Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2312 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29848
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17637)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12211)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (99)  [Verzia pre tlač] Tlač

Zmeny STK od mája 2018 - nižšie pokuty, zmeny lehôt - pre veľké motoroky zostáva lehota 2 roky a od 2021 aj emisná kontrola

 Zdieľať

Pridané: 24.05.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 67639 [Novinky - Oznam]

Už nejaký čas sa diskutovalo o zmenách STK a predčasne sme sa tešili aj na predĺženie lehôt pre motorky na 4 roky. Nakoniec sa tak stalo, ale len pre malé motocykle a malé prívesné vozíky. Novela vstúpila do platnosti 20. 5. 2018 a prináša niekoľko zmien. Navyše od roku 2021 sa budú musieť podrobiť motocykle nad 11kW aj emisnej kontrole.

Pod hrozbou vysokej pokuty sme nútení STK vykonať aj v zimnom období...
Pod hrozbou vysokej pokuty sme nútení STK vykonať aj v zimnom období...

Zníženie pokút

Doteraz bola pokuta 165 eur za chýbajúcu technickú kontrolu (STK) alebo emisnú kontrolu (EK). Platila aj úľava, pri zaplatení do 15 dní sa pokuta znížila o tretinu - teda 110 eur za jednu kontrolu. Po novom výška pokuty klesá na 55 eur za každú kontrolu, ak majiteľ do 15 dní podrobí vozidlo kontrole a zaplatí pokutu.

Tu mi nedá nespomenúť, že stále sa nik nezamyslel nad opodstatnenosťou "automatických" pokút. Dobre vieme, že vozidlo bez kontroly "nie je spôsobilé na jazdu v premávke", to ale neznamená, že štát by mal formou sankcií automaticky pokutovať majiteľa. Existuje množstvo životných situácií, kedy jednoducho nie je možné vozidlo kontrole podrobiť, ale ak nie je v premávke, nevidím dôvod na sankcie. Štát sa len alibisticky zbavil svojej povinnosti dohliadať na dodržovanie zákona a formou extrémne vysokej sankcie (ktorú teraz znížil) to hodil na občana. Takto podľa mňa zákon pre ľudí nevyzerá...

Niektoré životné situácie, kedy nie je možné vozidlo podrobiť kontrole do ktorých sa môžeš dostať aj ty:

  • vozidlo po nehode - je jedno či si ju zavinil alebo nie - vozidlo môže byť nepojazdné. Oprava môže trvať a medzičasom kontrola vyprší
  • majiteľ vozidla práce neschopný - napr. aj po nehode. Pol roka v nemocnici v kombinácii s poškodeným vozidlom, možno aj nezavinene...
  • v horšom prípade zosnulý majiteľ - dedičské konanie často trvá aj roky, nie je nik oprávnený vozidlo kontrole podrobiť
  • v neposlednom rade termín vypršania kontroly v zimnom období, kedy môže byť pre motorkára nebezpečné sa na kontrolu dostaviť

Vo všeobecnosti si myslím, že vozidlo, ktoré nemá kontrolu, no nepohybuje sa v premávke, nemá byť čo pokutované. Systém "dočasného vyradenia" vozidla to nerieši - ak majiteľ nie je schopný ho vyradiť, nehovoriac o tom, že je komplikovaný.

STK

Zmena lehôt kontrol STK:

Pôvodne sa mali niektoré vozidla vylúčiť a pre niektoré kategórie sa mali lehoty výrazne predĺžiť. Tu sme sa tešili ale predčasne. Nové lehoty rieši § 47 vyhlášky č. 137/2018.

Oslobodené sú

  • malé motocykle do 50 cm3 (L1e)
  • malé trojkolky do 50 cm3 (L2e)
  • malé prívesné vozíky do 750 kilogramov (O1) + vozíky za traktor do 1 500 kg (R1).

Lehota TK predĺžená na 4 roky platí pre:

  • Motocykle (a aj s postranným vozíkom) od 50 do 125 cm3
  • prívesné vozíky od 750 do 3500 kg a prípojné vozidlá za traktor od 1 500 do 3 500 kg

Emisná kontrola pre veľké motocykle od roku 2021 bude povinná

Emisná kontrola pre motocykle od roku 2021:

Ďalšou novinou je zavedenie Emisnej kontroly pre motocykle kategórii L3eA2, L3eA3, L4eA2, L4eA3 (teda moto a moto so sajdkou nad 11kW), L5e (trojkolka) nad 125 cm3, L6e (ľahká štvorkolka) nad 125 cm3 , L7e (ťažká štvorkolka) nad 125 cm3 a to prvý krát v roku 2021 v lehote do štyroch rokov po prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách.

Emisná kontrola ale nebude platiť pre dvojtakty - Vozidlo so zážihovým motorom mazané zmesou paliva a mazacieho oleja nepodlieha emisnej kontrole.


Ďalšie zmeny

Emisné plakety
Emisné plakety

Medzi ďalšie zmeny patri:

  • Trojstupňová emisná kontrola - vozidlo môže byť „dočasne spôsobilé“ - do 60 dní treba napraviť a podstúpiť kontrole
  • Emisná plaketa - ide o prípravu do budúcnosti pre vjazd do nízkoemisných zón miest
  • spustenie národného Registra prevádzkových záznamov - budú v ňom informácie o stave tachometra testovaných vozidiel - ochrana pred stáčaním km.
  • zákazy nepovolených úprav vozidiel - tuning, odstránenie DPF, katalyzátora, nesprávne rozmery kolies, pneumatík, výfukov, fólií a podobne.

Zdroje: Vyhláška č. 137/2018 Z. z., Vyhláška č. 138/2018 Z. z., 7 veľkých zmien: Ako sa upravia pravidlá na STK?

Pridané: 24.05.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (99)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »