ISSN 1336-6491 | Online: 2345 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29796
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17611)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12185)
Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

YAMAHA SuperTenere 1200 – nekonečné špekulácie

 Zdieľať

Pridané: 14.01.2010 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 14183 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Nový koncept Yamahy SuperTenere predstavený na sklonku minulého roku rozprávkovým spôsobom „ani nahá – ani oblečená“ nedá spávať mnohým fanúšikom troch ladičiek. Polotajomná prezentácia splnila účel a vybičovala fantáziu publika na maximum.

Koncepcia

Zakrátko po vypustení novej Yamahy 660 Téneré na trh (2008) začali presakovať informácie o možnosti vývoja väčšieho súrodenca 660-ky. Všetky správy sa pohybovali iba v rovine dohadov, mnohé vychádzali zo spomienok na legendárnu SuperTenere XTZ 750. Isté sa zdalo usporiadanie motora ako paralelný dvojvalec a dosť.

 Pôvodná Yamaha SuperTenere XTZ 750 r.v.1990
Pôvodná Yamaha SuperTenere XTZ 750 r.v.1990

Keď koncom roku 2009 Yamaha oficiálne predstavila koncept novej motorky, viac sa zamerala na predstavivosť potencionálnych zákazníkov ako na fakty. Prezentácia sa odela do hávu tajomnej Sahary s nenápadným odkazom na športovú minulosť XTZ 850. Poskytnuté údaje jednoznačne radia SuperTenere 1200 niekde medzi KTM a BMW. Predpokladaná váha, výkon, ráfy a relatívna štíhlosť udiera na strunu športovo orientovaným offrovďákom. Naopak objem, kardan, kontrola trakcie, ABS a iné vymoženosti vychádzajú v ústrety pohodovým hltačom diaľav.

 Pretekárska verzia Yamaha SuperTenere XTZ 850 RR Dakar
Pretekárska verzia Yamaha SuperTenere XTZ 850 RR Dakar

Zvedavosť vzbudzuje aj úžitkovosť konštrukcie. 660-ka je skôr ťažkopádna, so zameraním na spoľahlivosť. Robustné prevedenie sa prejavilo na váhe a o svižnom jazdení sa dá iba snívať. Napriek tomu sa motorka ovláda ľahko na ceste aj v teréne, je praktická a cena je prijateľná.

 Nová Yamaha Tenere 660 r.v.2008
Nová Yamaha Tenere 660 r.v.2008

Nová SuperTenere nabúšená najnovšími technológiami sa bude cenovo a technicky nachádzať v inom leveli. Otázkou zostáva marketingové určenie. 90% majiteľov ťažkých endúr do terénu pravidelne nejazdí a preto musí výrobca sledovať túto základnú skupinu zákazníkov. Ale pôvodná SuperTenere XTZ750 bola aj vážnym športovým náradím a očakáva sa podobnosť zamerania. Ďalšou cestou by mohlo byť vyrábanie dvoch paralelných modelov v „civilnej“ a športovej verzii. Možno aj s prídavnými nádržami, vysokými zdvihmi a blatníkom...

 Randýskova Yamaha WR 450F Dakar - pekná dizajnová variácia v novom duchu
Randýskova Yamaha WR 450F Dakar - pekná dizajnová variácia v novom duchu

Dizajn

Ročníky XTZ 750 1989-1990 mali dizajn krásny, motorky vypadali ako repliky z Dakaru. Neskôr zrejme pribrali do Yamahy nejakých súdruhov zo Severnej Kórei, pretože vzhľad sa uberal katastrofickým smerom. (Naopak AfrikaTwin sa zlepšovala počas celej výroby.) Modely z konca produkcie sú estetickým prepadákom.

 Jedna z množstva amatérskych prredstáv o SuperTenere 1200
Jedna z množstva amatérskych prredstáv o SuperTenere 1200

Nová Tenere 660 sa predstavila neopozeraným šatom, určujúcim smer pre budúce modely. Prijatie verejnosťou bolo v tomto ohľade skôr chladné a rozpačité, aj keď je oceňovaná úžitková kvalita a trvácnosť prevdenia. Dôkazom že sa dá tento koncept pretaviť do nádherného výsledku je dakarský špeciál 2010 Dušana Randýska.

 Možný dizajn vychádzajúci zo 660-ky
Možný dizajn vychádzajúci zo 660-ky

Mnoho amatérskych návrhárov sa zapodieva možnosťami celkového výsledku pri zachovaní dizajnových mantinelov vytýčených novou Tenere 660. Príjemnou špekuláciou je video z Zurichu, kde sa autor pohral s rozličnými farebnými a funkčnými riešeniami. Výsledok stojí za pozretie a malé pošteklenie motorkárskeho snenie padne dobre. Nám nezostáva iné ako pozerať sa, snívať a čakať na reálnu SuperTenere-1200!

 Bude nakoniec vyzerať nová SuperTenere takto?
Bude nakoniec vyzerať nová SuperTenere takto?

 Alebo takto?
Alebo takto?

Video:

Pridané: 14.01.2010 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »