Anketa:
Nezabudnite: Daň z motorovych vozidiel - zmena - od 1.1. 2015 už aj za motocykle!
ZdieľaťPridané: 20.01.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 21934 [Novinky - Oznam]
Nová právna úprava platná od 1. januára ovplyvní podávanie DP až v roku 2016. Prináša viacero zmien ale pre tých z vás, ktorí máte motorku vo firme je dôležité to že sa bude daň platiť aj za motocykle.
Tento článok bol zverejnený prvý krát: 29.01.2015.
![]() |
Ročné sadzby dane podľa zákona o dani z motorových vozidiel sú platné pre územie celej republiky (už nie sú ustanovené všeobecne záväzným nariadením podľa krajov, ako to bolo v minulosti).
Zákon zaviedol zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla uvedenej v doklade vozidla, ktorá sa zohľadní už pri výpočte predpokladanej dane na zdaňovacie obdobie roku 2015 a daňovník, predpokladanú daň vypočíta a uvedie v riadku 40 daňového priznania.
Ročná sadzba dane sa ZNÍŽI o:
- 25 % počas prvých 36 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla
- 20 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov (37 - 72 mesiacov),
- 15 % počas nasledujúcich ďalších 36 kalendárnych mesiacov (73 - 108 mesiacov).
Ďalších 36 mesiacov, t. j. od 109 do 144 mesiacov, sa použije ROČNÁ SADZBA uvedená
v prílohe č.1 zákona o dani z motorových vozidiel
Ročná sadzba dane sa ZVÝŠI o:
- 10 % počas nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov (145 - 156 mesiacov),
- 20 % pre vozidlá, ktoré majú viac ako 156 kalendárnych mesiacov vrátane mesiaca prvej evidencie
Zmena - platba dane aj za motocyykle:
V súvislosti s novým zákonom o dani z motorových vozidiel si predpokladanú daň musia vypočítať podnikatelia aj pre vozidlá kategórie L, ktoré doteraz neboli predmetom dane, pretože. zákon o dani z motorových vozidiel rozšíril predmet dane aj o túto kategóriu, napríklad malý motocykel, trojkolesové, dvojkolesové vozidlo, motorové štvorkolky, ak sa používajú na podnikanie.
Ročná sadzba dane z motorových vozidiel od 1.1.2015
Vozidlo kategórie L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina má sadzbu dane 0 EUR.
Zdvihový objem valcov motora v cm3 (vrátane) | Ročná sadzba dane v eurách |
---|---|
0 - 150 | 50 |
150 - 900 | 62 |
900 - 1200 | 80 |
1 200 - 1 500 | 115 |
1 500 - 2 000 | 148 |
2 000 - 3 000 | 180 |
3 000 a viac | 218 |
Vznik a zánik daňovej povinnosti a Oznamovacia povinnosť:
Daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie. Daňová povinnosť zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.
Oznamovacia povinnosť vzniká daňovníkovi iba pri zániku daňovej povinnosti.
Daňovník je povinný zánik daňovej povinnosti oznámiť príslušnému správcovi dane do 30 dní odo dňa zániku daňovej povinnosti. Zánik daňovej povinnosti na dani z motorových vozidiel môže daňovník oznámiť elektronicky, písomne (odporúčaný vzor Oznámenie o zániku daňovej povinnosti je zverejnený na intranetovej stránke finančnej správy) alebo ústne (osobne) do zápisnice o ústnom pojednávaní u správcu dane.
Pridané: 20.01.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Registračné poplatky za prvú registráciu od 1.10.2012 sa týkajú aj motocyklov - Awia
- Registračné poplatky od 1.2.2017 - platiť sa bude aj za prepis - Awia
- Zmeny legislatívy EURO4 a dopredaj motocyklov EURO3 - Redakcia
- Zmeny STK od mája 2018 - nižšie pokuty, zmeny lehôt - pre veľké motoroky zostáva lehota 2 roky a od 2021 aj emisná kontrola - Awia
- Schválené: S vodičákom skupiny “B” bude možné riadiť aj skútre do 125 ccm - Awia
- DOPLNENÉ: Zmena v kategorizácii motocyklov a vodičských oprávnení skupiny A od 19.1.2013 - Redakcia
- Pozvánka na výstavu Motocykel 2013 - Prichádza jar, vytiahnite dvojkolesové tátoše a kožené bundy! - Redakcia
- Nový dealer BMW na starej adrese: Tech Moto, Bratislava - Redakcia
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2013 - Awia
- Nechcená Yamaha R-6 - tlmic
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!