Anketa:
BMW F 650GS - malé veľké GSko
ZdieľaťPridané: 20.11.2012 Autor: matoj
Čitatelia: 25527 [Vaše stroje - Moja motorka]
Osud nás spojil ako to väčšinou býva cez internetovú zoznamku. On hľadá GS. Predstavu o svojej ďalšej budúcej som mal, ale stále chýbalo to podstatné na výmenný obchod. Ten nekonečný čas som trávil nasávaním informácií, snívaním a riešením toho problému s platidlom. Keď som fázu snov ukončil, vybral som sa ako sa patrí, slušne oblečený na pytačky.
V inzeráte vyzerala tak, no obyčajne. Popis bez superlatívov a umeleckých aktov ale popísaný každý nedostatok a hlavne zaváňal serióznosťou. Pôvodne som chcel peknú červenú prípadne tmavomodrú a nie takúto „šedivú myšku“. No keď som ju zbadal, čo Vám budem hovoriť. Láska na prvý pohľad, až sa mi kolená triasli. Tie možno aj z toho, že sa mi po dlhej ceste už ozaj chcelo na WC. Ja som ponúkol mešec, druhá strana motorku a domov som si viezol moje krásne BMW. Jáááj to sú pekné spomienky. Poďme už ale naostro.
Prečo práve BMW F 650GS?
Pretože mám rád turistiku, cestovanie, lesné zvážnice, nie som strelec a rád sa túlam. Chcel som motorku na cestu aj mino nej a takú, ktorá na ceste nezavadzia. Preto som si vybral práve toto endurko od BMW. V snoch sa motal ešte Caponord a veľké GS ale nikdy neboli v rovnováhe s mešcom. Nevadí, už na MZ-te som sa naučil jednu veľkú pravdu a že: objem z človeka turistu neurobí. Z menších endúr nič iné nepripadalo v úvahu. Nieže nič iné nieje, ale ja som to tak nechcel.
Dnes mám konečne voľno, je pekné počasie a s prilbou v ruke bežím do garáže po môj recept na šťastie. Bavor tam stojí a čaká na svoju chvíľu. Rýchlo natankovať lebo máme pred sebou celý deň.
Čo sa skrýva pod povrchom? |
Oproti ostatným motorkám, nemá malé GS-o svoju 17,3 l nádrž na obvyklom mieste, ale nachádza sa pod sedlom jazdca. V lete sa mi stalo, že jeden Ukrajinec chcel aby som ju vypustil, lebo vraj s náhradnou bandaskou na benzín nemôžem na obhliadku jazera. Chlapčisko pomätené. Sedlo je príjemne tvarované má vhodnú šírku a vraj sa dobre sedí aj vzadu. Túto informáciu z druhej ruky neviem potvrdiť, lebo do tých končín sedla som sa nikdy nepobral. Ale všimol som si, že sú tam po oboch stranách úchyty pre spolujazdca. Tie slúžia pre spolujazdca chlapa, dievky sa podľa TP musia držať mňa.
Tam, kde obvykle na motorkách býva nádrž má jazdec pred sebou baterku, ktorá je z ľavej strany založená olejovou nádržou, sprava je tam airbox, dole motor a to všetko elegantne obložené tromi plastovými krytmi. V takýchto klimatických podmienkach treba baterku častejšie skontrolovať, lebo elektrolyt sa rýchlejšie odparuje. Zato v chladnejších dňoch mi nieje zima na stehná. Plastové kryty sú pekné, ale pre každú maličkosť ich dávať dole nieje až taká zábava. Našťastie sa BMW nekazí. Tí, čo majú grambľavé ruky a veci im často padajú, ocenia padacie rámy, ktoré plastovým krytom výrazne predlžujú životnosť.
Mám natankované, v hlave je predbežný plán dnešnej cesty, už ostáva len prebrať GS-ko k životu.
Pre malého bavora je typické dlhšie štartovanie. Štartér točí asi 2–5s. Nie je to klasické „vrrrng“. Otáčam kľúčik, chvíľu počkám na zhasnutie kontroliek a stláčam štartér. Motor vrčí, ja sedím vysmiaty v pohodlnom sedle a GS-o sa teší, lebo znova ideme jazdiť. Vynulujem denné počítadlo km a dvíham ľavú nohu. CVAK, typický zvuk pri zaradení nemeckej jednotky. Radenie je ale presné a ešte sa mi nepodarilo zaradiť falošný neutrál. Občas by som na diaľnici prijal 6-ku, ale žeby som preto nespával, to zas nie.A čo som to prebudil?
Predsa motor. Je to kvapalinou chladený jednovalček Rotax 652 ccm, ktorý sa už nerobil v IT ale priamo v Berlíne. Striekačka, katalyzátor a štvorventilová technika s dvoma vačkovými hriadeľmi, patrí k najlepším a najekologickejším motorom v tejto kategórii. GS-o má dobrý krútiaci moment a na jednobuch naozaj mierne vibrácie. Cítiť ich pri 4000 ot. min. a pri maximálnych rýchlostiach. Ale komu vadia na motorke vibrácie, kúpi si viac valcov alebo auto. Ľudia sa ma často pýtajú na spotrebu, tak teda nech sa páči. Pri predpisovej jazde a kochaní sa prírodou dostanem hodnotu okolo 3,6 l. Väčšinou jazdím za 4–4,2l, to je nad 100km/h + rôzny terén + jazda vo dvojici. Pri takýchto hodnotách je predurčená na lacnú turistiku. Novšie modely s dvomi sviečkami na valec sú ešte úspornejšie. Malé GS-o je ako stvorené aj na veľkú turistiku.
Začiatok sezóny |
Hlavným plusom je univerzálnosť tejto motorky. Vie chodiť po diaľnici 130 km/h v pohode a keď treba dá sa pohnať ručička aj vyššie. Pri vyšších rýchlostiach sú už ale vibrácie citeľné. Ale vlastne načo? Predpisy hovoria jasne a na SVK, žijú podľa fóra len slušní motorkári. O mnoho lepšie sa s mojím GS-om cítime na vedľajších cestách. Zákruty, horské prechody alebo nekvalitný asfalt zvláda výborne a s dostatkom výkonu na predbiehanie. Kedže je to hlavne endurko a preto som si ju kupoval, nieje problém prebehnúť cez potok, po lúke, po... no jednoducho všade tam, kde môžu chodiť poľovať len „vyvolení“. Tieto lokality obaja priam vyhľadávame. Limitom v teréne sú moje cestné gumy, mäkký podvozok a strach, v poradí v akom chcete. Tuhosť zadného tlmiča sa našťastie dá pre tieto prípady jednoducho nastaviť podľa chuti jazdca takým „otočným dzindzikom“ – kolieskom na pravej strane motorky. Prešiel som na nej už rôzne druhy terénu a s použitím hlavy som nemal problém. Jazdím hlavne tak, aby som prekážku zvládol a aby som neublížil ani sebe ani jej. Mám ju jednoducho rád. Mínusom je pre mňa veľmi slabé svetlo a nie šťastné umiestnenie baterky. To svetlo mi začalo vadiť, až keď som sa začal častejšie vracať po tme. Niekedy mám pocit, že mi vpredu tlie nejaký kahanec. Ale nie, až také tragické to nieje, ale cez zimu to musím odstrániť.
Aj v piesku sa jej páči, postojí aj sama |
Digitálne hodiny na palubovke pokročili. Zmráka sa stmieva sa, k noci sa chýli, a ja sa z musím vrátiť domov.
O to, aby som vedel pred policajným radarom spomaliť, prípadne aby som pri návrate domov nenačal garážové dvere sa starajú kotúčové brzdy Brembo. Brzdy sú postačujúce a často s možnosťou ABS, ktoré už do mojej moto majstri nestihli namontovať. Každý chce ísť v piatok domov skôr. Inak bežne stačí používať na brzdenie motor. Môj prípad.
Údržba
Olej a olejový filter sa mení po 10 000 km. Doteraz vždy vytiekol pekný a bez zbytočného bordelu. Má to tak byť, ale to je taký zvyk z MZ-ty, preto ten údiv. Pri výmene treba uvoľniť aj skrutku na boku olejovej nádrže, odkiaľ ešte vždy nejaký olej vytečie. Aby to bolo komplet, dnu ide 2,3l oleja 10W40.
Okrem výmeny filtrov, brzdových platničiek, oleja a pneu, nebolo treba do motorky investovať. Plus, ako som už spomínal, k údržbe patrí aj občasná kontrola baterky. Cez nasledujúcu zimu sa pravdepodobne lepšie pozriem na zadný tlmič, má už svoje roky a reťazový kit sa tiež pomaly porúča. Tlmič ešte funguje ale radšej skorej ako až potom, keď bude zle. Poinformujem sa u skúsenejších, skúsim osloviť nejakého predajcu a urobím motorke radosť.
Jáááj, skoro som zabudol. Toto je veľmi dôležitá súčasť údržby! GS-o treba podľa možností čo najčastejšie brať na výlet, to má taká motorka veľmi rada. Potom nastáva údržba z druhej strany a GS-o mi vyrába úsmev na tvári. Občas si aj v prilbe vykrikujem od radosti.
Na cestách. Nie je pravda že Braňo M. je sedlák, on je len z vidieka |
Za rok aj niečo sme spolu natočili cez 18 000 bezproblémových kilometrov. V pohode zvládla horúčavy, dažde, sneh, piesok, ukrajinské cesty vo dvojici, asfalt aj enduro. Keď má dobré obutie nie je problém užívať si asfaltové zákruty alebo šotolinu na stojáka. Moje GS-o nemá okrem padákov špeciálne úpravy. Mám dojem, že nechce byť ovešaná svetlami ako vianočný stromček. Má len origoš kufrík a v zime sme vytvorili už spomínané, celkom pekné a funkčné padacie rámy. Ale to fakt len kvôli tomu aby som mal kde prištelovať SVK zástavku, inak nemá prečo padať, má to zakázané. Na hlavnom stojane mám hliníkový kryt, ktorý sa už osvedčil a odháňa od tlmiča čo sa dá aj nedá.
Tento článok som napísal preto, lebo možno pomôže niekomu inému pri výbere svojej nastávajúcej. Nie je všetko len o objeme a plnej stajni koní. O spoľahlivosti nebudem nikoho presviedčať, stačí si prečítať niekoľko cestopisov alebo pozrieť videá, spýtať sa majiteľov. Aj tak spoľahlivosť motorky závisí na prístupe jej majiteľa. Pre mňa je to tá pravá a za nejaké Smreky či TééAlpy by som ju nevymenil aj keď sú to určite dobré mašiny. Preto je v ponuke toľko modelov, aby si vybral každý.
BMW F 650 GS |
My dvaja sme si k sebe našli pekný vzťah, ktorý len utužujeme s pribúdajúcimi km, a dúfam, že niečo spolu ešte uvidíme. A že bude mať viac km ako kolegyne v inzercii? Mám skôr dojem, že s pribúdajúcimi km dozrieva ako dobré víno.
Slnko už dávno zapadlo a ja vypínam motor, odkladám prilbu, zamykám garáž a myšlienkami som ešte stále na obľúbenej Orave. BMW F 650GS sa mi opäť postaralo o nádherný deň.
Pridané: 20.11.2012 Autor: matoj Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
BMW F 650 GS 2001:
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | F 650 GS |
Rok: | 2001 |
Kategória: | Enduro |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 652 ccm |
Max. výkon: | 50.7 k (37.3 kW) / 6500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5000 ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 100.0 x 83.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 170 mm |
Zdvih vzadu: | 165 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm |
Pneu vpredu: | 100/90-S19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 130/80-S17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 201 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Objem nádrže: | 17.3 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 165 km/h |
- NOVÉ Porovnaj 'BMW F 650 GS' s ďalšími motocyklami
- Hľadaj 'BMW F 650 GS' na motoride.sk
- Hľadaj obrázky 'BMW F 650 GS 2001' na www.google.com
- Hľadaj obrázky 'BMW F 650 GS' na www.google.com
Ďalšie články tohto autora:
Vaše najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!