Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1193 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28803
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17137)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Digitálny návrh motocykla 1/2

 Zdieľať

Pridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16455 [Technika - Design]

Táto štúdia digitálneho návrhu motocykla vznikla pre súťaž modelov, ktorá sa konala vrámci konferencie Focus v susednom Maďarsku. Je to každoročné podujatie na ktorom sa stretávajú CAD/CAM vývojári pracujúci s nástrojom Pro/Engineer.

V krátkosti o CAD/CAM systéme

V súčasnosti sa už priemyselné odvetvia nezaobídu bez výpočtovej techniky. Výnimkou nie je ani výroba motoycklov. Čoraz častejšie sa objavujú počítačové návrhy nových modelov. Tradičné metódy postupne preberá digitálna architektúra na ktorú nadväzuje rovnako digitálna výroba. Nejde však len o dizajn, nové aplikácie umožňujú vyhotoviť úplne podrobný model motocykla na úrovni priestorového zobrazenia jeho súčiastok. Dokonca v takomto virtuálnom prostredí sa jednotlivé súčiastky aj testujú, či spĺňajú potrebné fyzikálne vlastnosti. Na základe zhotoveného prototypu na obrazovke monitora sa spúšťa výrobný proces. Tým sa nielen urýchli samotný vývoj nových prototypov, ale vďaka veľkému počtu meraní a rôznych vyhodnotení sa výrobcom darí ponúkať čoraz ľahšie, stabilnejšie a rýchlejšie modely motocyklov.

O štúdii

Táto štúdia je príkladom toho, ako sa dá za pomoci softvéru v hrubých črtách navrhnúť model, ktorý by neskôr slúžil ako podklad pre ďalší vývoj a technickú dokumentáciu.

V prvom kroku sa vytvorí akýsi dizajnový projekt, ktorý definuje očakávania, ktoré má model spĺňať. Sú to technické parametre ako obsah valcov (800 cm3), usporiadanie motora (V4), geometria sedla a riadidiel, či geometria kostry. Všetko sa ukotví na kostru a zhotoví sa náhľad, ktorý zobrazuje celkovú geometriu motocykla v kontúrach.

Získané rozmery a krivky tvoria nielen podklad pre ďalší krok v konštrukcii, ale na základe nich sa navrhujú aj hlavné črty motocykla. Už v tejto fáze sa preukázali výhody softvérovej aplikácie voči tradičným výkresom. V tomto prípade sú totiž všetky zmeny permanentne ošetrené, čo znamená, že rozmer ktorejkoľvek súčiastky sa dá meniť bez toho, aby sa muselo čokoľvek prekresľovať.

Najskôr sa vytvoria hlavné črty jednotlivých dielov ako kostra (obr.2), predné koleso (obr. 3), zadné koleso (obr. 4) a blok motora (obr. 5), ktoré sa následne zložia presne vo svojich reálnych úchytných bodoch. Výsledok vidíte na obrázku (obr. 6)

>

Pridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »