Živé sledovanie Dakar 2025::
Anketa:
Digitálny návrh motocykla 1/2
ZdieľaťPridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16480 [Technika - Design]
Táto štúdia digitálneho návrhu motocykla vznikla pre súťaž modelov, ktorá sa konala vrámci konferencie Focus v susednom Maďarsku. Je to každoročné podujatie na ktorom sa stretávajú CAD/CAM vývojári pracujúci s nástrojom Pro/Engineer.
V krátkosti o CAD/CAM systéme
V súčasnosti sa už priemyselné odvetvia nezaobídu bez výpočtovej techniky. Výnimkou nie je ani výroba motoycklov. Čoraz častejšie sa objavujú počítačové návrhy nových modelov. Tradičné metódy postupne preberá digitálna architektúra na ktorú nadväzuje rovnako digitálna výroba. Nejde však len o dizajn, nové aplikácie umožňujú vyhotoviť úplne podrobný model motocykla na úrovni priestorového zobrazenia jeho súčiastok. Dokonca v takomto virtuálnom prostredí sa jednotlivé súčiastky aj testujú, či spĺňajú potrebné fyzikálne vlastnosti. Na základe zhotoveného prototypu na obrazovke monitora sa spúšťa výrobný proces. Tým sa nielen urýchli samotný vývoj nových prototypov, ale vďaka veľkému počtu meraní a rôznych vyhodnotení sa výrobcom darí ponúkať čoraz ľahšie, stabilnejšie a rýchlejšie modely motocyklov.
O štúdii
Táto štúdia je príkladom toho, ako sa dá za pomoci softvéru v hrubých črtách navrhnúť model, ktorý by neskôr slúžil ako podklad pre ďalší vývoj a technickú dokumentáciu.
V prvom kroku sa vytvorí akýsi dizajnový projekt, ktorý definuje očakávania, ktoré má model spĺňať. Sú to technické parametre ako obsah valcov (800 cm3), usporiadanie motora (V4), geometria sedla a riadidiel, či geometria kostry. Všetko sa ukotví na kostru a zhotoví sa náhľad, ktorý zobrazuje celkovú geometriu motocykla v kontúrach.
Získané rozmery a krivky tvoria nielen podklad pre ďalší krok v konštrukcii, ale na základe nich sa navrhujú aj hlavné črty motocykla. Už v tejto fáze sa preukázali výhody softvérovej aplikácie voči tradičným výkresom. V tomto prípade sú totiž všetky zmeny permanentne ošetrené, čo znamená, že rozmer ktorejkoľvek súčiastky sa dá meniť bez toho, aby sa muselo čokoľvek prekresľovať.
Najskôr sa vytvoria hlavné črty jednotlivých dielov ako kostra (obr.2), predné koleso (obr. 3), zadné koleso (obr. 4) a blok motora (obr. 5), ktoré sa následne zložia presne vo svojich reálnych úchytných bodoch. Výsledok vidíte na obrázku (obr. 6)
Pridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou - Awia
- JAWA 270 Wanderer 1998 - mdesign
- Moje meno je Tmax, Yamaha Tmax. - kaktus02
- Palivá pre pohon motocyklov - gilbert
- Honda pravdepodobne vyvíja nový motocykel s motorom V4 - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- Dakar 2025: Ricky Brabec konečne vyhráva etapu, Svitko sa posúva na 12. miesto celkovo - 6. etapa - HAIL - AL DUWADIMI
- Registrácia: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko dokončil aj 5. etapu (maratónsku) v TOP10 - ALULA - HAIL
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!