedadle spolujazdca bol lodný vak – aj ten ušiel. Ale čo jazdec bez dáždovky? Na moje prekvapenie, aj v naozaj solídnom daždi bola horná časť tela relatívne dobre chránená za vysokým plexi štítom. Bez skúsenosti s dažďom by najskôr dostal kritiku za nie príliš vydarený dizajn. Ale teraz som si ho naozaj pochvaľoval. Čakal som, že sa ozve voda v čižmách. Boli kúpené v akcii, tak čo by od nich človek čakal? Namiesto mokrých nôh ma prekvapil mokrý rozkrok. A nemali v tom prsty naše stopárky. To voda obtekajúca kapotáž a nádrž jednoducho pokračovala vo svojej ceste. Nemilé. Asi by pomohlo lepšie oblečenie...
Obuté Bridgestone pneu na vode nesklamali. Tak ako neskôr na suchu. So Stromom sa nepreteká, ale cestuje a tomu zodpovedajú aj pneumatiky.
Motor so svojimi 65 koníkmi nie je to najvýkonnejšie vo svojej kategórii. Pred pár rokmi to stačilo na víťazstvo v Alpskom teste nemeckých kolegov. Ale čas nezastavíš. S jednou osobou sa to ešte ako tak dalo, ale s dvomi – asi by to bolo horšie. Nemal som našťastie možnosť takejto skúsenosti.
Určite si spomeniete na tohto jazdca. Snáď sa máš dobre tam hore Jožo |
Krúťak zaberal pekne odspodu, ale ako vieme – objem ničím nenahradíš. Pri predbiehaní sa nemôžeme spoľahnúť iba na výkon. Občas bolo treba zapojiť viacej zmyslov – porovnať moju rýchlosť, rýchlosť auta, ktoré chcem predbehnúť a rýchlosť auta, ktoré prichádza oproti. Potom zaľahnúť za kapotáž, podradiť (občas aj o dva) a naplno pootočiť pravým zápästím. V tejto situácii Strom málokedy sklame, ale adrenalín je blízko...
Brzdy, na rozdiel od motora, zaberajú výrazne lepšie. Pekne potiahnuť za páčku, v prípade nebezpečenstva ešte trocha viacej a je to. Alebo zabrať ešte viacej a nechať to na ABS. Strom sa však správa tak rozvážne, že ABS-ko mi cvaklo iba pár krát, aj to pri dobrzďovaní zadnou brzdou na horšom povrchu.
Veľkým kladom je uvoľnená jazdecká pozícia. Ruky niekde okolo vodorovnej polohy, na sedadle dostatok miesta, ale hlavne nohy som nemal zalomené ako na superšporte. Pri mojich 190 cm som si to naozaj vážil. A videl som, že nielen ja. Našlo sa pár cestovateľov s vyššou telesnou schránkou, ktorí sedlali Stromov.
Pri jazdení v skupine som ju väčšinou uzatváral. „To najlepšie (najstaršie) na koniec“. Zlomyseľne by sa dalo povedať, že aj to „najpomalšie“. Vieme kam V-Strom patrí, ale pri svižnej turistickej jazde sa naozaj nestratí. „Koleno“ s ním dáva asi málokto. V prvom rade by to bolo dobré prezuť, ale načo? Strom je cestovateľ, nie športovec.
Pre mňa bol Strom v Alpách veľmi príjemným spoločníkom.
Strom vs. Transalp
Najbližším konkurentom Suzuki bol samozrejme Transalp. Motorka podobnej koncepcie, hlavne čo sa týka motora a zamerania. Rozdiel medzi hliníkovým a kovovým rámom, tak isto ako medzi liatymi a vypletanými kolesami pri bežnej jazde nie je možné rozoznať. Motor na Transalpe sa mi subjektívne zdal výkonnejší (hoci to nepotvrdili merania na brzde) a podvozok agilnejší, aj keď Transalp je iba o 11 kilogramov ľahší (oficiálne udávaná pohotovostná hmotnosť). V prospech Hondy možno hovorí sviežejší dizajn a podstatne neskoršie uvedenie na trh ako pri Suzuki. Dvojica má svojho víťaza, ale nie porazeného...
Motocykle na test poskytli spoločnosti STYX a Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Technická špecifikácia:
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Suzuki |
Model: | XL 700V Transalp | V-Strom 650 |
Rok: | 2009 | 2008 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Enduro | Enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 680.2 ccm | 645 ccm |
Max. výkon: | 60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5500 ot. | 63 Nm / 7600 ot. |
Kompresný pomer: | 10 : 1 | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 x 66mm | 81.0 x 62.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 177 mm | |
Zdvih vzadu: | 173 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | |
Pneu vpredu: | 19M/C x MT2.15 | 110/80-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 17M/C x MT3.5 | 150/70-R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 197 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 214 kg | 225 kg |
Výška sedla: | 841 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1515 mm | 1555 mm |
Dĺžka: | 2250 mm | 2290 mm |
Šírka: | 905 mm | 840 mm |
Výška: | 1305 mm | 1390 mm |
Svetlá výška: | 177 mm | 165 mm |
Objem nádrže: | 17.5 l | 22 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 180 km/h |
Pridané: 08.10.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Seriál článkov - Alpský porovnavací test 2009:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Alpský porovnavací test 2009 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Veľký alpský porovnavací test - 1. časť - Úvod a naháče - Redakcia
- Veľký alpský porovnávací test - 3. časť - Elitné dvojvalce - Redakcia
- Veľký alpský porovnávací test - 4. časť - Záver a zhodnotenie - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- YouTube kanál Motoride TV dnes oslávil 16 rokov
- Pozvánka na Vespa Santa Ride 2024 - už tento piatok!
- Piaggio prišlo s ďalšími novinkami - Beverly 310 a Medley 200
- Moto Guzzi modernizovalo roadster V100 Mandello
- Indian uvádza štyri nové modely, vrátane špeciálnej edície
- BIG SALE vol. 3.0 v Motoshop Žubor - zľavy až do 80 %
- Ducati predstavila novú Panigale V2 a Streetfighter V2, dala do nich úplne nový motor
- Zero Motorcycles predstavilo ľahké a všestranné endurká XE a XB
- BMW predstavilo koncept F 450 GS a refrešlo superbike RR a hypernaháč R, aj vo verziách M
- KTM prináša Super Adventure S aj s automatom, Duke 990 vo verzii R, aj nové GT
- ... zobraz všetky články od tohto autora