Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2070 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28825
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17151)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11674)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Naživo: Vespa predstavuje v Ríme nové motory 3V s trojventilovou technikou

 Zdieľať

Pridané: 05.06.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8019 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Taliansky výrobca legendárnych skútrov Vespa pozval novinárov do Ríma, aby im predviedol najnovšie 125 a 150-kubíkové motory, ktoré nesú označenie 3V. Takéto pozvanie som si nemohol nechať ujsť.

Dnes ráno sme sa v Ríme prebudili do teplého a slnečného dňa. Z postele ma však vyhnal hlad, ale nemal som chuť na palacinky, ale na niečo úplné iné. Na nádvorí hotela sa už zoraďovali novučičké Vespy s označením 3V.

 Zoradené nové 3V 125 a 150-tky
Zoradené nové 3V 125 a 150-tky

Ťažko si možno predstaviť lepšie miesto na testovacie jazdy ako večne živú metropolu Talianska. Spoza okna sa už ozývali zvuky klasksónov a bolo jasné, že Rím je už na nohách. Po raňajkách sme sa ponorili do premávky aj my v sedlách legendárnych skútrov.

Čo je nové?

Vezmem to iba v skratke:

  • Nový motor, trojventilová technika, SOHC
  • motor s vyšším zdvihom, lepší krútiak odspodu
  • znížené trenie v motore, optimalizované chladenie
  • predĺžený servisný interval na 10 000 km
  • Nový štartér v olejovej náplni
  • Znížená spotreba a emisie o 30%
  • Udávaná spotreba cca 1,9 l/100km
  • mierne designové zmeny, facelift a detaily
  • nové farby

Na začiatok si vyberám 150-kubíkovú verziu LX v tradičnej červenej farbe. Vespa, podobne ako aj iní výrobcovia, ponúka motory v dvoch kubátúrach, kvôli legislatíve. 125-ky sú určené pre jazdcov s vodičákom skupiny A1 a majú výkon obmedzený na 15 koní. 150-ka sa vyrába kvôli talianskym diaľniciacm, kde majú povolený vjazd len skútre nad 150 kubíkov a tým pádom už nemá žiadne výkonové obmedzenie.

Naša skupinka pozostáva z 10-tich jazdcov a máme dvoch sprievodcov. Kto niekedy bol v nejakom väčšom talianskom meste, má predstavu o premávke. Aklimatizácia pre mňa však nebola problémom. Vespa LX 150 3V má dostatok výkonu a doslova hračkársku ovládateľnosť, ktorú tu v meste oceníte. Skútre tu totiž jazdia podľa vlastných pravidiel sprava-zľava sa predierajú dopredu. V tomto štýle jazdí aj náš sprievodca a veru nie je veľmi čas okukovať okolie tohto inak nádherného históriou dýchajúceho mesta.

Ťažkým orieškom je aj fotografovanie. Trošku neuveriteľne znie požiadavka fotografa, aby sme sa snažili držať mimo premávky :-) Majú to tu však dobre vymyslené a na jednom námestíčku robíme niekoľko kolečiek. Po fotení si vymieňam 150 za 125-ku v novej farebnej modro-zelenej kombinácii.

Presúvame sa znovu po neskutočných uličkách a čoskoro sa v diaľke objavuje Koloseum. Premávka tu asi nikdy nie je mierna, napriek tomu nás sprievodca púšťa postupne pred objektív fotografa. Veru, fotka na modro-zelenej Vespe v pozadí s Koloseom, to bude pekný suvenír.

 Koloseum zo sedla Vespy
Koloseum zo sedla Vespy

125-ka jazdí rovnako dobre. Výkonový rozdiel je cítiť, ale do takejto hustej premávky výkon bohate postačuje. Prekvapením je pre mňa podvozok, ktorý je tvrdší ako som očakával. Dáva to ale skútru vynikajúcu stabilitu. Napriek tomu aj na rozbitejších úsekoch alebo na mačacích hlavách vás totálne nevytrasie. Predsa len Vespa jazdí na malých kolesách.

Po dizajnovej stránke si myslím, že musí chytiť za srdce každého priaznivca motoriek. Vo svete skútrov jedinečná konštrukcia samonosného rámu z plechových výliskov zostáva zachovaná. Jednoducho poctivé železo, jediné čo na Vespe nájdete z plastu je predný blatník a plasty okolo prístrojovky. Napriek úplne retro vzhľadu, ale sedláte úplne nový stroj. Je krásne prepracovaná do detailov, je to doslova výkladná skriňa koncernu Piaggio a vypracovanie je na najvyžšej úrovni.

 V premávke
V premávke

Trošku ma zaskočil prejav bŕzd, ktoré akoby mierne zaostávali. Niežeby to nebrzdilo, ale sila ná páčke musí byť trochu väčšia. Stroje sú ale úplne nové majú medzi 100 a 200 km, a tak si brzdy musia ešte sadnúť. Na koniec jazdy som si na ten prejav úplne zvykol, a pochopil som, že v takejto premávke môžu byť brzdy s pomalším nástupom a ľahkou dávkovateľnosťou výhodou, pretože sa brzdí neustále a nehrozí tak nejaké nežiadúce podšmyknutie kolesa s ostrými brzdami. Predsa len cieľovou skupinou skútrov je široká verejnosť, ktorá potrebuje vozítko do mesta s ľahkou a priateľskou, nazvime to blbovzdornou, ovládateľnosťou. A Vespa je dôkazom toho, že takéto približovadlo môže byť aj neskutočne štýlové.

Pred nami je ešte tlačová konferencia a poobede možnosť ďalšej skúšobnej jazdy. Tú si rozhodne nenechám ujsť a zoberiem aj kamerku GoPro na helmu. Na celú reportáź z testovania sa môžete tešiť po návrate. Na Slovensko zdraví Tomáš Hajduch - Awia.

Plusy, mínusy

Jednoznačne dizajn, prepracovanosť a štýl, motor slabšie brzdy, vyššia cena

 Nová modro-zelená farba
Nová modro-zelená farba

Pridané: 05.06.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria