Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1826 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28803
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17137)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Husqvarna 2013 - Predstavenie enduro modelov v Malpense

 Zdieľať

Pridané: 25.09.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 4698 [Testy a predstavenia - Test]

V prvom článku o nových Huskách ste si mohli prečítať o kroskách a teraz tu na vás čakajú endurká. Zmien sa dočkala aj dva a polka aj tristodesina. Obe dostali prívlastok R a čo sa za tým skrýva?

Už keď som minule začal po vzore „vojnových filmov“, tak teraz budem pokračovať ako v „Palp fikšn“. Napreskačku. Pretože najprv sme testovali endurá, ale ako už viete, musel som sa pochváliť, s mojou novou CR 125.
Nebudem už zdržovať, tak nech sa páči.

Novinky z endura do roku 2013

V endurovej časti sú vynovené oba stroje v kategórii E1 aj E2. Teda TéEčka 250 a 310, ktoré dostali pre tento rok nový prívlastok R. Motory sú vybavené novou hlavou, ktorá je teraz červená, pre zvýraznenie jej závodných ambícií. Nové je aj vstrekovanie, vďaka ktorému je teraz výkon vyšší a trochu agresívnejší. V percentách to vyzerá nasledovne: pri TE250R išli aj koníky aj krúťák hore o 8% a pri TE310R sa koníky rozrástli o 8% a krúťák „len“ o 5%. Samozrejmosťou je možnosť dokúpenia prepínača dvoch palivových máp, ktoré si môžete nastaviť podľa seba. Toto viete využiť nie len pri závodoch, ale určite aj na rôzne profily tratí, či rozdielne podklady (hlina, piesok, kamene, mokro, sucho...). Celý motor teraz váži 23 kg, čo je myslím veľmi dobrý údaj.
Motor je samozrejme stále vložený do oceľového trubkového rámu, ktorý je teraz ale okolo hlavy riadenia spevnený pre lepšiu tuhosť.
Odpruženie má na starosť značka Kayaba a tá dodáva na tieto stroje plne nastaviteľné nie len predné trubky, ale aj zadný centrál.
A toto celé je zabalené do nového dizajnu (plasty a grafika). A aby som nezabudol, tak na prístrojovke sa teraz zobrazuje aj počet motohodín.

TE250R

TE250R 2013
TE250R 2013
TE250R 2013
TE250R 2013

Ako prvé dostávame na jazdu TE250R a týpka, čo nás prevedie cez trať. Ide sa mierne tempo, trať je nakropená, miestami poriadne šmykľavá, miestami ideál. Od nedočkavosti, som si ani neuvedomoval na čom idem a hneď pri prvom strmom výjazde sa pýtam sám seba, čo je lepšie na tejto 310 oproti predchodcovi. Veď to ide tuším úplne rovnako, ako aj model, čo som mal možnosť jazdiť doma. Toľko rečí okolo vylepšení motora a pritom je to také isté. Ešte chvíľku mi to vŕta v hlave, ale postupne, keď som sa rozjazdil a začal som viac soliť, tak som to prestal vnímať. Tuším to ide výborne, ale treba ho držať pod krkom a žmýkať ako sa patrí. Výjazdy z drážok ale zvláda na výbornú, tak isto klučkovanie medzi stromami, dokonca aj najmenej oblúbená bubnová časť sa mi ide pekne sem tam po zadnom aj cez tri štyri bubny. Samozrejme to má na svedomí aj odpruženie, ale keby bol motor „tupý“, tak pri vrnknutí do plynu, nepošle predné koleso v momente hore. To isté pri dlhom zjazde, po ktorom nasleduje pravá 90tka a za ňou mláka, ktorú chcem prechádzať znova po zadnom. Nie len preto, aby som ukázal že to viem, ale aj aby som nebol celý jak prasa. Takže pred zákrutou silné brzdy, nakvaltovať zo 4 do 2, vrnk do plynu, cez mláku po zadnom, cvak tri a hneď zas do dva a plná brzda do drážky okolo stromu. Začína ma to baviť a aj keď už neviem udýchať, tak ťahám za plyn viac a viac. Prerušilo to až neskutočné bolenie brucha a následné ukončenie jázd. Konečne sa vydýchavam a medzi vysvetlovaní, čo bude ďalej, odskakujem na nutnú cikpauzu medzi kríky. Vraciam sa k moto a pozerám ako blb, že ja jazdím na 250R? Dobrý debil! A to som si sa pozastavoval nad tým, že to ani nejde lepšie ako tohtoročná 310. Už mi to je jasné a v duchu sa ospravedlňujem tejto atlétke. Mení to celú moju mienku. Je to veľmi dobrý stroj, ktorý sa ovláda ako bicykel, pruženie je nastavené ako by mi ho robili na zákazku (možno na enduro tvrdšie, ale ja mám rád tvrdé pruženie, takže tu mi to vyhovovalo akurát) a ten motor má sily haba dej. Treba trochu síce potočiť, ale aspoň ťa to nevytrestá a pri šibrinkovaní v lese ťa pri výjazde z drážky nepošle do stromu pred tebou.

TE310R

TE310R 2013
TE310R 2013
TE310R 2013

Po krátkej prestávke a občerstvovačke v postavenom veľkom stane s ventilátormi a švédskymi stolmi sadáme na väčšie sestričky. Hneď po naštartovaní a zakvaltovaní do jedna zrovnávam holou tristodesiatkovou, čo som jazdil nie len u nás na trati.

Prechádzam cez namotyný kľukatý začiatok trate, prsknem to cez pohádzané pneumatiky, odhopsnem si malý skok a už zatáčam gasom do plna pred strmým výjazdom. Hneď je vidieť a hlavne cítiť, kde sa posunula eRková 310 oproti holej z roku 2012. Na spodku otáčok je to stále nezákerná, dobre čitateľná a hore poznať nárast výkonu. V cukublesku som na kopci, točím nadol a už aj brzdím do dalšej točky.

Brembáče brzdia ako inak ukážkovo. Jedným prstom ovládaná predná, ktorá je ostrá ako mexické papričky a treba dať pozor na nechcené blokovačky. Zadná je síce na môj vkus a oproti mojej Kafke nastavená nízko, takže najprv som zo zvyku hamstol a nič, ale po chvíľke som si zvykol a treba povedať, že je čitateľná, tak ju viete dávkovať presne podľa potreby bez toho, aby ste mali zadné po každom zošliapnutí blokované. To isté platí aj pre brzdy na TE250R. A keď porovnávam brzdy, tak treba napísať, že aj tu je odpruženie nastavené viac do tvrda, či mi iba vyhovuje. Trať už mám viac naučenú, skoky dávam asi dva krát tak ďaleko ako na menšej sestre, takže tvrdosť len vítam.

V prepletačkách medzi stromami oceňujem citlivé vstreky. Ani raz som nebol zaskočený nečakaným nakopnutím. V stupačkách sa ovládala krásne, prehadzovačky a balancovanie aj v pomalých rýchlostiach, ale zato v rýchlych striedačkách pravá ľavá, okolo stromu, do drážky, alebo aj na rovnej neklopenej zákrute to išlo ako po masle. Zdá sa mi, že dokonca o niečo lepšie ako aj na predchádzajúcom modeli bez eR. Sem tam ma síce potvora potočila na výjazdoch zo zákrut s mokrých kameňov, ale to už pomaly prichádzala únava. Sedel som na sedle bez zaťažovaniia vonkajšej stupačky, takže pohlavok patrí mne.

Kebyže mám voliť medzi tohtoročnou 310 a 250R, tak beriem 250R, to je bez debaty. Ale ak by som dostal možnosť vybrať si medzi 250R a 310R, tak neváham ani pikosekundu.

TE310R je výborná voľba pre niekoho, kto chce jazdiť enduro, ale láka ho to aj na MX trať cibriť techniku. Nevidím tam žiadny problém ani s pružením ani s výkonom a ani váha 109 kg nie je oproti MX strojom o moc vyššia. Aj keď by som možno siahol po kríženej verzii TXC. Endurový motor aj prevodovka vložený do motokrosového kompletu. Nie sú tu svetlá, podvozok je čistý MX a v ponuke je dva pade aj tristodesina, samozrejme s R.

Video

Už ste mali možnosť zhliadnuť toto:

Video: Husqvarna 2013 – krátka predstavovačka nových offroadov


a tu je pokračovanie.

Video: Husqvarna 2013 - Predstavenie enduro modelov v Malpense

Pozadie / Wallpaper:

Husqvarna MY13
Husqvarna MY13
Husqvarna MY13

Text: Milan Mikulík - mikulec

Motocykel na test poskytla spoločnosť motocorse. Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a na nohy obúva Forma Dominator Comp.

Foto:
 Husqvarna TE 250 2013 Husqvarna TE 310 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaHusqvarna
Model:TE 250TE 310
Rok:20132013
Novinka:NOVINKA 2013
Kategória:EnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:249.5 ccm302.44 ccm
Kompresný pomer:13.5 : 113.6 : 1
Vŕtanie x Zdvih:79 x 50.9 mm82 x 57.35
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz (13z-40z)reťaz (13z-40z)
Zdvih vpredu:300 mm300 mm
Zdvih vzadu:296 mm296 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm240 mm
Pneu vzadu:120/90-18120/90-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:109 kg109 kg
Výška sedla:950 mm950 mm
Rázvor:1470 mm1470 mm
Svetlá výška:290 mm290 mm
Objem nádrže:8.5 l8.5 l

Pridané: 25.09.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: