Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2091 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28812
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17143)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11669)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme nové endurá KTM EXC 2015 v Domaniži

 Zdieľať

Pridané: 23.09.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16147 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Každoročná koštofka nových KTM-iek sa konala tohto roku na enduro trati v Domaniži. O zábavu sa okrem nových bikov a hostí Ivana Jakeša a Števa Svitka postaralo tentoraz aj počasie a pripravilo nám fajnové bahenné kúpele. Vďaka blatu boli trasy HARD naozaj hardcore.

K dispozícii bola pripravená celá ponuka endúr KTM EXC pre rok 2015, ktoré prešli znovu modernizáciou. Od najmenších dvojtaktov až po kladivo EXC 500. Počasie si tentoraz s organizačným tímom zahralo zaujímavú hru a rezonoval vraj aj nápad na zrušenie akcie. Zakopané autá však vykopali, trať aj napriek dažďu vyznačili no a my sme mohli jazdiť. Predtým si ale povedzme čo je nové.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži

KTM EXC 2015 - Never change a winning team

"Never change a winning team" - slávny výrok trénera Alfa Ramseya, ktorý hovorí: "Nikdy nemeň víťazný tím". Aj keď Alf bol futbalový tréner, jeho výrok si zobrali v KTM k srdcu. KTM zbiera poháre a tituly vo svete endura akoby mala oranžové kombajny, tak aj víťazné a úspešné motorky modernizuje s rozumom.

To, čo vstupuje do novej sezóny bez akejkoľvek zmeny sú rámy. Osvedčená konštrukcia rámov z Cr-Mo trubiek vyniká pevnosťou a nízkou hmotnosťou. Lakované sú, ako inak, na oranžovo. Podvozok je stále od WP, ale najmešie dvojtaky 125/200 EXC dostali nové tesnenia v tlmiči PDS. Prepracované boli predné okuliare, pričom Six Days modeli majú pevnejšie frézované okuliare.

Po novom majú KTM riaditka značky Neken lakované na čierno. Neken je značka renomovaného výrobcu Renthal. Nová je prístrojovka s integrovanými kontrolkami a tlačidlami, veľmi malá, no dobre viditeľná. Lepšie by mali byť aj krytky rukovätí. V štvortaktoch sa pracovalo hlavne na výfukoch, prepracovaný tlmič dostali 350 EXC-F a 450/500 EXC.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži

Všetky modely dostali do vienka kolesá značky Giant, ktorú doteraz poznali asi hlavne fanúšikovia bicyklov. Kolesá sú čierne a KTM tvrdí, že sú lepšie ako Excel. K odľahčeniu prispieva aj nová zadná rozeta. Samozrejmosťou je nová grafika a mierne prepracované plasty.

Dvojtaktné motory dostali nový štartér s novým prevodom, vďaka čomu lepšie štartujú, a tiež to umožnilo montáž menšej batérie (3 Ah namiesto 4 Ah) Nové je aj nastavenie karburátora a zapaľovania pre posilnenie krútiaku.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži

V štvortaktoch sa vylepšovali len drobnosti. 250 EXC-F dostala dlhšiu šesťku pre väčšiu maximálku. Všetky štvortakty dostali nový, ľahší spojkový kôš. A olejová pumpa dostala nové tesnenia pre zvýšenie spoľahlivosti.

KTM Six days modely:

Tak ako každý rok, KTM pripravuje špeciálne modeli pre šesťdňovú. Je to limitovaná séria, a tak ako každý rok, často sa vypredá ešte pred samotnou súťažou. SixDays modeli navyše obsahujú:

  • Štvorkomorová WP vidlica
  • Sedlo Camel
  • Chránič motora
  • Strojovo obrábané okuliare - oranžové
  • Čierne riaditka + SIXDAYS logo
  • Pevný zadný brzdový kotúč
  • chránič chladiča
  • Rýchloupínacia predná oska
  • Rozeta Stealth
  • Giant cieřne ráfy + SIXDAYS logo
  • ventilátor chladiča pre všetky 4T
  • Oranžový protektor chladiča

  • Oranžové vodítko reťaze
  • Dvojtakty karbónový kryt kolena výfuku
  • Anthracitový povrch tlmičov výfuku + logo
  • Nový prepínač svetla Leonelli
  • Pneu Metzeler
  • bezpečnostné lanko zadnej brzdy
  • plávajúci predný kotúč
  • chránič prednej brzdy
  • filter paliva v hrdle nádrže(iba 4T)
  • závodné zrkadlo
  • SIXDAYS grafika

Modely dostupné v prevedení Six days:

  • Dvojtakty: 125 EXC, 250 EXC, 300 EXC
  • Štvortakty: 250 EXC-F, 350 EXC-F, 450 EXC, 500 EXC

Video: KTM EXC 2015, Domaniža, Slovakia

Štvortakty:

KTM 450 EXC-F:

Takto nažhavení sme sa zrána poobliekali a nevedeli sa dočkať prvej jazdy. V tej sa mi ušla na rozohriatie EXC 450. Ak nerátam 500, tak najväčšie kladivo. Na zoznamovanie sa s novou traťou je tento silostroj úplne úžasný. Prebytok výkonu aj krútiaku ťa vyhrabe z každých problémov, aj keď si zabudneš podradiť. A veru, mal čo robiť.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži
Na prvú jazdu štartujem ešte na čistučkej štyripade

Na trať nás totiž vyrazilo naraz 14 "nadržaných" novinárov a divy, ktoré pripravilo počasie sa začali ukazovať už v prvom dlhom výjazde. Niekde vpredu niekto na blate v kopci zastavil a spustila sa reťazová reakcia. Domaniža ukázala svoje šmykľavé blatko v plnej sile a už sme stáli a šmýkali sa ako malé deti. Ja som dlho neváhal, otočil štyripade dole kopcom a dal to na druhý pokus.

Prekvapenia na trati ale pokračovali, blato bolo neskutočné, niekoľko dní trvajúcimi dažďami rozmočené, zalepilo kolesá a staralo sa o našu zábavu. Alebo lepšie povedané o nezábavu. Aj inak príjemná motokrosová časť na tráve bola v týchto podmienkach bojom s motorkou. Avšak rýchlejšia jazda v MX časti aspoň vyčistila pneumatiky a zadný výjazd bol už skutočnou pasiou, akú si v sedle EXC 450 užíva asi každý.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži

Pustil som sa aj do zadnej HARD - endurovej časti trate. Keď už robím prieskum, tak poriadne. Dlhý zjazd v blate a kalužiach a k tomu na koreňoch. Tancoval som na tom ako panic na svadbe až kým som nestretol pár jazdcov v protismere. Vraj sa to tam nedá výjsť. Hmmm, no dole bola zákruta a čosi podobné po koreňoch a blate, ale hore kopcom. Čo vám poviem, vyšiel som to, ale bol to boj. Keď som štyripade po prvej jazde parkoval do depa, vyzerala, akoby jazdila 8-hodinovku. Vlastne všetky tak vyzerali.

450 EXC-F je overený makač. Využiť jeho výkon naplno dokáže len naozaj vyjazdený jazdec, na druhej strane, aj v rukách začiatočníka sa nestratí, lebo má tú schopnosť jazdca vyhrabať z problémov. Ako vieme, problémy sa v teréne riešia plynom, a toto tu funguje na jedničku. Samozrejme, hmotnosť je trochu vyššia, ale nie je to nič dramatické.

KTM 350 EXC-F:

Nezvyčajná kubatúra sa v ponuke KTM už pekne udomácnila a za tie roky si našla množstvo priaznivcov. Prečo? Je proste vydarená. Hmotnosťou a obratnosťou má bližšie k 250 ale motoricky k štyripade. Už v minulosti som zistil, že mi naozaj sedí a tentoraz v týchto podmienkach sa mi to len potvrdilo. Aj preto som si ju zobral hneď dvakrát na dve jazdy.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži
V tomto šmykľavom teréne bola asi najlepšia. Aj keď môjmu srdcu sú blízke dvojtakty, v tomto teréne sa mi s 350 jazdilo naozaj najlepšie. Výkon sa dal veľmi jemne a citlivo dávkovať. Zadné koleso nemalo tendenciu po každom odskoku na koreni preklzovať a z jazdeckého pohľadu najľahšie som na nej prechádzal tie ťažké korenisté úseky. Deficit kubíkov alebo výkonu na 350 podľa mňa nehrozí ani pre skúsenejšieho jazdca. A pritom všetko má "nadváhu" oproti 250 len 2kg. Pre tento rok a pre túto testovačku 350 EXC-F korunujem na kráľa.

Video: KTM EXC 2015 Awia - 300 EXC a 350 EXC-F

Dvojtakty:

O motorky bol veľký záujem, a tak to vyšlo tak, že som spomedzi dvojtaktov začal rovno v sedle 300 EXC. Je to motorka, ktorú keď vyrastiem, tak si kúpim. Proste dvojtaktný masaker, v tomto prípade naladený na enduro. Motor má na 2T naozaj slušný spodok, a potom tam hore dvere pekelné. Ak to jazdec dokáže a podrží ju pod krkom, letí vpred ako nejaká uvrešťaná motokrosová dvaapola.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži
KTM 300 EXC tam kde patrí

No ale priznám sa, v týchto podmienkach na to ani nebol priestor. V lesných pasážach sa za plyn ťahať nedalo. Mal som pocit, že idem stále na voľnobeh. Vo výjazde na koreňoch som nevedel výkon preniesť na zadné kolo. Po každom koreni odskočila a na mazľavom povrchu prekĺzla. Nedočkavý dvojtakt vyletel hneď do otáčok a bolo. No a keď máte 200 m výjazd s koreňom každých 10 cm, je to trochu problém. Samozrejme, lepší jazdec by to podržal poriadne pod krkom od spodu a nebojoval by až tak ako ja.

Bol som z nej poriadne unavený a prekvapený. Ako keď vám niekto otvorí oči a zloží tu vašu vysnívanú z piedestálu. Samozrejme som nezaneverel. Chcelo by to viac času na vzájomné zblíženie a spoznanie sa. Pekne by som sa adaptoval na podmienky trate a naučil sa, ako s touto dámou na koreňoch tancovať. Ten motor má slušný potenciál aj dole a istou jemnosťou na plyne je enduro jazdenie na nej lahoda.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži
Boj v blatistom výjazde

Veľmi som chcel vyskúšať aj ospevovanú 200-vku. Bol o ňu však taký záujem, že by na mňa prišiel rad asi až po zotmení, takže tu sa porovnania nedočkáme. 125-ka bola na tento terén síce najľahšia a najlepšie ovládateľná, ale s tým motorom to bol boj. Do otáčok ustreľovala viac ako 300, a tak to bolo o to väčšie trápenie. To ale stále hovorím o endurových blatistých koreňových úsekoch.

Oveľa lepšie si dvojtakty počínali na trávnatej MX trati. Je to tá ľahkosť, ktorú majú, a prečo ich asi majú ľudia stále tak radi. Preskočenie brvna či pneumatík bolo hračkársky jednoduché.

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži
KTM EXC endurá 2015 v Domaniži

Dvojtakt je mašina pre niekoho, kto si ju vyberie srdcom. Dvojtakt jazdca veľa naučí, lebo mu veľa neodpustí. Hlavne menšie objemy to za teba nezachránia, ak zle podradíš. Aj pri brzdení sa musíš oveľa viac spoliehať na páčky a na brzdnú silu motora. Priznám sa, že som neodolal a 300-vku som si zobral potom ešte na druhú jazdu. A skamarátili sme sa ešte viac...

KTM EXC endurá 2015 v Domaniži
Motorky dostali v Domaniži zabrať

Naši dakaristi Ivan Jakeš a Števan Svitko:

Hosťami na predstavení boli aj naši úspešní Dakaristi Ivan Jakeš a Števan Svitko. Samozrejme som si nenechal ujsť ich vyspovedať a rozhovor si môžete prečítať tu. Okrem toho som obom dal na ich jazdu aj kameru, a tak si môžete pozrieť, ako sa s nástrahami trate v Domanižili popasovali oni.

Video: KTM endurá EXC 2015 Ivan Jakeš

Video: KTM endurá EXC 2015 Štefan Svitko

Oficiálne video KTM:

Video: KTM EXC 2015

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Radek Lavička

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.

Dvojtakty:

Foto:
 KTM 125 EXC 2015 KTM 200 EXC 2015 KTM 250 EXC 2015 KTM 300 EXC 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTMKTMKTM
Model:125 EXC200 EXC250 EXC300 EXC
Rok:2015201520152015
Kategória:EnduroEnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)jednovalec (2T)jednovalec (2T)jednovalec (2T)
Objem:124.8 ccm193 ccm249 ccm293.2 ccm
Kompresný pomer:11.0:111.0:1
Vŕtanie x Zdvih:54.0 x 54.5 mm64.0 x 60.0 mm66.4 x 72 mm72 x 72 mm
Palivový system:karburátorkarburátorkarburátorkarburátor
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:300 mm300 mm300 mm300 mm
Zdvih vzadu:335 mm335 mm335 mm335 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:80/100-2180/100-2180/100-2180/100-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:120/90-18140/80-18140/80-18140/80-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:94 kg99.5 kg101.9 kg102.1 kg
Výška sedla:960 mm960 mm960 mm960 mm
Rázvor:1471 mm1471 mm1482 mm1482 mm
Svetlá výška:355 mm355 mm355 mm355 mm
Objem nádrže:9.5 l9.5 l9.5 l9.5 l
Poznámka:
Poznámka:Kick aj el. štartérKick aj el. štartérCena: 8.600,-

Štvortakty:

Foto:
 KTM 250 EXC-F 2015 KTM 350 EXC-F 2015 KTM 450 EXC-F 2015 KTM 500 EXC-F 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTMKTMKTM
Model:250 EXC-F350 EXC-F450 EXC-F500 EXC-F
Rok:2015201520152015
Kategória:EnduroEnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:249.91 ccm349.7 ccm449.3 ccm510.4 ccm
Kompresný pomer:12.8:112.3:111.8:111.8:1
Vŕtanie x Zdvih:78 x 52,3 mm88 x 57.5 mm95 x 63,4 mm95 x 72 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:300 mm300 mm300 mm300 mm
Zdvih vzadu:335 mm335 mm335 mm335 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:80/100-2180/100-2180/100-2180/100-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:140/80-18140/80-18140/80-18140/80-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:105.5 kg107.2 kg111 kg111.5 kg
Výška sedla:970 mm970 mm970 mm970 mm
Rázvor:1482 mm1482 mm1482 mm1482 mm
Svetlá výška:345 mm345 mm345 mm345 mm
Objem nádrže:9 l9 l9 l9.5 l
Poznámka:
Poznámka:Kick aj el. štartérCena: 9.290,- EURKick aj el. štartérKick aj el. štartér

Pridané: 23.09.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: