Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3704 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28537
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16996)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11541)
Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rozhovor: Štefan Svitko o Dakare 2013

 Zdieľať

Pridané: 21.12.2012 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 4602 [Šport - Rally]

Dakar 2013 sa nezadržateľne blíži a preto som požiadal o rozhovor Števa Svitka. Náš momentálne najúspešnejší moto jazdec ochotne odpovedal na otázky a sršala z neho energia a odhodlanie. A to je dobrým znamením pred pretekom.

Seriál článkov - Dakar 2013:

| Seriál článkov: Dakar 2013 |

Haro: Ako si vnímal pred dvomi rokmi zákaz veľkých objemov na Dakare? Vyhovoval Ti prechod zo 690-ky na 450-ku?

Števo: Mne osobne vyhovuje viac ľahká motorka, na 450-ke sa mi jazdí dobre. Napriek tomu že je slabšia a mierne pomalšia som spokojný. A tých 15 kg váhy menej cítiť. Motorka je ovládateľnejšia a celkovo sa lepšie správa. Za 690-kou mi ľúto ani nie je.

Haro: Ako sa to odrazilo na technike jazdy? Máš pocit že aj trasy vyberané skôr s ohľadom na ľahšie motorky?

Števo: Ani veľmi nie, trasy sú podobného charakteru, možno mierne technickejšie. Tak isto technika jazdy je podobná.

Haro: Čo toľko diskutovaná spoľahlivosť 450-tok? Minulý ročník si prišiel ako jediný z TOP 10 bez výmeny motora, svedčí tento fakt o pravdivosti fám?

Števo: Samozrejme že 690-ka je robustnejšia a spoľahlivejšia. 450-ka menej vydrží a motor v pretekovom režime dostáva zabrať. Ja som to napríklad pociťoval ku koncu Dakaru 2012 ako stratu časti výkonu ale nie nejako výraznú.

Haro: Vieme že koncept špeciálu KTM 450RR je odvodený od KTM 690RR. Veľa sa však diskutovalo o motore. Je pravdou že je odvodený od motokrosového špeciálu takmer bez úprav?

Števo: Áno, motor je podobný a dokonca si myslím, že motor z mojej krosovej KTM by pasoval do rámu Dakarky. Ale je iný piest, ojnica, kľuka a nejaké iné diely. Samozrejme karburátor a väčší airbox aj olejový filter. Rozdiel je ale v kompletovaní motora. Nie je to klasická pásová výroba. Všetky súčiastky sú vyberané z veľkého množstva a zamontujú 1 diel zo 100. Predtým ich skenujú a ručne kontrolujú miery a takto zmontované motory potom vydržia viac. Musia dávať pozor aj na montážne tolerancie a potom nie je problém.

Napríklad pôvodný motor z Dakaru 2012 je ešte stále v starej motorke a idem na ňom jazdiť na týždeň do Tuniska. Až po návrate ho rozoberieme a zistíme ktoré časti sa najviac opotrebovali.

Haro: Na ročník 2013 štartuješ na novej 450-ke. Aký je rozdiel medzi staršou a novou verziou, je niečo zásadne vylepšené?

Števo: Jazdil som doteraz na modeli 2011 a ten mal slabší motor oproti 2012-ke. 2013-ka je zrejme rovnaká ako 2012-ka. Čiže mám teraz novú motorku s výkonnejším motorom, iné rozdiely som nezbadal.

Haro: Upravoval si aj na tejto motorke motor po zlých skúsenostiach s továrenskou prácou? Je pravdou že agregát prešiel kompletnou zborkou a rozborkou?

Števo: Motor je v továrenskom prevedení a nerobili sme úpravy. Menil som akurát komplet tlmiče a kotúče. Do ostatného netreba siahať.

Haro: Aká je celková kapacita nádrží pri predpísanej autonómnosti 250km v teréne?

Števo: Predné nádrže zostali 2x 8 litrov, zadná sa zmenšila z 20 na tuším 16 alebo 14 litrov. Takže spolu menej ako na 690-ke, okolo 30 – 32 litrov benzínu.

Haro: V Tunisku budeš trénovať predpokladám v oblasti Ksar Ghilan. Povenuješ sa aj trénovaniu navigácie, alebo iba vylepšeniu techniky jazdenia v púšti?

Števo: Áno, okolo Ksar Ghilan budeme trénovať na malých a zložitých dunách. Veľkých dún sa nebojím, ale s tými malými a nepríjemnými s nestálym pieskom nemám dostatok skúseností. Necítim sa na nich isto. Napríklad minulý ročník som musel v rýchlosti miestami riešiť zoskoky z duny prípadne som preletel nad jamou za dunou. Preto sa budem venovať hlavne jazdeniu po malých dunách a popri tom trochu pojazdím podľa roadbooku. Hlboký piesok je hlavným cieľom tréningu.

Haro: V ročníku 2013 štartuješ s novým sponzorom?

Števo: Skôr sa jedná o vyjasnenie pozícií a zastrešenie ostatných sponzorov pod generálnym sponzorom v materskom tíme. Preto je teraz Slovnaft Oraving. A motorka nebude celá oblepená množstvom nečitateľných malých nálepiek. Teraz je oveľa krajšia.

Haro: Bude Dakar pravidelne vyvrcholením Tvojej enduro sezóny, alebo sa plánuješ v budúcnosti venovať rally viac?

Števo: Na rally treba veľa peňazí a preto neuvažujem nad inými pretekmi. Okrem toho mám najradšej kantráč a kros. V týchto obľúbených disciplínach chcem hlavne súťažiť.

Haro: Nebudem sa pýtať na ambície v ročníku 2013, skôr ma zaujíma koho považuješ za hlavných súperov.

Števo: Coma, Despres, Rodrigues a Lopez sú podľa mňa reálne najrýchlejší jazdci. Na tých nemám, ale preteky nie sú iba o rýchlosti a dá sa dosiahnuť čokoľvek. A je veľa iných rýchlych. No preteky sú strašne dlhé a bude rozhodovať čokoľvek.

Haro: Aká bude hlavná stratégia? Pokúsiš sa opäť dojazd na 1 motor bez výmeny?

Števo: Tento raz sa pôjde inak ako minule. V predošlom ročníku som mohol ísť na jeden motor, pretože na konci boli 3 etapy s malými dunami, technicky náročné a dali sa ísť aj so zníženým výkonom. Vypaľovačky boli hlavne v strede pretekov.
Teraz budú technické etapy na začiatku a rýchle úseky s plným plynom na konci a výkon nesmie chýbať. Stratégiu nezmením, pôjdem s jedným motorom pokiaľ vydrží a nedá vedieť že je zle. Ale ak bude ku koncu strácať výkon určite aspoň vymeníme piest, to sa môže bez penalizácie aj po každej etape. Nesmieme siahať iba do kartrov.
Na veľkých pláňach sa ide aj pol hodiny na plný plyn a tam by výkon veľmi chýbal. Tiež výmena motora nemusí znamenať dobrý krok. Často by starý vydržal a nový sa rozsype po niekoľkých hodinách. Tuším Czachor mal naposledy takéto problémy.

Haro: Boli ponuky pretekať za iné továrne (polotovárne) tímy? Máš prípadne tieto snahy z Tvojej strany?

Števo: Tento rok som nedostal žiadne ponuky a ani neprebehli jednania. Asi sme malá a nezaujímavá krajina s malým trhom.

Haro: Ako sa správajú na trati a v paddocku továrenskí jazdci? Dávajú najavo nejaké kastovníctvo alebo sú všetci ako veľká rodina?

Števo: Tí najlepší majú veľké karavany s plnou starostlivosťou a preto ich ani nevidieť. Možno pri raňajkách a pri večernej rozprave.

Haro: Čo rameno a celkový zdravotný stav?

Števo: Sila sa mi už vrátila takmer úplne, ale niekedy ešte dosť pobolieva. Ale cítim sa pripravený a v pohode.

Haro: Ako sa stravuješ počas preteku? Používaš viac jedáleň v paddocku alebo skôr výživu prinesenú so sebou?

Števo: Normálne je strava bohatá a chutná a netreba nič navyše. Energetické tyčinky a jonťáky si beriem vždy svoje.
Ale raňajky to je iná kapitola. Každé ráno hnusná, tvrdá a studená praženica s kolieskom syra navrchu, po týždni sa mi zdvíha žalúdok. Potom celý rok nemôžem doma vajíčka ani vidieť. Toto by mali zlepšiť.

Haro: Prajem Ti teda veľa šťastia a aby sa podarilo to čo sa podariť má.

Števo: Ďakujem a pozdravujem priaznivcov a čitateľov.
Čo dodať? Iba to že sa všetci tešíme a budeme zrejme prežívať každodenné muky ohľadne výsledku, zatiaľ čo Števo sa bude pokojne rozvážať na Dakare!!! Toľká nespravodlivosť!

Ivana spovedal: Peter Haršáni - Haro, haro007.sk

Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Haro, internet

Pridané: 21.12.2012 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Seriál článkov - Dakar 2013:

| Seriál článkov: Dakar 2013 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria