Anketa:
Digitálny návrh motocykla 1/2
ZdieľaťPridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16574 [Technika - Design]
Táto štúdia digitálneho návrhu motocykla vznikla pre súťaž modelov, ktorá sa konala vrámci konferencie Focus v susednom Maďarsku. Je to každoročné podujatie na ktorom sa stretávajú CAD/CAM vývojári pracujúci s nástrojom Pro/Engineer.
V krátkosti o CAD/CAM systéme
V súčasnosti sa už priemyselné odvetvia nezaobídu bez výpočtovej techniky. Výnimkou nie je ani výroba motoycklov. Čoraz častejšie sa objavujú počítačové návrhy nových modelov. Tradičné metódy postupne preberá digitálna architektúra na ktorú nadväzuje rovnako digitálna výroba. Nejde však len o dizajn, nové aplikácie umožňujú vyhotoviť úplne podrobný model motocykla na úrovni priestorového zobrazenia jeho súčiastok. Dokonca v takomto virtuálnom prostredí sa jednotlivé súčiastky aj testujú, či spĺňajú potrebné fyzikálne vlastnosti. Na základe zhotoveného prototypu na obrazovke monitora sa spúšťa výrobný proces. Tým sa nielen urýchli samotný vývoj nových prototypov, ale vďaka veľkému počtu meraní a rôznych vyhodnotení sa výrobcom darí ponúkať čoraz ľahšie, stabilnejšie a rýchlejšie modely motocyklov.
O štúdii
Táto štúdia je príkladom toho, ako sa dá za pomoci softvéru v hrubých črtách navrhnúť model, ktorý by neskôr slúžil ako podklad pre ďalší vývoj a technickú dokumentáciu.
V prvom kroku sa vytvorí akýsi dizajnový projekt, ktorý definuje očakávania, ktoré má model spĺňať. Sú to technické parametre ako obsah valcov (800 cm3), usporiadanie motora (V4), geometria sedla a riadidiel, či geometria kostry. Všetko sa ukotví na kostru a zhotoví sa náhľad, ktorý zobrazuje celkovú geometriu motocykla v kontúrach.
![]() |
Získané rozmery a krivky tvoria nielen podklad pre ďalší krok v konštrukcii, ale na základe nich sa navrhujú aj hlavné črty motocykla. Už v tejto fáze sa preukázali výhody softvérovej aplikácie voči tradičným výkresom. V tomto prípade sú totiž všetky zmeny permanentne ošetrené, čo znamená, že rozmer ktorejkoľvek súčiastky sa dá meniť bez toho, aby sa muselo čokoľvek prekresľovať.
Najskôr sa vytvoria hlavné črty jednotlivých dielov ako kostra (obr.2), predné koleso (obr. 3), zadné koleso (obr. 4) a blok motora (obr. 5), ktoré sa následne zložia presne vo svojich reálnych úchytných bodoch. Výsledok vidíte na obrázku (obr. 6)
![]() |
![]() |
Pridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou - Awia
- JAWA 270 Wanderer 1998 - mdesign
- Moje meno je Tmax, Yamaha Tmax. - kaktus02
- Palivá pre pohon motocyklov - gilbert
- Honda pravdepodobne vyvíja nový motocykel s motorom V4 - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!