Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1345 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28775
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17125)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11650)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rozhovor: Ivan Jakeš o Dakare 2013

 Zdieľať

Pridané: 19.12.2012 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 4527 [Šport - Rally]

Ponúkam rozhovor s ďalšou z legiend slovenského moto športu. Ivan Jakeš sa po 5-tich účastiach na najprestížnejšom preteku planéty chystá na Dakar 6-ty krát. Okolo ročníku 2013, a nielen o ňom, sa rozvíjal rozhovor plný zaujímavostí.

Seriál článkov - Dakar 2013:

| Seriál článkov: Dakar 2013 |

Haro: Po dvoch sezónach na Yamahe a BMW si sa vrátil späť ku KTM. Vyhovuje Ti táto motorka viac ako predošlé, prípadne ako ťažká KTM v minulosti?

Ivan: Som typ jazdca, ktorý sa dokáže rýchlo adaptovať na akúkoľvek motorku a preto nemám vyslovene vyhranenú značku. Rozhodnutie smerom ku KTM bol praktický krok. Jednak má KTM najlepšie skúsenosti s rally motorkami a má vychytané muchy a hlavne je na preteku výborne zabezpečený servis. Čokoľvek sa pokazí má jazdec možnosť si kúpiť priamo v paddocku z továrenského kamióna. A to je vážna výhoda.

Haro: Veľa sa pretriasa spoľahlivosť 450-tok, s čím máš práve Ty asi najhoršiu skúsenosť. Bola celkovo strategicky lepšia ťažká a spoľahlivá mašina alebo nový trend?

Ivan: 690-ka bola najlepšia motorka na Dakar aká sa kedy vyrobila. Bola spoľahlivá, rýchla a stabilná. A bezpečná. Všetko sa odvíjalo od veľkého rázvoru a váhy. Preto sa motorka vo veľkých rýchlostiach správala kľudne, bola ľahko ovládateľná a výkonný motor bol vynikajúci. Nové motorky sú nervóznejšie a s menším výkonom.

Haro: Budeš preventívne meniť motor v polovici preteku s vnútenou penalizáciou alebo pôjdeš pokiaľ technika pustí?

Ivan: Stratégia je taká, že v polovici pretekov budeme meniť náhradný motor. Za prvú výmenu je 15 minútová penalizácia a to na Dakare nemusí znamenať veľa.

Haro: Riešil si na novej motorke aj nejaké vlastné úpravy?

Ivan: Všetko sme nechali pôvodné, jedine bolo dokúpené fabrické pérovanie a nastriekané kapotáže.

Haro: Tento rok si jazdil niekoľko motokrosov a zasvätení Ťa chválili. Bola to súčasť prípravy, či len nostalgická jazda?

Ivan: V sezóne 2013 by som sa rád pravidelne zúčastňoval motokrosových pretekov. Jednak som bol v tejto kategórii úspešný a po rokoch mi motokros znova naplno „zachutil“ a zároveň je výborný ako príprava jazdecká aj kondičná.
Zároveň chcem absolvovať niektoré extrém enduro preteky, hlavne Erzberg a Romaniacs. To je priorita.

Haro: Na Dakare čakáme v prípade bez pádov a technických porúch TOP 10. Je to pre Teba reálne?

Ivan: Je to reálny cieľ pre mňa. Pripravený som výborne, motorka tiež. Pokiaľ ma nezradí motor tak pôjdem naplno a dám do toho všetko!

Haro: Tvoj dravý motokrosový štýl s jazdou pod plynom a s častým radením vyhovuje skôr 450-kam. Cítiš sa na tejto motorke rýchlejší oproti 690-ke?

Ivan: Na takomto type pretekov som bol rýchlejší na 690-ke. Ako som už povedal: 450-ka je slabšia a pomalšia. Je tiež nervózna a nestabilná. Preto sa trate vyberajú viac technické ako v minulosti.

Haro: Máš vlastný tím so skromným zázemím. Môže takto jazdec reálne miešať poradie medzi továrenskými jazdcami?

Ivan: Áno, naozaj môže. Veď sa pozri na Ullevalsetera. Výhodou továrenských jazdcov ani nie je mierne lepšia technika a starostlivosť počas pretekov. Oni majú v priebehu roka prostriedky a čas na kvantá tréningov. Tým sa líšia od nás, v natrénovanosti v púštnom prostredí a v množstve odjazdených rally. Továrenskí jazdci často nie sú tí najlepší, sú najvyjazdenejší a najskúsenejší.

Haro: Koľko párov pneumatík a miusov berieš na Dakar 2013? Budeš olej meniť po každej etape?

Ivan: Na každú etapu beriem nové obutie vrátane miusov, tiež olej a filtre sa menia každý deň. Takže všetko 14x.

Haro: Na TransOrientale bolo cateringové jedlo úplne hnusné. Na Dakare je lepšie, prípadne dolaďuješ jedálniček vlastnými potravinami?

Ivan: Dakar má výborný catering a strava je chutná. Od steakov po cestoviny, množstvo ovocia a zeleniny. Nie je potrebné hľadať niečo iné, mne to stačí. Akurát raňajky sú stále s rovnakým výberom, po týždni to lezie na nervy a niektorí jazdci hundrú. Doplnky stravy každý rieši osobitne.

Haro: Nakoľko prehľadne je koncipovaný roadbook Dakaru, ako veľmi Ťa spomaľuje a vplýva na techniku jazdy?

Ivan: Itinerár je riešený veľmi prehľadne a profesionálne. Má všetky potrebné informácie, ale zároveň je jednoduchý. Ak sa naučíš správne čítať nespomaľuje ťa v preteku.

Haro: Sú aj v takejto súťaži nepresnosti v itinerári?

Ivan: Nepresnosti nie sú, je naozaj na úrovni. Pokiaľ sa vyskytnú malé či veľké korekcie na trati, organizátori všetko dopodrobna vysvetlia na večernom brífingu.

Haro: Čaká ťa najťažší závod sveta, si zdravotne a kondične úplne v poriadku a pripravený?

Ivan: Som pripravený tak ako nikdy. Všetky zranenia mám doliečené a cítim sa výborne a zdravý. Pokiaľ sa nerozletí motor tak ma nič nezastaví!

Haro: Ďakujem za rozhovor a všetci Ti držíme palce!!!

Ivan: Ďakujem aj ja a budem sa snažiť nesklamať fanúšikov.

Ivana spovedal: Peter Haršáni - Haro, haro007.sk

Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Haro, internet

Pridané: 19.12.2012 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Seriál článkov - Dakar 2013:

| Seriál článkov: Dakar 2013 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria