Anketa:
Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA 1/6
ZdieľaťPridané: 23.01.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 62425 [História]
Továreň JAWA do r.1965 napriek tomu, že vyrábala sériové motocykle s dvojtaktným motorom (okrem 500 OHC), na cestné preteky pripravovala výhradne štvortakty. Koncom roka prišiel "zhora" príkaz na okamžité zastavenie výroby a vývoja štvortaktov. Mali ich nahradiť dvojtaktné motocykle, s ktorými na pretekoch zatiaľ neboli továrenské skúsenosti.
Bez predošlého vývoja bol postaviť konkurencieschopný stroj ale problém. Preto na prechodné obdobie bolo prijaté riešenie Vlastimila Raina (konštruktéra motocyklov RAVO). JAWA jeho dielo odkúpila a na jeho základe vyrobila prvý dvojtakt.
Podvozok vychádzal z JAWY 350 2xOHC. Motor bol vzduchom chladený dvojvalec o objeme 349,6 cm /62x57,9/ s rozvodom zmesi rotačnými šupatkami umiestnenými po bokoch motora a výkonom 52k (11 000 ot./min). Odber točivého momentu bol uprostred valcov a prenášaný na suchú spojku hriadeľom. Kľuková skriňa sa skladala z troch odliatkov. Prevodovka bola 7-rýchlostná.
Bol to veľmi rýchly motocykel, ale veľmi poruchový a háklivý na nastavenie. František Šťastný po zadretí motora s ním absolvoval svoj najznámejší pád na T.T. na ostrove Man. Kvôli zlému chladeniu vznikla jeho prezývka Rampouch (najlepšie by bolo obložiť ho ľadom). Jeho posledná verzia sa už pripravila s vodným chladením. Boli vyrobené 3 kusy a niekoľko motorov, ale do M.S. nikdy nezasiahol. Jazdili na ňom aj František Srna a František Helikar.
"Špionážny záber" Jawy 350 Rampouch z depa |
František Šťastný na Jawa 350 Rampouch |
Ďalšia konštrukcia bola ojedinelá 125-ka so vzduchom chladeným dvojvalcom do V, s dvoma kľukovými hriadeľmi spriahnutými ozubenými kolesami. Mal objem valcov 124,7 cm (44x41) a výkon 27,5 k (14 000 ot./min). Problémová bola ale 4-hriadeľová 7-rýchlostná prevodovka. Vyrobili sa 2 kusy a jazdili na nich Gustáv Havel a František Boček. Aj od tohoto motocykla sa upustilo a vývoj sa sústredil na 4-valec.
Dvojvalcová Jawa 125 |
Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro Zdieľať
Súvisiace články:
- Motocyklové hybridné motory skombinované dvojtaktným a štvortaktným cyklom - gilbert
- Pohľad do histórie: Jawa 350 2xOHC špeciál Gustáva Havla z roku 1959 - Awia
- Smutný rok 1969 - Bill Ivy, František Boček a Tibor Deliman - Retro
- Rýchlostný motocykel ČZ 350 V4 typ 860 - Retro
- Cassovia Retro 2004 - Harly
- JAWA 250 - model 353 - Omladzovacia kúra - Carlos
- História Pionier: Nový Pionier 05 - gilbert
- Múzeum historických vozidiel Mlynica - Awia
- SUZUKI modelová rada GS, GSX – vývoj, vrchol, ústup - maco
- Honda, KTM, Piaggio a Yamaha plánujú vývoj vymeniteľných batérií pre motocykle - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!