Anketa:
Vyskúšali sme dvojtakty so vstrekovaním Husqvarna 2018 1/2
ZdieľaťPridané: 20.10.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11580 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Kdesi za Oravou, ale ešte pred českými hranicami, sa skrýva región Beskid Śląski a v ňom dedinka Brenna. No a po kopcoch v jej okolí sme krotili dve splašené dvojtaktné húsky, konkrétne TE250i a TE300i. Jazdilo sa takmer vždy len do kopca, alebo z kopca, ale zato po šutroch alebo v potoku, z kopcov sa liala voda a blato nebolo len hádam len v bufete... Teda ideálne testovacie podmienky...
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Miro Lacko, Husqvarna.press
TPI – Transfer port Injection – vstrekovanie do prepúšťacieho kanála
Prepojenie značiek KTM a Husqvarna nie je žiadnym tajomstvom, a preto nie je ani prekvapením, že nová technológia vstrekovania dvojtaktov sa dostáva aj do portfólia značky Husqvarna.
Problém s emisiami pri dvojtaktoch spôsobuje ten fakt, že z princípu fungovania dvojtaktného motora, dochádza k spojeniu výfukovej a čerstvej zmesi s palivom vo valci, a tým pádom zákonite aj k úniku časti čerstvej zmesi do výfuku – no a to sú potom tie problematické emisie. Toto rieši vstrek do prepúšťacieho kanála, kde je dostatok času na atomizáciu paliva so vzduchom a zároveň sa minimalizuje množstvo paliva do výfuku.
Motor nasáva cez sacie hrdlo (Dell'Orto 39 mm) so škrtiacou klapkou (podobne ako 4T motor) v ktorom je aj vstrekovač oleja. Ten dávkuje olej z vlastnej nádržky (700 ml – plniaci otvor vpredu pri krku riadenia). Nádržka má aj senzor nízkej hladiny. Množstvo oleja dávkuje riadiaca jednotka na základe otáčok a natočenia plynu a pomer miešania sa v priemere pohybuje až okolo 1:80. Táto zmes je klasicky nasávaná do motora a olej v nej maže potrebné diely a ložiská. K vstreku benzínu dochádza v dvoch zadných prepúšťacích kanáloch. Riadiacia jednotka vstrekne potrebné množstvo paliva a vytvorí výbušnú zmes, ktorá sa dostane nad piest. Tam už prebieha klasický cyklus, utesnenie spaľovacieho priestoru piestom a výbuch.
Čo pribudlo v nových 2T
- Nová riadiaca jednotka EMS (Engine Management System)
- senzor tlaku vzduchu
- senzor tlaku v kľukovej skrini
- senzor natočenia škrtiacej klapky
- senzor teploty chladiacej kvapaliny
- 2 x vstrekovače do zadných prepúšťacích kanálov
- senzor prevrátenia motorky
- výkonnejší generátor (196 W) a regulátor
- 700 ml nádrž na olej so senzorom hladiny
- nové sacie hrdlo Dell'Orto so vstrekovaním oleja + sytič
- 9,25 l palivová nádrž so senzorom hladiny
- palivové čerpadlo 3,5 BAR
Výhody 2T vstrekovania TPI
- Znížená spotreba (o cca 30 %)
- Automatické prispôsobenie nadmorskej výške a teplote okolia
- Znížené emisie
- Znížené dymenie a spotreba oleja
- Hladší chod motora
- Zlepšená reakcia na plyn a dávkovanie výkonu
- Netreba miešať benzín s olejom
- Ľahšie štartovanie
- Po prevrátení nevyteká benzín
- Neodparuje sa benzín cez prepadové hadičky – nie je zápach v garáži/aute a pod.
- Možnosť montáže ventilátora na chladiče - EMS ho bude riadiť
- Prepínač palivových máp (v sérii)
O trati – kde sme testovali
Husqvarna nás tentoraz pozvala do Poľska a konkrétne do regiónu Sliezskych Beskýd. Kopcovitý región sa nachádza severne od Oravy neďaleko slovenských a českých hraníc. Stretli sme sa v dedinke Brenna. V tomto regióne trénuje viacero úspešných poľských endurákov. Trať, ktorú pre nás pripravili, mala naozaj všetko a po predchádzajúcich viacdňových dažďoch bola naozaj výživná. Región je naozaj kopcovitý, takže zvyčajne sme šli do strmých výjazdov alebo zjazdov, sem tam pomedzi to spojovačka po zvažnici. Boli aj dlhé kamenisté výjazdy, aj namotávka s ostrými zákrutami, technické úseky v lese po kameňoch a koreňoch stromov, nejaké umelé prekážky ako pneumatiky či balvany a nevynechali sme ani jazdu po potoku – možno lepšie povedať jazdu hore vodopádom :-)
Terénom nás prevádzali dvaja sprievodcovia: Łukasz Kubicki a Ewa Pikosz - Husqvarna Poznan - jazdia poľský enduro a CC šampionát.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 20.10.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Vyskúšali sme nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 - Awia
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2020 vrátane novej TE150i - Awia
- Test endúr KTM 2017, Les Comes, Španielsko - Awia
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici - mikulec
- KTM EXC enduro 2014 - V Kopernici sme vyskúšali endurá pre budúcu sezónu - Awia
- Husqvarna 2014 offroad test vo Sverepci - mikulec
- Test nových modelov Husqvarna 2014 - Redakcia
- Vyskúšali sme nové endurá KTM EXC 2015 v Domaniži - Awia
- Yamaha YZ 125 verzus KTM 520 EXC verzus Beta ALP 200 - Ifk0
- Vyskúšali sme off-road novinky KTM pre rok 2008 - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora