Anketa:
Schválené: S vodičákom skupiny “B” bude možné riadiť aj skútre do 125 ccm
ZdieľaťPridané: 27.03.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
[Novinky - Oznam]
Zmena zákona o ktorej informujeme už od januára včera prešla tretím čítaním. Poslanci návrh schválili. Od prvého mája by mali všetci vodiči, ktorý majú vodičák skupiny B aspoň dva roky mať automaticky možnosť jazdiť na skútroch do 125 kubíkov.
Držitelia vodičského oprávnenia skupiny B (osobné autá) mohli podľa doteraz platnej legislatívy jazdiť len na motocykloch s kubatúrou do 50 cm3 (skupina AM). Po novom budú môcť osedlať aj motorové vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou s kubatúrou do 125 centimetrov kubických.
Návrh však prešiel počas schvaľovania viacerými zmenami. Toto oprávnenie na vedenie skútrov nadobúda platnosť až po dvoch rokoch od udelenia vodického oprávnenia skupiny B a navyše zahŕňa len tie motocykle zo skupiny A1, ktoré majú automatickú prevodovku. Platnosť zákona je navyše len na území Slovenskej republiky.
![]() |
| K skupine B po dvoch rokoch dostanete A1 ale len s automatickou prevodovkou |
- Priebeh hlasovania si môžete pozrieť: Národná rada Slovenskej republiky - hlasovanie poslancov
- Správa NRSR: NRSR: Vodiči s preukazom skupiny B budú môcť riadiť aj motorku do 125 cm3
- Juraj Droba o zmene na svojom blogu
Zmena zákona by mala priniesť viacero pozitív. Tým prvým by mala byť podpora predaja skútrov. V Českej republike podobný zákon schválili v septembri s účinnosťou od 19. januára a český predajcovia hlásili nárast predaja o viac ako 30%. Ďalej by malo rozšírenie skútrov pomôcť hustej premávke, ekológii aj parkovacím problémom v mestách.
Na druhej strane poslanci rátajú s určitou vyspelosťou vodičov. Ráta sa s tým, že človek, ktorý má už dvojročnú prax vo vedení vozidla skupiny B - teda osobného auta má dosť skúseností, zručnosti aj znalostí dopravných predpisov aby osedlal 125 kubíkový skúter. Odteraz to bude môcť spraviť bez zbytočných administratívnych či finančných nákladov.
Pridané: 27.03.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Budeme môcť s vodičákom skupiny “B” osedlať aj 125-ky? - Awia
- Ako som sa dostal k jednej stope - Gillera Nexus 125 - Radas
- Nezabudnite: Daň z motorovych vozidiel - zmena - od 1.1. 2015 už aj za motocykle! - Awia
- Zmeny STK od mája 2018 - nižšie pokuty, zmeny lehôt - pre veľké motoroky zostáva lehota 2 roky a od 2021 aj emisná kontrola - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- EICMA 2025: CFMOTO ukázala očakávanú 1000MT-X a V4 SR-RR prototyp
- EICMA 2025: Značka ZXMOTO vstupuje na európsky trh veľkolepo superbiky, naháče, cruiser aj Rally motorka
- EICMA 2025: Yamaha na EICMA 2025: Oslava tradície a technológie
- EICMA 2025: Royal Enfield oslavuje 125 rokov na EICMA 2025 s novými modelmi Bullet 650, Classic 650 Special Edition a Flying Flea S6
- EICMA 2025: BMW F 450 GS 2026 – kompaktná adventúra pre začiatočníkov roluje s 19-tkou vpredu
- EICMA 2025: Norton Manx R 2026: britský návrat v štýle – superbike s výkonom 206 koní
- EICMA 2025: Suzuki SV-7GX 2026: V2 motor nekončí pokračuje v novom crossoveri
- Honda na EICMA 2025: novinka CB1000GT, Honda WN7, prototyp V3R 900 E-Compressor a E-Clutch do viacerých modelov
- Yamaha XSR900 GP 2026 Legend Yellow – pocta Kennymu Robertsovi
- MV Agusta Brutale 800 2026 – naháč s DNA športového motocykla
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!








