Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 801 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 975
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (580)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (395)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Triumph Thunderbird Commander 2014 - Keď je 1600 málo

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 15.05.2014 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 6751 [Testy a predstavenia - Test]

Postaviť skvelú motorku s obrovským... hmm... všetkým, kvalitne spracovanú, dobre vyzerajúcu a navyše aj jazdiacu - to je potenciál, ktorý by bol hriech nevyužiť. Toto si dobre uvedomujú aj ostrovania a na báze posledného Vtáčka mu poriešili mladšieho a snáď ešte šmrncovnejšieho bráška.

Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko

Pozri tiež test Triumph Thunderbird 1600:

31.03.2014 - Martin Kňaze - matox Čitatelia: 6689 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]

-

Triumph Thunderbird 1600 - Chuligán po päťdesiatke alebo Hasta la vista bejby

Keby sa točil Terminátor 2 v 21. storočí a nebodaj v Anglicku, Arnie by určite jazdil na Thunderbirdovi. Majestátny, mohutný, silný, precízne skonštruovaný a s veľkými “guľami”. Zároveň je zaujímavé sledovať, ako sa kultúra a temperament národa vie premietnuť do techniky, ktorú vyrába.

 

 Triumph Thunderbird Commander
Triumph Thunderbird Commander

Thunderbird vs Thunderbird Commander

Keďže som sezónu 2013 zatváral Hromoftákom a tú novú, 2014 otváral Veliteľom a keďže sú obaja postavení na rovnakom základe, test vo forme porovnania sa ponúka takmer sám. V prvom rade už neplatí, že najväčší paralelný dvojvalec má objem 1600. Neverím, že niekomu sa môže zdať mamutí krútiak aj objem “prvého” Birda ako nedostatočný, ale veď to všetci poznáme, s jedlom rastie apetít, či objem ničím nenahradíš a aj v krčme znie 1700 viac ako 1600, že?

Sarkazmus bokom, Commander naozaj nie je len o väčšom objeme, dokonca má aj širšiu prednú gumu! No dobre, studnica lacných vtipov vyčerpaná, poďme teda na to. Commander síce stále patrí do rovnakej “skupiny” muscle cruiserov, ale podľa mňa je ešte kúsok viac fajnšmekerský, s väčším Wow efektom (slovo väčší je neodbytné) a myslím, že aj väčšmi krajší. Tá lávovo červená s pásmi svetlejšej, obtiahnutými linkou v treťom odtieni tejto bordovo lávovej metalízy vyzerá naživo fantasticky. Triumph sa viac “potriumphil” a pridal druhé svetlo, čo silno kvitujem a navyše to aj lepšie svieti.

Triumph Thunderbird 1700 Commander
Triumph Thunderbird 1700 Commander
Triumph Thunderbird 1700 Commander
Triumph Thunderbird 1700 Commander

Slovo pohodlie tu naberá nový (väčší) rozmer a pohodlnejšie sedadlo vám nepredá ani Horst Fuchs. Je vyplnené dvojitou penou, avšak dostatočne tuhé, aby ste ho po pár hodinách nepresedeli. Vedenie po bokoch a hlavne opierka vzadu hýčka vaše pozadie a poskytuje dobrú oporu pri mocných akceleráciách, akých si s Veliteľom užijete do sýtosti. Skrátka nepríde ani spolujazdkyňa, “bobík” je väčší a viac polstrovaný ako u Birda. Keďže polstrovaním vzrástla výška sedla, pre zachovanie lowriderovského posedu bol prepracovaný aj rám. Aby zadku zvyšok tela nezávidel, ruky si uvoľnene zložíte na široké, dozadu potiahnuté rajdy zakončené tučnými šúlcami, oproti ktorým všetko ostatné pôsobí ako tenké konáriky (už chápem, prečo ženy lákajú černosi). Nohy sú zas rozvalené na rozmerných plošinách (pre mňa ich jediná výhoda) a celkový posed je doslova ležérny. Radička je tu kolísková – päta špička, navyše nastaviteľná.

 Triumph Thunderbird Commander
Triumph Thunderbird Commander

Opäť tu máme kopec chrómu, nefalšovaného kovu miesto plastu a mnoho vkusných detailov podčiarkujúcich exkluzivitu motorky. Nový je aj masívny budík na nádrži, ktorému bohužiaľ chýba otáčkomer, aj keď ten je v podstate zbytočný, keďže motoru je úplne jedno, aké otáčky mu dáte zožrať. Pribudol však užitočný digitálny ukazovateľ dojazdu, pri ktorom sa môžete vytešovať, ako vám pohodovou jazdou pribúda benzín. Brzdy sú rovnaké, ale ABS je v sérii. Výpočet najpodstatnejších rozdielov završujú výfuky, ktoré už nie sú kyjakovité, ale cigarovo rovné a majú subjektívne (a asi aj objektívne) ešte lepší zvuk. Niečo pre metalistov, nič pre slabé nátury.

Keď Easy a Brutal rider tvoria Jin Jang

 Triumph Thunderbird Commander
Triumph Thunderbird Commander

Kebyže som na tejto mašine už nejazdil, neuverím, že pri 140ke prednej a 200ke zadnej gume, platňo - stupačkáh a vyše 340kg živej váhy sa dá baviť o jazdných vlastnostiach. Omyl priatelia, omyl. Commander vie zatáčať, brzdiť, ísť rýchlo a byt zábavný! Rozmenené na drobné asi takto:

Minule bolo spomenuté, že mesto Tčku nerobí problém, platí to stále, ale musím sa poopraviť. Ide to, ale skôr pokojným tempíčkom. Myšičkovanie síce vďaka dobrej ovládateľnosti zvláda, ale dranie sa kolónami medzi autami je vďaka rozmerom a váhe trošku riskantnejšie. Taktiež milimetrové dobrzďovanie tesne za autami je tu hlúpe viac ako inokedy. Pre exhibicionistov ale výborné – pozornosti určite neuniknete.

Keď som vytiahol Komandera na voľné cestičky, oproti neskorej jeseni s Tčkom bolo teplučko, približne som už vedel čo čakať a tak som sa hneď v úvode osmelil a po vzore maestra Meliška za*ebal plyn. Hohoo, kone moje vrané, toto môžem. Tých 94 koní a hlavne brutálnych 151 Nm tam niekde asi fakt je. 200ka zadná Metzelera statočne bojuje a vystreľuje mašinu vpred za chroptavého zvuku V8. Ozaj jeden s najkrajších sériových moto zvukov. Až som zneistel, čo počúvam radšej – či hlboký bublot, keď motorku zbierate z voľnobežných otáčok (mimochodom tam, kde by sa väčšina “obyčajných” motoriek triasla ako osika, tento bulo s kľudom zrýchľoval), alebo vytočený chrapľavý rev amerických muscle cars. Tu som však postrehol prvú chybku. Kombináciou širokej nádrže a rozmerných platní mi pri rýchlostiach nad 130 nápor vzduchu rozťahoval nohy a mierne posúval špičky nôh smerom von z platní. Nič extrémne, ale všimol som si to. Keď už sme pri platniach a chybách, z pochrómovanej časti radičky, ktorou sa radí nahor, sa mi trošku šmýkala päta. Opäť nič tragické a možno sa to nastavením radičky dá zmeniť. A možno majú čopráci vhodnejšie čižmy, ako tie moje, rejsové.

 Triumph Thunderbird Commander
Triumph Thunderbird Commander

Jazda je napriek 140ke prednej gume (ale zas 17 palcovej oproti 19” Téčka) dosť podobná T-Birdovi. Pohodová, ale agilná s dobrým odpružením a s dobrým držaním zvolenej stopy. Viac som pojazdil aj horské prechody a mašina neprotestovala ani pri agresívnejšej jazde. Šantenie skutočne predčasne haltujú platne, ktoré zbytočne limitujú pevný podvozok, ktorý by si nechal naložiť oveľa viac. Z pomalých vracákov som mal zo začiatku obavy, predsa len som nechcel skončiť privalený motorkou v polke zákruty, ale Vedúci vôbec nemal tendenciu sa zatvárať do pomalých zákrut. Rýchlejšie zákruty taktiež žiaden problém, dá sa to tam “streliť”, motorka to ustojí kľudná. Viac ako podvozok ma limitoval strach a pud sebazáchovy. Predsa len triafať to tam pri paľbe s tak ťažkým strojom chce odvahu a možno trochu vypnúť centrálu. Priestoru na korekciu so sloníkom už moc nie je.
Brzdy tu sú tie isté, ako u Birda, ibaže obohatené o ABS. Zadok sa zapína relatívne skoro a predok sa mi okrem násilných pokusov zopnúť nepodarilo, čo znamená, že je vyladené dobre. Pocit bezpečia na nezaplatenie.

 Triumph Thunderbird Commander
Triumph Thunderbird Commander

Musím sa ale opäť vrátiť k tomu motoru. Mestské rýchlosti na šestke nie sú problém, akcelerácia z nich takisto, dokonca ani vo dvojici. Ako modelovú ľadvinku som si prizval brácha (185cm, 80kg), takže dokopy sme mali toľko, čo klasický čoprák so svojou polovičkou. A? Nič. Žiadna zmena, ten blázen si ťahá a kašle na nás. Šesťdesiatka do kopca na šestke a treba zrýchliť? Žiaden problém. Česťo aha, ďalšia lokomotíva! Kebyže má drapáky, môže chodiť ťahať Mikulcov Defík z blata (dobre troška som sa rozkokošil). A je dokonca pohodlný aj pre spolujazdca, ktorý sedí na veľkom, mäkkom vankúši, s nohami v prirodzenom, 90 stupňovom uhle.
Skrátka je to stroj, s ktorým si viete užívať vietor vo vlasoch, ale aj trhať asfalt.

Mierny tunning pre zhýralých a zhýčkaných

Keby chcem Commandera priviesť k pomyselnej dokonalosti, dal by som mu vyhrievané rukoväte aj sedlo, menší odkladací priestor pod sedlom (nemá žiaden) a aby bol macho efekt dokonalý – pripol by som o masívnu prednú vidlu puzdro na brokofku. Predné plexi by som mu napriek tomu, že ho veľmi potrebuje nedal, som predsa estét. Síce neviem ako, ale niečo by som spravil aj s tou váhou. Pri manipulovaní v mini rýchlostiach a hlavne do kopca pri rozbiehaní do strany som si normálne natiahol sval na lýtku, jak som sa kŕčovite snažil odraziť, aby som 17 litrov nepoložil na zem. Ale to je skôr mojou subtílnou postavou a nerozmýšľaním o váhe stroja.

Triumph Thunderbird 1700 Commander
Triumph Thunderbird 1700 Commander
Triumph Thunderbird 1700 Commander
Triumph Thunderbird 1700 Commander

Konkurencia?

Aj napriek názorom niektorých vážených čitateľov si dovolím tvrdiť, že ide o stroj dosť jedinečný. Samozrejme spadá do kategórie vysoko objemových cruisrov a keďže je podobný už testovanému Thunderbirdovi, znova si dovolím použiť konkurenciu, ktorá je platná ako pre Vtáka, tak aj pre Vtáka Vedúceho.

Prvú konkurenčnú mašinu spomeniem práve Califu, o ktorej si viac môžete prečítať v našom teste. Je približne rovnako drahá, vzduchom chladená a viacej výstredná.

Iný neeurópsky konkurent, tento raz spoza veľkej mláky, by mohol byť FLSTF "Fat Boy" od HD. Ide o vzduchom chladený V-twin s objemom až 1690 ccm a s podobným výkonom ako Bird. Táto americká oceľ ponúka okrem iného prestíž a tradíciu. Jej cena začína na 20 820 eur. Ale porovnávať by sa mohol s viacerými modelmi od HD - napríklad s Dyna Super Glide.

Z Japonska tu potom máme Yamahu XV1900A Midnight Star, čo je objemovo väčší, ale parametrovo a váhovo podobný cruiser. Je tiež poháňaný remeňom. Cena je – 15 790 eur.

Suzuki má svoje želiezko v ohni v sérii viac orientované na cestovanie. VL 1500BT Intruder je plnohodnotný turistický cruiser a za 12 990 eur disponuje výkonom 79 koní, točákom 131 Nm a chladený je kvapalinou.

Káwa má tiež svojho sloníka, konkrétne VN1700 Classic. Je to tiež muskulatúrny bajk klasického vzhľadu, poháňaný remeňom a plný moderných technológií (ABS, elektro plyn, LED zadné svetlo). S výkonom 74 koní, krútiakom 135 Nm a váhou 349 kg ho môžete mať za 13 495 eur.

 Triumph Thunderbird Commander
Triumph Thunderbird Commander

Commander sa porúča

Commander je motorka zameraná pre tých istých zákazníkov ako aj Thunderbird, ibaže chcú niečo ináč. Či už väčší objem, silu alebo iný dizajn je to jedno. Je to motorka pre človeka, čo vie čo chce, individualistu, ktorý chce silu, robustnosť, kvalitu, image a vie si za to zaplatiť. Môže to byt dobrý stroj aj pre náladového človeka – niekedy naladený na vlnu jemných vibrácii a cruisovania, inokedy zas na vlnu Meliškovu...veď viete čo.

Plusy, mínusy

motor, podvozok, brzdy, image šmykľavá radička, dosť fúka, pri vysokých rýchlostiach vietor rozťahuje nohy, chýba puzdro na brokofku

Video: Triumph Thunderbird Commander a Thunderbird LT 2014

Video: Triumph Thunderbird Commander & Thunderbird LT 2014 official video

Pozadie / Wallpaper:

Triumph Thunderbird 1700 Commander
Triumph Thunderbird 1700 Commander

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Servisný interval 10 000 km
Spotreba 5,6 l/100km
Objem nádrže rezerva 22 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 350 km (280 km)
Cena motorky 16,920,- EUR (16.070,-EUR aktuálna akcia)

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič bočných kufrov + kufre 649,- EUR nosič je v cene
Príplatok ABS v sérii
Vyhrievané rukoväte 209,37,- EUR
Turistické plexi 598,21,- EUR
Padacie rámy 216,83 predné+239,27,- EUR zadné

Ceny vybraných ND:

Stupačka 117,7,- EUR
Spätné zrkadlo 96,45,- EUR
Smerovka 27,93,- EUR
Svetlomet 70,35,- EUR

Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.

Foto:
 Triumph Thunderbird Commander 2014 Triumph Thunderbird 2014 Moto Guzzi California 1400 Custom 2013 Harley-Davidson FLSTF
Všeobecné informácie:
Výrobca:TriumphTriumphMoto GuzziHarley-Davidson
Model:Thunderbird CommanderThunderbirdCalifornia 1400 CustomFLSTF "Fat Boy®"
Rok:2014201420132014
Novinka:NOVINKA 2014NOVINKA 2013
Kategória:KlasikaKlasikaKlasikaChopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1699 ccm1699 ccm1380 ccm1690 ccm
Max. výkon:94.1 k (69.2 kW) / 5408 ot.85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot.96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot.
Max. krútiaci moment:151 Nm / 3550 ot.146 Nm / 2750 ot.120 Nm / 2750 ot.132 Nm / 3250 ot.
Kompresný pomer:10,5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:103.8 x 94.3 mm103.8 x 94.3 mm104 x 81.2 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHCDOHCDOHC
Chladenie:kvapalinoukvapalinouvzduchom a olejomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeňremeňkardan
Zdvih vpredu:120 mm120 mm120 mm
Zdvih vzadu:109 mm95 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeňdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm310 mm320 mm
Pneu vpredu:140/75 ZR17120/70 R19130/70-1817"/Dunlop® D408F 140
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, dvojpiestikový strmeňjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:310 mm310 mm282 mm
Pneu vzadu:200/50 ZR17200/50 R17200/60-1617"/Dunlop® D407 200
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:313 kg
Hmotnosť s náplňami:348 kg339 kg300 kg
Výška sedla:700 mm700 mm720 mm690 mm
Rázvor:1665 mm1615 mm1685 mm2.396 mm
Dĺžka:2442 mm2340 mm2445 mm
Šírka:990 mm880 mm850 mm
Výška:1225 mm1120 mm1181 mm
Svetlá výška:151 mm165 mm
Objem nádrže:22 l22 l20.5 l18.9 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 294 km
Servisný interval:10 000km10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:Cena 05/2014: 16920,- EURCena 11/2014: 14,254,- EURCena ku 22.10.2013 - 15.995,- Eur v Akciicena ku 22.10.2013 - 20.820,- Eur
Foto:
 Triumph Thunderbird Commander 2014 Yamaha XV1900A Midnight Star 2014 Suzuki Intruder C1500T 2013 Kawasaki VN 1700 Classic 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:TriumphYamahaSuzukiKawasaki
Model:Thunderbird CommanderXV1900A Midnight StarIntruder C1500TVN 1700 Classic
Rok:2014201420132013
Novinka:NOVINKA 2014NOVINKA 2013
Kategória:KlasikaChopper/CruiserChopper/CruiserChopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1699 ccm1854 ccm1462 ccm1700 ccm
Max. výkon:94.1 k (69.2 kW) / 5408 ot.90.3 k (66.4 kW) / 4750 ot.78.9 k (58.0 kW) / 4 ot.74.8 k (55.0 kW) / 5000 ot.
Max. krútiaci moment:151 Nm / 3550 ot.155.1 Nm / 2500 ot.131 Nm / 2 ot.135 Nm / 2750 ot.
Kompresný pomer:9.48 : 19,5:19,5:1
Vŕtanie x Zdvih:103.8 x 94.3 mm100.0mm x 118.0mm96 x 101 mm102 x 104 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHCOHV (4V)SOHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinouvzduchomkvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeňremeňkardanremeň
Zdvih vpredu:120 mm130 mm130 mm140 mm
Zdvih vzadu:109 mm108 mm80 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovájednokotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm298 mm330 mm300 mm
Pneu vpredu:140/75 ZR17130/70R18M/C 63H130/80-17130/90B16M/C 67H
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:310 mm320 mm275 mm300 mm
Pneu vzadu:200/50 ZR17190/60R17M/C 78H200/60-16170/70B16M/C 75H
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:348 kg347 kg363 kg345 kg
Výška sedla:700 mm705 mm720 mm720 mm
Rázvor:1665 mm1715 mm1675 mm1665 mm
Dĺžka:2442 mm2580 mm2570 mm2500 mm
Šírka:990 mm1095 mm990 mm1025 mm
Výška:1225 mm1125 mm1440 mm1155 mm
Svetlá výška:155 mm140 mm130 mm
Objem nádrže:22 l16 l18 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 294 km
Servisný interval:10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:Cena 05/2014: 16920,- EURCena 11/2014: 15,790,- EURCena 05/2013: 12 990,-€

Pridané: 15.05.2014 Autor: Martin Kňaze - matox pošli na vybrali.sme.sk

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: