Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1675 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28824
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17151)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11673)
Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (46)  [Verzia pre tlač] Tlač

Husqvarna TR 650 Terra ABS – Nenormálny pracant?

 Zdieľať

Pridané: 10.12.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 15494 [Testy a predstavenia - Test]

Nenormálny pracant? Neviem, posúďte sami. Cestné enduro, výkon 58 koní, suchá hmotnosť 166 kg, ABSko, nízka spotreba a cena 5 990,- €. Ak toto nepresvedčí, tak poďme ďalej.

Viac o TRkách:

01.10.2012 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 9842 [Novinky - Predstavujeme]

-

Predstavenie modelov Husqvarna TR 650 Terra a TR 650 Strada

S novými modelmi TR650 Strada a TR650 Terra pokračuje Husqvarna vo svojom útoku na trh cestných motocyklov, ktorý začala minulý rok výrobou modelu Nuda 900 a Nuda 900 R.

 

14.07.2012 - Milan Mikulík - mikulec Čitatelia: 5719 [Novinky - Predstavujeme]

-

Nové modely od Husqvarny - TR650 Strada a TR650 Terra

Továreň Husqvarna rozširuje svoju ponuku o ďalší on-off road stroj. Jedná sa vlastne o dva samostatné motocykle, vychádzajúce z jedného základu.

 

Všetko z teoretickej časti už bolo povedané v týchto článkoch, tak sa poďme pozrieť ako jazdí. Musím uznať, že Terra ma ozaj milo prekvapila. Aj keď mám určité výhrady najmä voči niektorým detailom, ale na tie sa predsa nejazdí.

“Niektoré detaily“

Nejazdí sa na ne, ale už sú tam a po dizajnovej stránke mi trochu menia môj názor na inak pre mňa podarený dizajn. Horizontálna línia plastov ako na ostatných nových Huskách sa mi strašne páči. Do toho zapracovaný predný blatník a zakončujú to koncovky výfuku. Motorku to „rozdeľuje“ na pracovnú časť (podvozok, motor) a riadiacu časť (sedlo, rajdy).

Stále je všetko OK, dokonca aj lacno vyzerajúca zadná kyvka mi nevadí. Keby bola na bár ktorej druhej moto, už by som ju kritizoval. Že čo je to za lacné trubky. Tu to ale ide s rámom k sebe a až sa zdá, že to je jeden kus. No ale držiak stúpačiek, zadná brzda, radička, dokonca aj stúpačky samotné po vybratí gúm vyzerajú strašne lacno. Netvrdím, že nie sú dobré, ale na oko bieda. A stojan „jak by smet“. Tu ale moje výhrady končia, aj keď na tenučké rajdy mohli dať aspoň hrazdičku, keď už nie sú „oversize“ (31,8 mm)

Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS

Nekecaj a jazdi

Tak nejako som si preložil to, čo mi hovorila táto „vševedelka“. A veru, stačí sa posadiť, naštartovať a len jazdiť. Akonáhle spravíte prvé metre, prestanete riešiť čo sa vám na oko nepáči. Funguje to tak, ako má a časom zistíte, že Terra je pracant a nie pózer. Aj keď vlastne dobre vyzerajúci pracant. Taliani sa nezaprú, oni aj keď muklujú, aj tak musia byť nastajlovaní.

A prečo pracant a čo to vlastne pracant podľa mňa je?

Pracant category

Podľa mojich skromných skúseností s niekoľkými testovačkami som dospel časom k názoru, že takzvaná úžitková hodnota, sa pri niektorých motorkách musí brať vážnejšie ako pri iných. Niekedy dokonca by to mohlo byť aj v prvej trojke najdôležitejších kritérií pri kúpe. Moja kategória pracant to určite tak má.

A čo sa skrýva za tou úžitkovou hodnotou? Presne to čo vás napadlo ako prvé. Koľko toho dostanem za moje prachy?! Toto sa dá rozmeniť na ďalšie drobné, ako napríklad, čo ma stojí kilometer, kam sa s touto moto viem až dopraviť, cena servisu, dielov... a veľa ďalšieho. Najhlavnejšie ale sú tie prvé dve.

Čo teda dostanem

Už v úvode som napísal, že za uvádzaciu cenu 5 990,- (momentálne na všetky kusy), dostanete moto určenú na cestu, do ľahkého terénu, dobre vyzerajúcu, s dostatočným výkonom a nízkou spotrebou. Počas testu neprekročila hranicu 4,7 litra a moto bola stále v zábehu, takže možno pôjde ešte o niečo dole. A treba pripomenúť, že sa jazdilo aj po piesku, aj v dvojke...teda myslím, že pri vyhliadkovom tempe neprekročíte hranicu 4 litre na stovku, ale to sú moje hypotézy.

Síce už predo mnou ju pomerali inžinieri v taliansku a vyšla im 3,2 pri konštantnej 90tke a 4,3 pri konštantnej 120ne, tak to bude asi predsa niečo medzi.

Prekopaný motor

V predchádzajúcich článkoch ste sa mohli dočítať, že TRky majú motor z GS 650, ktorý je mierne prekopaný a upravený v Taliansku. Motor teraz dosahuje výkon 58 koní pri 7250 otáčkach a krútiaci moment 60 Nm pri 5750 otáčkach. Oproti svojmu základu je teda motor o 10 koní silnejší a celá motorka je oproti Sertau o 9 kíl ľahšia.

Aby dosiahli tento výkon, museli aplikovať pár zmien. Hlava motora má nový tvar, upravené sú aj kanáliky, sviečka má menší priemer závitu, nový ľahší kovaný piest, nové vstrekovanie,, vačky, zväčšený priemer ventilov a zvýšený kompresný pomer z 11,5 na 12,3:1.

V sedle cestou - necestou

Konečne som sa prepracoval až sem. Toľko rečí okolo a pritom je to také jednoduché. Sadnem, naštartujem a už aj frčím mestom preč. Ale kadiaľ a kam? Hoci kadiaľ a hoci kam. A to doslova.

Mesto

Po nasadnutí som neriešil či je posed zábavný, turistický, endurový alebo len pohodlný. Sedí sa tu prirodzene a aj mestom sa tak isto prirodzene prepletám. Ako by to bola čisto mestská motorečka. Prevodovka ide ešte trochu tvrdšie, ale aspoň netrafím falošný neutrál. Brzdy s dostatočným výkonom a ABSkom. Vypínateľným, musím zdôrazniť!

Terra sa veľmi dobre prehadzuje v pomalých aj vyšších mestských rýchlostiach a keď už ste sa nestihli vyhnúť trčiacemu kanálu, alebo výmoľu, nevadí, podvozok to poberie jedna dva.

Všetko tu funguje ako má, dokonca aj späťáky. Bude to tým, ako sú umiestnené na širokých rajdoch a ich veľkou plochou. Žiadne ramená vám v nich nekazia výhľad za vás. Motor má dostatočný záťah pri rozjazde a aj pružnosť pri predbiehaní. Nejedná sa o žiadneho lenivca, ale ani trhača asfaltu. Mne sa zdá, že je presne taký, ako vyzerá.

Mimomesto, mimo cestu

Len čo som vyrazil z mesta, chytili ma tie divné chúťky, hľadať „skratky“, kadiaľ to je síce dlhšie, ale o to náročnejšie. Nie, nie je to moto na ťažké offroady, ani na súťaže typu Romaniacs... ale určite sa nezľakne žiadnej prekážky ktorú dokáže prejsť jej jazdec. Ono ani tie kolesá a pneu nie sú tak strašne limitujúce. Stačí to trochu vedieť a nezapadnúť v piesku (poznám aj takého, ale aspoň tam nafotil pekné foto)

Určite mi teraz pár z vás bude namietať, ale ja som bol s touto motorečkou spokojný všade. Zbytočne tu budem písať odstavce podľa „osnovy“, to je také jednoduché.

Páči sa mi a prečo?

  • Ako celok je to dizajnovo podarená motorka. Možno až na pár detailov, ktoré som spomenul vyššie. Lenže sa jedná o pracanta, tak oceľové stúpačky, brzda a radička sa pri páde skôr zohnú, a dajú sa ľahko aj v teréne vyrovnať. Hliník sa väčšinou zlomí a je dojazdené.
  • Nehrá sa na niečo, čo nie je. A predsa, či už v meste, alebo mimo, dokonca aj mimo spevnené cesty prešla všade bez menších problémov. Myslím, že aj diaľkovú turistiku by zvládla bez zaváhania a pri veľmi slušnej spotrebe.
  • Motor je presne taký, aký tu má byť. Výkon mu nechýba a pritom nemachruje ostrým nástupom. Pracuje neúnavne pri presunoch a v kľude si bafká pri technickejších prejazdoch.
  • Podvozok ma nesklamal a ani raz mi nenapadlo, že prečo sa dá nastavovať len zadok. A či mi stačil zdvih 190 mm? „Tak určiťééé“
  • Brzdy s ABSkom, ktoré sa dá vypínať. Síce prácne pri každom ďalšom štartovaní treba stlačiť a čakať až ho presvedčíte že ho nepotrebujete, ale aspoň tak, keď už tam musí byť.
  • Posed je taký , aký chcete. Pohodlný, športový, turistický, offroadový...v rámci možností.
  • A ako komplet motorka je to veľký univerzál a pracant. Za šesť litrov dostanete výkonnú moto s nízkou spotrebou a dostanete sa s ňou „všade“. A nie len raz. (to keby niekto namietal a snažil sa mi nahovoriť, že to ide na každej moto)

Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS

Konkurencia

Najprv dám moto na ktorých som jazdil a to: KTM 690 Enduro R a Honda CRF250L. Možno namietate že Honda je slabá, ale podľa mňa patrí do kategórie pracant, tak je tu.

Enduro od KTM je viac terénne, teda má aj väčšie zdvihy, viac výkonu, je viac ako o 30 kg ľahšie, ale je menej pohodlné a o dosť drahšie.

Honda CRF250 L je totálne lacná, ale je oproti týmto aj totálne slabučká. Je ľahučká ale aj najmenej pohodlná. Prejazdnosť je vysoká ale na turistiku už je to o úplnom odriekaní.

Od Yamahy by sa sem hodilo XT660R, ktoré je slabšie o 10 koní, o máličko je ťažšie a drahšie.

No a každopádne sem treba pridať "bratanca" od BMW. G 650 GS Sertao za cenu 8 050,-, ktorý je drahší viac ako o dva litre. Je o 10 koní slabší a o 9 kíl ťažší. Mám síce menšie zdvihy (210 mm Sertao - 190 mm Terra), lenže Terra má USD s priemerom 46 mm, naproti tomu Sertao má klasický teleskop s priemerom 41 mm. Sertao je aj posedom aj zameraním viac turistická moto. Zato Terra je viac endurovo a univerzálnejšie zameraná.

Plusy, mínusy

pracant to vystihuje všetko, cena lacno vyzerajúce stupačky. Ale kedže je to pracant, tak odpúšťam aj toto

Pozadie / Wallpaper:

Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS
Husqvarna TR 650 Terra ABS

Čo by ťa mohlo zaujímať:

NÁZOV MOTORKY a ROČNÍK:

Servisný interval 10 000 km
Spotreba 4,7 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 14 l (2,5 l rez.)
Cena motorky 5 990,- EUR

Ceny vybraných ND:

Stupačka 42 EUR
Spätné zrkadlo 10 EUR
Smerovka 41,30 EUR

Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Husqvarna TR650 Terra 2013 2013 BMW G 650 GS Sertão 2012 KTM 690 Enduro R 2012 Honda CRF 250 L 2012 Yamaha XT 660 R 2011
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaBMWKTMHondaYamaha
Model:TR650 Terra 2013G 650 GS Sertão690 Enduro RCRF 250 LXT 660 R
Rok:20132012201220122011
Novinka:NOVINKA 2012
Kategória:Cestovné enduroEnduroEnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:652 ccm652 ccm690 ccm249.4 ccm659 ccm
Max. výkon:58.5 k (43.0 kW) / 7250 ot.47.6 k (35.0 kW) / 6500 ot.66.6 k (49.0 kW) / 7500 ot.23.12 k (17.00 kW) / 8500 ot.48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot.
Max. krútiaci moment:60 Nm / 5750 ot.60 Nm / 5000 ot.64 Nm / 6000 ot.22 Nm / 7000 ot.60 Nm / 5250 ot.
Kompresný pomer:12.3 : 111.5:111.8:110.7: 110.0:1
Vŕtanie x Zdvih:100 x 83 mm100.0 x 83.0 mm102 x 84,5 mm76 x 55 mm100.0 x 84.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHCDOHC (4V)DOHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálnamanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:190 mm210 mm250 mm250 mm225 mm
Zdvih vzadu:190 mm210 mm250 mm240 mm200 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájedno kotúčovájednokotúčovájednokotúčová dvojpiestkovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm300 mm300 mm256 mm298 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90 R21 54S90/90-213.00 - 2190/90-21 M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm240 mm240 mm220 mm245 mm
Pneu vzadu:140/80-17130/80 R17 65S140/80-18120/80 - 18130/80-17 M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:142 kg172 kg
Hmotnosť s náplňami:184 kg193 kg144 kg
Výška sedla:865 mm860 mm935 mm865 mm
Rázvor:1484 mm1504 mm1445 mm1505 mm
Dĺžka:2815 mm2195 mm2240 mm
Šírka:920 mm815 mm845 mm
Výška:1195 mm1230 mm
Svetlá výška:280 mm255 mm210 mm
Objem nádrže:14 l14 l12 l7 l15 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:170 km/h120 km/h170 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:5.7 s
Spotreba paliva:4 l/100km5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 262 kmcca 180 km
Poznámka:
Poznámka:Cena 10/2012: 6 690,- EUR Akciová cena: 11/2012 5 990,- EURCena 10/2012: 8 050,- EURCena 10/2012: 8 560,- EURCena 10/2012: 4 250,- EURCena 10/2011: 6 890,00 EUR

Pridané: 10.12.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (46)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: