Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1531 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28802
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17136)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť na cestách: Praktické rady pre vodičov áut aj motocyklov na začiatku sezóny

 Zdieľať

Pridané: 14.04.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 21343 [Technika - Dobré Rady]

S otepľovaním sa postupne na naše cesty vracajú aj motorkári. Spravme z našich ciest bezpečnejšie miesto. Tu vám prinášame krátky sumár praktických rád ako pre motorkárov tak aj pre vodičov áut. Zdieľajme cesty spoločne a bezpečne!

 Zdieľajme cesty spoločne a bezpečne!
Zdieľajme cesty spoločne a bezpečne!

Vodiči automobilov:

Počas zimy ste si na cestách od motorkárov úplne odvykli. Na Slovensku je motorka sezónna záležitosť a počas zimy sa nejazdí. Mi motorkári nežiadame nič navyše ani žiadne špeciálne zaobchádzanie. Sme rovnocenným účastníkom premávky, ale sú isté úskalia, ktoré nás na cestách znevýhodňujú. Budeme radi ak venujete chvíľku času nasledovným tipom pre bezpečnosť.

  • Motorka je v premávke ľahšie prehliadnuteľná. Motorka aj so svojim jazdcom má oveľa menší čelný profil. Navyše zavedením povinného celodenného svietenia všetkých vozidiel stratili motorky "výhodu" svietenia a zlepšenia tak svojej viditeľnosti v premávke, ktorú mali v minulosti. (Aj preto dodnes v niektorých krajinách celodenné svietenie áut nie je (napr Rakúsko) alebo v niektorých krajinách sa dokonca uvažuje o jeho zrušení - aby svietili len motocykle ako v minulosti)
  • Odhadovanie rýchlosti motorky je oveľa ťažšie - práve kvôli jej rozmerom
  • Aj z uvedených dôvodov sa odporúča "Pozrieť dva-krát" a uistiť sa na križovatke alebo pri odbočování či nekrížite cestu vodičovi motocykla.
  • Motocykel má v prípade zhoršených podmienok - napríklad dážď, nerovnosti, štrk na ceste - dlhšiu brzdnú dráhu. Ak sa k tomu pridá krízová situácia môže jazdec nedobrzdiť, alebo naopak dostať šmyk čoho následkom je takmer vždy pád. (Systém ABS majú len modernejšie a väčšie motocykle)
  • Vodič motocykla má v porovnaní s inými vozidlami takmer nulovú pasívnu bezpečnosť - Slogan z jednej bezpečnostnej kampane: "Autá majú nárazníky, motorkári kosti"
  • Nechajte motorkárovi priestor - aj keď je motorka jednostopé vozidlo je rovnocenným účastníkom premávky. Motorkár musí oveľa viac sledovať nástrahy ako diery, štrk, olej či iné nečistoty na cestách a pri vyhýbaní sa im využíva celú šírku jazdného pruhu.
  • Dodržujte odstup - netlačte sa na motorkára - Je to rovnaké ako pri autách, dodržanie bezpečného odstupu by malo byť základom, žiaľ každodenne vídame ako sa toto základne pravidlo porušuje. Reakčný čas + prípadne nevenovanie dostatočnej pozornosti vedeniu vozidla je potom zdrojom častých kolízií! Kým pri kolízii medzi autami zvyčajne lietajú plasty, sklo a vyteká olej pri náraze do motorkára pred vami to končí často vážnymi zraneniami, poškodením chrbtice a v najhorších prípadoch aj ochrnutím či smrťou! Motorkár je v tejto situácii bezbranný.
  • Zvýšme vzájomnú ohľaduplnosť - Motorka je len stroj. Ak stretnete bezohľadného jazdca tak je to on - človek - ktorý jazdí bezohľadne a nebezpečne. Neškatuľkujte nás prosím a nedávajte do jedného vreca. Denne stretnete aj veľa bezohľadných vodičov v autách, nákladiakoch a pod. Všimnite si v premávke aj slušne jazdiacich motorkárov. Nikdy nevite kto je pod prilbou na motorke, možno 16-ročný študent/ka na svojej prvej jazde, možno váš sused či kolega z práce, možno učiteľ vašich detí, či lekár ktorý vám zachránil život!
  • A na záver len: "Pozri dvakrát, zachrániš život!" - Nehoda je od toho nehoda že ju nikto neplánuje a stane sa zvyčajne následkom podcenenia situácie. Chyba "sa stane" ľahko no dramatické následky budete vy a aj prípadný poškodený znášať celý život. Či to budú "len" pokrčené plechy, ľudský život alebo najlepšie nič o tom rozhodujete len VY!

Pozri dvakrát, zachrániš život! - Nová grafika iný piktogram (vzor 2) - dizajn by justride

Motorkári:

Nebezpečenstvom na začiatku sezóny sú aj ostatní vodiči, ktorý si od našej prítomnosti na cestách úplne odvykli. Aj keď sa to možno nezdá, je to fakt a na jar treba tomu svoju jazdu hlavne v meste prispôsobiť. Aj keď by si mal vždy jazdiť maximálne obozretne zvýšenie pozornosti a rozmýšľanie aj za iných účastníkov premávky ťa môže uchrániť pred nehodou, ktorej vinník iba skonštatuje: „keď ja som tú motorku vôbec nevidel.“

  • Motooblečenie. Investoval si nemalé prostriedky do motorky a preto by si mal investovať aj do seba. Tvoja bezpečnosť by mala byť na prvom mieste. Základom je dobrá prilba, oblečenie ale tiež obuv.
  • Jazdi hlavou. Otáčať pravačkou sa naučí aj cvičená opica. Na motorke nie je problém pridať. Motorka je dobrým sluhom, ale zlým pánom. Vedieť brzdiť, klopiť a správne zareagovať v krízovej situácii bude pre teba tým, čo rozhodne.
  • Nikdy nemáš prednosť. Znie to nelogicky, ale je to jedno z pravidiel, ktoré môže zachrániť to najcennejšie. Jazdi tak, ako keby to bola pravda. Keď sa blížiš ku križovatke po hlavnej ceste, neber to ako nemenný fakt. Rozmýšľaj za iných a predvídaj.
  • Nepredvádzaj sa. Dúfam, že nepatríš medzi tých, čo si motorku kúpili aby spravili na niekoho dojem. Sú oveľa lepšie a menej nebezpečné spôsoby, ako niekoho ohúriť. Ak máš chuť jazdiť celý život, pretože ťa to baví, tak si to nepokaz hneď na začiatku.
  • prispôsob svoju rýchlosť okolnostiam, situácii a počasiu. Znie to ako otrepaná fráza, ale funguje to.
  • Neprehľadná zákruta – zníž rýchlosť, môže tam byť cyklista, pokazené auto, kamión a nestihneš zareagovať, pred vrcholom stúpania spomaľ, nevieš čo je za ním.
  • nezabúdaj na slepý uhol spätných zrkadiel, najmä pri jazde v meste
  • čo najmenej jazdi po bielych čiarach, prechodoch a šípkach, ich povrch je totiž za vlhka šmykľavý ako ľad, ale ani za sucha nedrží tak ako asfalt
  • drž si bezpečný odstup od vozidla idúceho pred tebou, stačí keď sekundu nezbadáš jeho brzdové svetlá a si v kufri
  • dávaj si pozor na prach a štrk na ceste, nejazdi cez neho v náklone
  • spomaľ na každej križovatke, hlavne neprehľadnej, či už si na hlavnej alebo neoznačenej ceste
  • Sleduj pravidelne spätné zrkadlá, aby si vedel čo sa deje za tebou
  • Jazda so spolujazdcom. Nikam sa neponáhľaj. Viezť spolujazdca je zodpovednosť, to maj stále na pamäti. Motorku musíš mať poriadne "v ruke", kým sa rozhodneš posadiť niekoho za seba. Mysli na to, že jazdné vlastnosti motorky sa pravdepodobne zmenia. Zrýchlenie, brzdenie aj manévrovanie.
  • Vždy si na vine. Je to môj názor, nemusia s ním všetci súhlasiť. Ak spadneš sám, lebo si prepískol zákrutu, ale jednoducho nezvládol riadenie, nie je čo riešiť. Ak je však do nehody zapojený aj ďalší účastník nehody, policajt rozhodne, kto je vinníkom. To ti však už život alebo zdravie nevráti.
  • Ak sa ti už nehoda stala - rozanalyzuj si to, nikdy nie je na vine motorka, gumy, diera na ceste či iný účastník. Porozmýšľaj ako si mohol nehode a týmto nepriaznivým okolnostiam predísť. Vždy to máš v rukách TY! Ak si dostal šancu sa z nehody zotaviť a poučiť využi túto šancu!

Trocha štaristiky:

Štatistika pochádza z Ministerstva vnútra Slovenskej Republiky, konkrétne Prehľad nehôd v cestnej doprave. Za obdobie od 01.01. do 31.12.2014 a porovnanie s rovnakým obdobím minulého roka. Územie: Slovensko

Kategória vodiča, u vodičov vinníkov, rok 2014

Pozn: Stĺpec +/- udáva porovnanie s rokom 2013. V tabuľke sú kumulované kategórie, pôvodná detailnejšia tabuľka nižšie.

počet nehôd +/- usmrtení účast. +/- ťažko zran. účast. +/- ľahko zran. účast. +/- hmotná škoda +/- alkohol +/- obec +/-
Motorkári - 186 (1.5%)186-10151049-5121-835558-16921411062
Vodiči áut sk. B, C, D a T - 8098 (65.2%)8098-242188218131343202733595572-3381641142-111544640
Bez príslušného VO - 364 (2.9%)364-123-231-696-2351091-519118714306-6
ostatní vodiči - 408 (3.3%)4083720857112742115876-2922961634634
nezistené, vodič ušiel - 3069 (24.7%)306910174222157-14273889-22176-42725161
Neznáme - 303 (2.4%)303463-516-310339933892779030322039
SPOLU12428-80236369881250712884065375-3223961475-819149270

Nehodovosť 2014 - Kategória vodiča, u vodičov vinníkov, rok 2014, zdroj: minv.sk
Nehodovosť 2014 - Kategória vodiča, u vodičov vinníkov, rok 2014, zdroj: minv.sk

Zrelativizovanie výsledkov vzhľadom na počet vozidiel:

Počet evidovaných vozidiel k dátumu  31.1.2015  podľa minv.sk
Počet evidovaných vozidiel k dátumu 31.1.2015 podľa minv.sk

Veľmi často prichádza argumentácia že vyššie uvedená štatistika nemá výpovednú hodnotu, pretože motocyklov je oveľa menej ako osobných / nákladných vozidiel. Mi tvrdíme že vyššie uvedená tabuľka a graf udáva v absolútnych číslach počet nehôd ktoré motorkári na našich cestách zavinia a je teda zároveň priamou odpoveďou na častý výrok ľudí a niekedy aj mainstream (alias bulvár) médií "Najväčšou hrozbou na našich cestách sú motorkári!" Nie nieje to tak.

Napriek tomu sa pokúsime dať výsledky do pomeru k počtu vozidiel. Treba povedať že ani takto to nebude úplne objektívne, pretože mnoho registrovaných vozidiel sa nepoužíva, každé vozidlo spraví ročne iné množstvo kilometrov, a niekedy sa nepoužíva celý rok a mnoho ďalší a ďalších faktorov, ktoré sa štatisticky ani nedajú podchytiť.

Počet evidovaných vozidiel k dátumu 31.1.2015 podľa minv.sk

Autobus88180.32%
Motocykle, trojkolky, štvorkolky1202574.41%
Nákladné vozidlá30420111.15%
Osobné vozidlá195202871.54%
Ostatné (náves, príves, prac strojm traktor, špeciálne v.) 34333012.58%
Celkom:2728634

Zdroj: Počet evidovaných vozidiel k dátumu  31.1.2015 podľa minv.sk

Počet evidovaných vozidiel k dátumu  31.1.2015  podľa minv.sk
Počet evidovaných vozidiel k dátumu 31.1.2015 podľa minv.sk

Porovnanie počtu nehôd zavinených vodičmi vzhľadom na počet vozidiel danej kategórie:

Aj tu treba povedať že výsledky sú len orientačné pretože kým štatistika nehodovosti uvádzala kategórie vodických oprávnení (A, A50. B a pod) štatistika registrácií uvádzala kategórie vozidiel (Motocykle, nákladné, osobné, autobusy a pod.) V štatistike registrácií vozidiel pochopiteľne chýbajú aj ďalší účastníci premávky ako chodci a cyklisti a na vzniknutých nehodách svoj podiel majú. Aké sú teda výsledky:

Motorkári zavinia cca 1,5 nehody vzhľadom na 1000 motoriek na cestách, Vodiči osobných áut 3,5 nehody na 1000 áut a trochu viac vodiči nákladných áut 3,9 nehody na 1000 nákladiakov.

Ak si vezmeme za 100% počet nehôd zavinených vodičmi osobných automobilov, tak motorkári spôsobia menej ako polovicu (43.85%) nehôd. Vodiči nákladných áut naopak spôsobia o 10% viac nehôd (110.24%) ako vodiči osobných automobilov.

Počet nehôd %Počet vozidiel%Nehôd na 1000 vozidielPercento vzhľadom na sk. B:
Vod. preukaz A + A50 1861.50%1202574.41%1.54668751143.85%
Vod. preukaz B 688655.41%195202871.54%3.527613333100.00%
Vod. preukaz C + D11839.52%30420111.15%3.888876105110.24%
Ostatné (náves, príves, prac strojm traktor, špeciálne v.)N/A34333012.58%
Celkom124282728634

Porovnanie počtu nehôd zavinených vodičmi vzhľadom na počet vozidiel danej kategórie
Porovnanie počtu nehôd zavinených vodičmi vzhľadom na počet vozidiel danej kategórie

Nie - motorkári nie sú pre Vás hrozbou!

Na cestách sme všetci na jednej lodi! Nikto nechce nehodu ani spôsobiť a tiež nikto nechce byť jej účastníkom. Preto venujme vedeniu vozidla všetok potrebný čas, nenechajme odpútať svoju pozornosť iným smerom a pri každej potenciálne nebezpečnej situácii, križovatke, pri odbočovaní a podobne sa radšej pozrime dvakrát. Môže to zachrániť ŽIVOT! Váš aj život niekoho iného.

Veľa šťastia na cestách želá všetkým účastníkom od 0 - 200 rokov bez ohľadu na spôsob prepravy - Tomáš Hajduch, šéfredaktor motoride.sk, motorkár, vodič osobného auta, cyklista, bežec, chodec a v neposlednom rade aj otec rodiny.

Kompletná tabuľka Nehodovosti ako ju zverejnilo minv.sk:

počet nehôd +/- usmrtení účast. +/- ťažko zran. účast. +/- ľahko zran. účast. +/- hmotná škoda +/- alkohol +/- obec +/-
Vod. preukaz A do 50cc 148-713838-597027831-276110830
Vod. preukaz A 38-32211024-87727-141631232
Vod. preukaz B 6886-118160287132737652642651633-2736881014-99472453
B – mladší ako 18 rokov 19900001310499226411-2124
Vod. preukaz C 1026-8722-583242211837637-26296112-10593-4
Vod. preukaz D 157-296216-14126796274-737313-1112-7
Vod. preukaz T 29-80-41-27-910028-308073-117-2
Bez príslušného VO 364-123-231-696-2351091-519118714306-6
ostatní vodiči 4083720857112742115876-2922961634634
nezistené, vodič ušiel 306910174222157-14273889-22176-42725161
nezistené 90393-19126-222755-13869-67034
NEZADANÉ 21370-47-4774170634291762191505
SPOLU12428-80236369881250712884065375-3223961475-819149270

Pridané: 14.04.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria