ISSN 1336-6491 | Online: 2145 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 27592
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16512)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11080)
Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA 1/6

 Zdieľať

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 61766 [História]

Továreň JAWA do r.1965 napriek tomu, že vyrábala sériové motocykle s dvojtaktným motorom (okrem 500 OHC), na cestné preteky pripravovala výhradne štvortakty. Koncom roka prišiel "zhora" príkaz na okamžité zastavenie výroby a vývoja štvortaktov. Mali ich nahradiť dvojtaktné motocykle, s ktorými na pretekoch zatiaľ neboli továrenské skúsenosti.

Bez predošlého vývoja bol postaviť konkurencieschopný stroj ale problém. Preto na prechodné obdobie bolo prijaté riešenie Vlastimila Raina (konštruktéra motocyklov RAVO). JAWA jeho dielo odkúpila a na jeho základe vyrobila prvý dvojtakt.

Podvozok vychádzal z JAWY 350 2xOHC. Motor bol vzduchom chladený dvojvalec o objeme 349,6 cm /62x57,9/ s rozvodom zmesi rotačnými šupatkami umiestnenými po bokoch motora a výkonom 52k (11 000 ot./min). Odber točivého momentu bol uprostred valcov a prenášaný na suchú spojku hriadeľom. Kľuková skriňa sa skladala z troch odliatkov. Prevodovka bola 7-rýchlostná.

Bol to veľmi rýchly motocykel, ale veľmi poruchový a háklivý na nastavenie. František Šťastný po zadretí motora s ním absolvoval svoj najznámejší pád na T.T. na ostrove Man. Kvôli zlému chladeniu vznikla jeho prezývka Rampouch (najlepšie by bolo obložiť ho ľadom). Jeho posledná verzia sa už pripravila s vodným chladením. Boli vyrobené 3 kusy a niekoľko motorov, ale do M.S. nikdy nezasiahol. Jazdili na ňom aj František Srna a František Helikar.

 \"Špionážny záber\" Jawy 350 Rampouch z depa
"Špionážny záber" Jawy 350 Rampouch z depa

 František Šťastný na Jawa 350 Rampouch
František Šťastný na Jawa 350 Rampouch

Ďalšia konštrukcia bola ojedinelá 125-ka so vzduchom chladeným dvojvalcom do V, s dvoma kľukovými hriadeľmi spriahnutými ozubenými kolesami. Mal objem valcov 124,7 cm (44x41) a výkon 27,5 k (14 000 ot./min). Problémová bola ale 4-hriadeľová 7-rýchlostná prevodovka. Vyrobili sa 2 kusy a jazdili na nich Gustáv Havel a František Boček. Aj od tohoto motocykla sa upustilo a vývoj sa sústredil na 4-valec.

 Dvojvalcová Jawa 125
Dvojvalcová Jawa 125

>

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Harley-Davidson

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Dzifka sebe persi raz donese domu frajira, ze ho predstavi rodzine. Cavo dojdze, cala rodzina uz sedzi pri stole na veceru. Pod stolom lezi pes. Sedne sebe a dajako nekomfortne se citi. Proste mu treba perdnuc. Trime, trime ale neutrimal a puscil takoho ticheho prieskumnika. Reakcija na sebe nenechala dluho cekac: -Dunco! , okrikol ocec psa. Cavo sebe dume ze jak fasa, ze to zvalili na psa. Padnul pripitok, predjedlo a zas to na noho prislo. -Dunco boha uz !, zvreskne zas ocec. Chlop se v duchu smeje ale aj kus luto mu prislo teho psa bo uz znal ze na noho zas idze tlak. A puscil dalsoho... -Dunco ! Boha tvojho idz uz het s tadzi bo nakonec se ten chuj na tebe visere

Ďalšie vtipy »