Anketa:
Majstrovstvá Európy na plochej dráhe v Žarnovici - 24. 5. 2014
ZdieľaťPridané: 20.05.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2357 [Šport - Plochá dráha]
Žarnovická plochá dráha, ktorá začala svoju 61. sezónu, bude v sobotu 24. mája svedkom už 257 plochodrážneho podujatia vo svojej histórii. Na jedinom slovenskom plochodrážnom ovále pripravuje Speedway Club Žarnovica v spolupráci s Mestom Žarnovica už 22. podujatie svetového, či európskeho významu, ktorým je semifinále Majstrovstiev Európy jednotlivcov.
![]() |
Na štart tohto významného podujatia, ktoré sa bohužiaľ musí zaobísť bez akejkoľvek podpory štátu, sa postaví šestnásť pretekárov z desiatich krajín. Že pôjde o zvučné mená, ktoré vo svetovej plochej dráhe niečo znamenajú, svedčí aj skutočnosť, že viacerí z účastníkov už štartovali v Grand Prix, či dokonca dokázali zvíťaziť jednotlivých GP pretekoch.
Taktiež sa na štarte predstavia majitelia svetových titulov v rôznych plochodrážnych kategóriách. Z nich možno vymenovať niekoľkonásobných majstrov sveta družstiev z Poľska Adriana Miedzińskeho (víťaz minuloročnej GP Torune), Janusza Kolodzieja (bývalý účastník GP a úradujúci poľský šampión), svetových medailistov zo Švédska, Magnusa Zetterströma (bývalý účastník GP a majster Švédska), Jonasa Davidssona, či minuloročné prekvapenia sezóny z Dánska Petra Kildemanda a Kenni Larsena. Okrem nich sa v Žarnovici predstavia aj šampióni z Nemecka, Fínska, Maďarska, Francúzska, Českej republiky, Anglicka a aj domáci zástupca.
Začiatok týchto najkvalitnejšie obsadených pretekov slovenskej plochodrážnej sezóny 2014 je naplánovaný 24. mája 2014 na 14.00 hod.
Bližšie informácie www.speedwayclub.sk
Autor: Martin Búri
Pridané: 20.05.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Žarnovica videla dvadsať jázd tej najvyššej úrovne - Redakcia
- Plochodrážna elita aj s Vaculíkom v Cardiffe - Redakcia
- Svetová plochodrážna elita zavíta 8. 6. 2019 do Žarnovice - Redakcia
- Martin Vaculík vstúpil do Grand prix víťazne! - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!