ISSN 1336-6491 | Online: 1881 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29875
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17649)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12226)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rýchlostný motocykel ČZ 350 V4 typ 860 2/4

 Zdieľať

Pridané: 16.02.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 45647 [História]

 Štvorvalcová ČZ so zbierok NTM
Štvorvalcová ČZ so zbierok NTM

Po nejakom čase sa súdruhom zachcelo západnej meny a tak jeden predali importérovi ČZ a Jawy p. Faberovi do Viedne (vlastní aj štvorvalcovú Jawu). Druhý je v zbierkach Českého národného technického múzea a tretí vo firemnom múzeu ČZ. S ním sa zúčastnil B.Staša pretekov oldtimerov v Assene, kde bol stredobodom pozornosti.
Hovorí sa, že boli vyrobené tri kusy. Jednu z tých debien som videl, ale nepatrila ani jednej z tých troch. Pošťastilo sa mi aj držať hlavu valcov v rukách. Zvláštny pocit...
Na záver ešte jedna úvaha. Predstavte si tento motocykel ako sériový so svetlami a s ŠPZ-kou. To by svojho času gróf Agusta aj japonský kopirátori čumeli...

Technické parametre:

Vzducom chladený štvorvalec do V s uhlom rozovretia 90 stupňov. Kované piesty s jedným krúžkom tesniacim a jedným stieracím. Hliníkové valce so zalisovanou vložkou sú samostatné. Hlavy valcov spoločné pre dva valce. Na každý valec dva výfukové a dva sacie ventily ovládané delenými vačkovými hriadeľmi uloženými na ihličkách. Spaľovacie priestory sú celé z legovaného bronzu a zalisované do hláv. Vačkové hriadele poháňa sústava ozubených kolies, umiestnených v oddelenej skrini. Karburátory Dellorto, zapaľovanie akumulátorové s prerušovačmi.
vŕtanie x zdvih (mm): 50 x 44
objem (cm): 345,6
max. výkon: 60,5 k / 14000
rozvod: 4 x OHC

 Bohumil Staša na ceste za historickým úspechom na G.P.ČSSR
Bohumil Staša na ceste za historickým úspechom na G.P.ČSSR

 Bohumil Staša (ČZ) a František Srna (Jawa) na štarte v Košiciach v r.1972
Bohumil Staša (ČZ) a František Srna (Jawa) na štarte v Košiciach v r.1972

< >

Pridané: 16.02.2004 Autor: Retro Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »