Anketa:
Prvý test: Vyskúšali sme novú Vespu Primavera v uliciach Barcelony
ZdieľaťPridané: 16.12.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17446 [Testy a predstavenia - Test]
Krátko po predstavení ďalšej generácie legendárneho talianskeho skútra – najnovšej „Osy“ sme dostali pozvanie na jej test v uliciach Barcelony. Metropola Katalánska je ako stvorená pre skútre a Vespa nie je výnimkou.
Zoznámenie
Primavera znamená „jar“ a mala by priniesť svieži vietor. Zároveň je však toto označenie návratom k prvej Primavere, ktorá prišla na trh v roku 1968 a zaznamenala veľký úspech medzi mladými ľuďmi, ktorí hľadali zmenu. Štýlové „vozítko“ jednoduché na ovládanie si hneď získalo obľubu od slnečnej Kalifornie až po Parížske štvrte. Vespa Primavera sa zapísala ako jedna z najspoľahlivejších a najobľúbenejších modelov v histórii.
Nová Primavera si užila svoju svetovú premiéru na tohtoročnej výstave v Miláne. Chce nadviazať na vlastnosti „starej“ ale s novým štýlom. Mladá, inovatívna, technologicky prepracovaná, agilná, dynamická a s dôrazom na ochranu životného prostredia, v ktorom chce zažiariť. Primavera prevzala niektoré dizajnové črty a techniku z modelu 946 – najštýlovejšej Vespy aká bola kedy vyrobená.
Video: Odhalenie Vespa Primavera 2014 - EICMA Miláno, 5. 11. 2013
Predstavenie Vespa Primavera 2014:
19.11.2013 - Brco928 Čitatelia: 14258 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Vespa Primavera 2014 - modernizovaná klasika MADE IN ITALY
V Miláne tohto roku Vespa slávnostne odhalila novú Primaveru - najnovšieho pokračovateľa legendárnych talianských skútrov so samonosnou oceľovou "karosériou". Primavera dostala nový štýl inšpirovaný modelom 946, nové rozmery kolies, podvozok, vstrekovanie a LED technológie ale samozrejme zostala verná retro dizajnu.
Nový svieži štýl:
Nie je jednoduché dizajnovo inovovať ikonou akou rozhodne Vespa je. V Piaggio Style Centre si vypomohli projektom 946, z ktorého Primavera veľa čerpá, ale tak, aby neutrpela praktickosť a komfort, ktorú skúter na každý deň vyžaduje.
Primavera poskytuje viac miesta medzi riadidlami a sedlom, ktoré je umiestnené ešte nižšie ako u predchodcu a umožňuje tak aj nižším jazdcom aby pohodlne dosiahli na zem. Rázvor sa zväčšil a prispieva tak k lepšej stabilite a pohodliu jazdca aj spolujazdca. To všetko pri zachovaní ľahkého riadenia a agility. Vďaka presunutiu baterky do podlahy sa zväčšil priestor pod sedadlom (16,6l) a bez problémov teraz pojme aj jet prilbu s veľkým bradovým plexi štítom.
Zadná časť je predĺžená a zužuje sa, čím dáva Vespe tvar, ktorý viedol už pri prvom prototype k jej pomenovaniu. Môže zato podobnosť s telom osy (Vespa znamená v taliančine osa) - štíhly driek a bacuľatý zadok. Zadku dominuje ešte nové LED svetlo, ktoré vystupuje do priestoru.
Nielen vzhľad ale aj technológia sa prispôsobuje dobe. Vpredu tak nájdeme s citom umiestnené LED denné svetlá. Nová je aj prístrojovka s modrým podsvietením a digitálnymi ukazovateľmi, napriek tomu štýlová s analógovým rýchlomerom. Motory majú vo svojich útrobách tú najmodernejšiu techniku, či už ide o 50 kubíkový dvojtakt, 4-ventilový 50ccm štvortakt alebo moderné 3V 125 a 150 kubíkové motory, ktoré sa môžu pochváliť nižšou spotrebou a emisiami. Navyše zmenou upevnenia motorov cez zdvojené tlmiče sa do rámu prenáša minimum vibrácií.
Práve nové 3V motory sú najväčším prínosom. Ľahšie, výkonnejšie, s lepším krútiakom a zníženým trením poskytujú zlepšenú spotrebu. Výrobca udáva iba 1,6 l/100km pri priemernej rýchlosti 50 km/h. Navyše predĺžený servisný interval na 10 000 km výrazne znižuje aj náklady na údržbu.
Zmenami prešiel aj podvozok. Predné koleso si zachováva tradičné jednoramenné zavesenie. To bolo ale prepracované, zmenený je spôsob upevnenia tlmiča, čo prináša jazdcovi lepší komfort z jazdy.
Poďme do ulíc Barcelony:
Napriek tomu že slnečné lúče sa len pomaly derú do ulíc Barcelony, tá sa prebúdza veľmi skoro. V metropole Katalánska sa ráno presúva veľké množstvo ľudí a za prácou a veľa z nich si volí na tento presun skútre či motorky. Práve do tejto premávky sa ponoríme v sedle najnovšej Primavery.
Z ponuky si vyberám svetlomodrú 125-ku, ktorá sa mi farebne páči najviac. Pod sedlo dávam foťák, vypočujem si stručné inštrukcie od dvoch sprievodcov a už vyrážame.
Po otočení kľúčika sa rozsvieti modro podsvietený digitálny displej. Nájdeme na ňom jednoduchý palivomer, hodiny a dva tripy. Ovládanie funkcií je vyvedené na tlačidlo na riadidlách. Kontrolky sú po bokoch displeja a nad ním je štýlový analógový rýchlomer.
Štartujeme priamo pred našim hotelom v centre mesta a sprievodcovia nás vedú do spleti úzkych uličiek, kde vynikne ľahká ovládateľnosť celej Vespy. Je to vozítko na ktorom je „doma“ hneď doslova každý. Jazda je často prerušovaná semaformi a tak si môžeme vychutnať veľmi príjemný prejav motora a slušné zrýchlenie, ktoré Vespe dáva napriek tomu, že sa nevytáča do nejakých veľkých otáčok. 50-tka je tam veľmi rýchlo a Primavera pekne zrýchľuje aj ďalej. Jazdiť okolo 80-tky nie je vôbec žiaden problém a maximálka je niekde okolo 110-tky, aj keď nebolo veľa príležitostí ju v preplnenom meste vyskúšať.
Video: Vespa Primavera 2014 Barcelona
Čoskoro odbočujeme na slávnu Barcelonskú ulicu – La Rambla – ktorá je živou tepnou mesta. Nečakaná prekážka nám dala možnosť vyskúšať brzdy. Na rozdiel od predchádzajúceho modelu tu prichádza príjemné prekvapenie z prednej kotúčovky, ktorá reaguje veľmi ochotne a netreba ju tak žmýkať. Vzadu je síce bubon, ale nedovolím si na jeho adresu vysloviť jedinú sťažnosť. Je tak nastavený a ovláda sa tak dobre, že by ste nato ani neprišli ak by ste o tom nevedeli.
Pochvalu si zaslúži aj podvozok. Dnes idú do popredia skútre s veľkými kolesami, práve pre komfort, ktorý na hrboľatých mestských cestách ponúkajú. Vespa je ale dôkazom toho, že ak sa chce, tak sa dá komfort docieliť aj na 11-palcových kolesách, ktoré sú pre „osu“ typické. Napriek rôznym povrchom, vrátane mačacích hláv, ktoré sme pod kolesami mali, som sa na Vespe cítil veľmi pohodlne. Je to výsledok robustného spracovania, pevného rámu a kvalitných tlmičov.
Sprievodcovia nás doviedli až k jednej z najkrajších stavieb Barcelony, stále nedokončenej Bazilike Sagrada Família, pri ktorej si dopriavame krátku prestávku. Po zastavení márne tápam nohou a hľadám bočný stojan. A nie som sám, Primavera má stojan už v ponuke príslušenstva a nami testované kusy ho vo výbave nemali. Vyhodiť ju však na stojan zvládne rozhodne každý.
Odkladacie priestory:
Jazdiť v meste štýlovo a pohodlne je síce fajn, ale od skútra požadujeme aj poriadnu mieru praktických vlastností. Primavera popracovala aj v tomto smere a pod sedlom po novom nájdeme väčší odkladací priestor, takmer na dĺžku celého sedla, ktorý ma objem 16,6l. Zaujímavosťou je elektronický zámok ovládaný tlačidlom neďaleko spínacej skrinky. Do priestoru pod sedlom bez problémov odložíte jet prilbu s veľkým bradovým plexi štítom. Ďalší odkladací priestor je potom pred kolenami jazdca v prednej kapotáži. Aj tento je uzamykateľný a slúži na odloženie drobností ako mobil, či peňaženka.
Podlaha Vespy síce nie je úplne rovná, v strede je mierne vyvýšený tunel, ale aj tak je možné ďalšiu batožinu voziť medzi nohami jazdca. Na jej upevnenie nájdeme praktický háčik v prednej časti sedla. Pre možnosť odviezť viac batožiny už potom musíme siahnuť do ponuky príslušenstva a doplniť Primaveru o zadný alebo predný nosič, prípadne kufrík.
Doplnky:
K Vespe vždy patrila aj široká ponuka príslušenstva a doplnkov. Inak na tom nie je ani nová Primavera. Kufor sa dodáva lakovaný vo farbe skútra, vrátane chrómovaného loga Vespa a nechýba ani opierka pre spolujazdca. Nosič kufra je samozrejme chrómovaný a v ponuke je aj nosič batožiny dopredu. Na výber sú aj dve veľkosti predného plexi pre lepšiu ochranu jazdca. Samozrejme sú upevnené na chrómovaných držiakoch. Z ďalších doplnkov pre komfort spomeniem zateplený kryt nôh jazdca, kryt sedla, tašku do kufra, alarm, či mechanický zámok medzi sedlom a riadidlami. V príplatkovej výbave je ale aj bočný stojan čo je zmena oproti predchodcovi.
Ku každej Vespe patrí aj originálna prilba. Tie sú vyrábané v taliansku v rôznych dizajnoch, piatich veľkostiach a s kvalitným vnútrom.
Primavera je dostupná v 6 farebných prevedeniach: MonteBianco biela, Midnight modrá, Dragon červená, Crete Senesi hnedá, Marechiaro svetlo modrá a Vulcan čierna v kombinácii s troma farbami sedla. V ponuke voliteľných doplnkov by mali byť aj elektronické systémy ABS a trakčná kontrola.
Konkurencia
Konkurovať Vespe nie je vôbec jednoduché. Pokiaľ ide o štýl a dizajn, Vespa má popularitu po celom svete, o ktorej sa môže iným skútrom len snívať. Konkurovať ale dokážu cenou a to veľmi dobre. Od čínskych skútrov až po renomované značky nájdeme v ponuke lacnejšie skútre. Ak ideš iba po cene, Vespa nebude asi tá správna voľba. Konkurenčné značky majú v ponuke aj podobné "retro" skútre, ktoré sú určite lacnejšie, alebo aj modely ktoré sú praktickejšie, či na väčších kolesách.
Záver
Vespa je ikona, výrobok ktorý svojim spôsobom zmenil svet a vytvoril nový typ mobility. Aj napriek rokom si uchováva vlastný dizajn aj jedinečné technické spracovanie a stal sa štýlovým doplnkom hlavne mladých ľudí.
Napriek tomu v Piaggio nezaháľajú a pravidelne Vespu inovujú aby bola svieža, moderná, retro, ale hlavne technologicky na úrovni doby. Primavera 2014 taká rozhodne je. Je to kvalitný výrobok so skvelými motormi, dobrou spotrebou a nízkymi nákladmi na prevádzku. Cenovo sa pohybuje vyššie ako konkurencia, ale na druhej strane žiadny iný skúter nemá porovnateľnú konštrukciu rámu. No a druhá vec je štýl a duch, ktoré Vespa má a ten ak chceš, tak nie je čo riešiť – musíš ju mať.
Plusy, mínusy
štýlový nezameniteľný dizajn, oceľový samonosný rám, ľahká ovládateľnosť, pružné motory, nízka spotreba, dlhý servisný interval, komfortný podvozok | bočný stojan za príplatok |
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Vespa Primavera 125/150:
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 1.6 l/100km (udávaná pri priem rýchlosti 50km/h) |
Objem nádrže z toho rezerva | 8 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 200 km |
Cena motorky | Primavera 125 od 3700,- EUR |
Voliteľná výbava | ABS a trakčná kontrola |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Piaggio, Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Italmoto.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Vespa | Vespa | Vespa | Vespa |
Model: | Primavera 50 2T | Primavera 50 4V | Primavera 125 3V | Primavera 150 3V |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 49 ccm | 49.9 ccm | 124.5 ccm | 154.8 ccm |
Max. výkon: | 4.35 k (3.20 kW) / ot. | 10.74 k (7.90 kW) / 7700 ot. | 12.92 k (9.50 kW) / 7750 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 10.4 Nm / 6000 ot. | 12.8 Nm / 6500 ot. | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 40.0 x 39.3 mm | 39.0 x 41.8 mm | 52.0 x 58.6 mm | 58.0 x 58.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie PFI (Port Fuel Injection) | vstrekovanie PFI (Port Fuel Injection) | ||
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (3V) | SOHC (3V) | |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 78 mm | 78 mm | 78 mm | 78 mm |
Zdvih vzadu: | 69 mm | 69 mm | 70 mm | 70 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 200 mm | 200 mm | 200 mm | 200 mm |
Pneu vpredu: | 110/70 - 11 | 110/70 - 11 | 110/70 - 11 | 110/70 - 11 |
Brzdy vzadu: | bubnová | bubnová | bubnová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 110 mm | 140 mm | 140 mm | 140 mm |
Pneu vzadu: | 120/70 - 10 | 120/70 - 10 | 120/70 - 10 | 120/70 - 10 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Výška sedla: | 780 mm | 780 mm | 780 mm | 780 mm |
Rázvor: | 1340 mm | 1340 mm | 1340 mm | 1340 mm |
Dĺžka: | 1860 mm | 1860 mm | 1860 mm | 1860 mm |
Šírka: | 735 mm | 735 mm | 735 mm | 735 mm |
Objem nádrže: | 7 l | 7 l | 8 l | 8 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Predpokladaná cena: 3700 EUR Voliteľná výbava ABS a trakčná kontrola | Voliteľná výbava ABS a trakčná kontrola |
Pridané: 16.12.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Video: Vyskúšali sme nové Vespy 125 a 150 s novou trojventilovou v uliciach Ríma - Awia
- Naživo: Vespa predstavuje v Ríme nové motory 3V s trojventilovou technikou - Awia
- Vyskúšali sme Piaggio Liberty 125 2014 - Ifk0
- Vespa Primavera 2014 - modernizovaná klasika MADE IN ITALY - Brco928
- Naživo výstava EICMA 2013 Miláno - Piaggio Group - Vespa Primavera - Awia
- EICMA 2023: PIAGGIO GROUP Novinky Moto Guzzi, Aprilia, Vespa - Awia
- Test minirakety Honda SH300i - Herghott
- Súťaž Kto skôr 2014 nevyhrala električka ani cyklista - Awia
- Výpredaj - Zober si svoju Vespu za super cenu z Motoshopu Žubor - Redakcia
- Môj mini trip aneb vespa GTS 300 Super od novosti po 8000 km - Tomagi
Ďalšie články tohto autora:
- Honda X-ADV dostáva svieži dizajn a kopec praktických a komfortných vylepšení pre 2025
- Testujeme Kawasaki Versys 1100 2025
- Náš Kanál MotorideTV dosiahol na youtube 10 miliónov zobrazení
- Testujeme Y-AMT automatizovanú manuálnu prevodovku Yamaha na novej MT-09
- Kawasaki predviedla prototyp vodíkovej Ninja H2 na okruhu v Suzuke
- BMW v Garmishi odhalilo očakávalú R 1300 GS Adventure
- Zmeny STK od 1. 7. 2024 - lehota pre motorky predĺžená na 4 roky!
- Veľká alpská porovnávačka 2023!
- Súťaž: zaži stretnutie s Dakarským šampiónom Samom Sunderlandom a poď s nami vyskúšať novú generáciu GASGAS 2025!
- Souo S2000 GL: Čína predstavila konkurenta pre Gold Wing - dvojliter 8-valec boxer s DCT prevodovkou
- ... zobraz všetky články od tohto autora