Anketa:
Naživo: Vespa predstavuje v Ríme nové motory 3V s trojventilovou technikou
ZdieľaťPridané: 05.06.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8565 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Taliansky výrobca legendárnych skútrov Vespa pozval novinárov do Ríma, aby im predviedol najnovšie 125 a 150-kubíkové motory, ktoré nesú označenie 3V. Takéto pozvanie som si nemohol nechať ujsť.
Dnes ráno sme sa v Ríme prebudili do teplého a slnečného dňa. Z postele ma však vyhnal hlad, ale nemal som chuť na palacinky, ale na niečo úplné iné. Na nádvorí hotela sa už zoraďovali novučičké Vespy s označením 3V.
![]() |
| Zoradené nové 3V 125 a 150-tky |
Ťažko si možno predstaviť lepšie miesto na testovacie jazdy ako večne živú metropolu Talianska. Spoza okna sa už ozývali zvuky klasksónov a bolo jasné, že Rím je už na nohách. Po raňajkách sme sa ponorili do premávky aj my v sedlách legendárnych skútrov.
Čo je nové?
Vezmem to iba v skratke:
- Nový motor, trojventilová technika, SOHC
- motor s vyšším zdvihom, lepší krútiak odspodu
- znížené trenie v motore, optimalizované chladenie
- predĺžený servisný interval na 10 000 km
- Nový štartér v olejovej náplni
- Znížená spotreba a emisie o 30%
- Udávaná spotreba cca 1,9 l/100km
- mierne designové zmeny, facelift a detaily
- nové farby
![]() |
Na začiatok si vyberám 150-kubíkovú verziu LX v tradičnej červenej farbe. Vespa, podobne ako aj iní výrobcovia, ponúka motory v dvoch kubátúrach, kvôli legislatíve. 125-ky sú určené pre jazdcov s vodičákom skupiny A1 a majú výkon obmedzený na 15 koní. 150-ka sa vyrába kvôli talianskym diaľniciacm, kde majú povolený vjazd len skútre nad 150 kubíkov a tým pádom už nemá žiadne výkonové obmedzenie.
Naša skupinka pozostáva z 10-tich jazdcov a máme dvoch sprievodcov. Kto niekedy bol v nejakom väčšom talianskom meste, má predstavu o premávke. Aklimatizácia pre mňa však nebola problémom. Vespa LX 150 3V má dostatok výkonu a doslova hračkársku ovládateľnosť, ktorú tu v meste oceníte. Skútre tu totiž jazdia podľa vlastných pravidiel sprava-zľava sa predierajú dopredu. V tomto štýle jazdí aj náš sprievodca a veru nie je veľmi čas okukovať okolie tohto inak nádherného históriou dýchajúceho mesta.
Ťažkým orieškom je aj fotografovanie. Trošku neuveriteľne znie požiadavka fotografa, aby sme sa snažili držať mimo premávky :-) Majú to tu však dobre vymyslené a na jednom námestíčku robíme niekoľko kolečiek. Po fotení si vymieňam 150 za 125-ku v novej farebnej modro-zelenej kombinácii.
![]() |
Presúvame sa znovu po neskutočných uličkách a čoskoro sa v diaľke objavuje Koloseum. Premávka tu asi nikdy nie je mierna, napriek tomu nás sprievodca púšťa postupne pred objektív fotografa. Veru, fotka na modro-zelenej Vespe v pozadí s Koloseom, to bude pekný suvenír.
![]() |
| Koloseum zo sedla Vespy |
125-ka jazdí rovnako dobre. Výkonový rozdiel je cítiť, ale do takejto hustej premávky výkon bohate postačuje. Prekvapením je pre mňa podvozok, ktorý je tvrdší ako som očakával. Dáva to ale skútru vynikajúcu stabilitu. Napriek tomu aj na rozbitejších úsekoch alebo na mačacích hlavách vás totálne nevytrasie. Predsa len Vespa jazdí na malých kolesách.
Po dizajnovej stránke si myslím, že musí chytiť za srdce každého priaznivca motoriek. Vo svete skútrov jedinečná konštrukcia samonosného rámu z plechových výliskov zostáva zachovaná. Jednoducho poctivé železo, jediné čo na Vespe nájdete z plastu je predný blatník a plasty okolo prístrojovky. Napriek úplne retro vzhľadu, ale sedláte úplne nový stroj. Je krásne prepracovaná do detailov, je to doslova výkladná skriňa koncernu Piaggio a vypracovanie je na najvyžšej úrovni.
![]() |
| V premávke |
Trošku ma zaskočil prejav bŕzd, ktoré akoby mierne zaostávali. Niežeby to nebrzdilo, ale sila ná páčke musí byť trochu väčšia. Stroje sú ale úplne nové majú medzi 100 a 200 km, a tak si brzdy musia ešte sadnúť. Na koniec jazdy som si na ten prejav úplne zvykol, a pochopil som, že v takejto premávke môžu byť brzdy s pomalším nástupom a ľahkou dávkovateľnosťou výhodou, pretože sa brzdí neustále a nehrozí tak nejaké nežiadúce podšmyknutie kolesa s ostrými brzdami. Predsa len cieľovou skupinou skútrov je široká verejnosť, ktorá potrebuje vozítko do mesta s ľahkou a priateľskou, nazvime to blbovzdornou, ovládateľnosťou. A Vespa je dôkazom toho, že takéto približovadlo môže byť aj neskutočne štýlové.
Pred nami je ešte tlačová konferencia a poobede možnosť ďalšej skúšobnej jazdy. Tú si rozhodne nenechám ujsť a zoberiem aj kamerku GoPro na helmu. Na celú reportáź z testovania sa môžete tešiť po návrate. Na Slovensko zdraví Tomáš Hajduch - Awia.
Plusy, mínusy
| Jednoznačne dizajn, prepracovanosť a štýl, motor | slabšie brzdy, vyššia cena |
![]() |
| Nová modro-zelená farba |
Pridané: 05.06.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Video: Vyskúšali sme nové Vespy 125 a 150 s novou trojventilovou v uliciach Ríma - Awia
- Prvý test: Vyskúšali sme novú Vespu Primavera v uliciach Barcelony - Awia
- Vespa Primavera 2014 - modernizovaná klasika MADE IN ITALY - Brco928
- Test: Zimné vs. letné pneu na moto na snehu - Awia
- Vyskúšali sme novú športovú pneumatiku Dunlop SportSmart² "na druhú" - Awia
- Vyskúšali sme Piaggio Liberty 125 2014 - Ifk0
- Vyskúšané na Elefante: Oxford Hot Hands Carbon - vyhrievané rukoväte (návleky) bez nutnosti montáže gripov - Awia
- Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku - Awia
- Čierny severský scrambler - Husqvarna Svartpilen 401 - Awia
- Moto Morini predstavuje model 3 1/2 s novým V2 motorom 350 ccm - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- EICMA 2025: Moto Morini návrat legendy a nový dual-adventure Kanguro 300
- Honda V3R 900 E-Compressor: sila pod absolútnou kontrolou
- EICMA 2025: Voge predstavilo svoj prvý custom CU625 a adventure skúter SR450X
- EICMA 2025: Moto Guzzi prichádzajú v nových farbách a modernizovanom štýle
- EICMA 2025: Vespa oslavuje jubileum výročnými modelmi Vespa 80th
- EICMA 2025: KOVE prináša nové MX Enduro, 800X GT a športovú 450RR
- EICMA 2025: Aprilia priniesla nový skúter SR GT 400 a RS 457 GP Replica
- EICMA 2025: DUCATI HYPERMOTARD V2: Nová éra legendy z Borgo Panigale
- EICMA 2025: QJMOTOR prináša offroad adventúry RX 800 a 450 a 5 ďalších noviniek vrátane V4 café-racera
- EICMA 2025: CFMOTO ukázala očakávanú 1000MT-X a V4 SR-RR prototyp
- ... zobraz všetky články od tohto autora

































