Anketa:
Rally štúdie BMW R1200GS Hubert a Gaston od Oberdana Bezziho - dočkáme sa rally enduro GS-a?
ZdieľaťPridané: 21.11.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 10394 [Novinky - Predstavujeme]
Známy dizajnér predstavil dve štúdie športových rally endúr na počesť dvoch jazdcov Dakaru - Gastona Rahiera a Huberta Auriola. Obaja v sedle BMW zbierali Dakarské víťazstvá.
Prvá štúdia nesie meno GASTON a má vzdať hold legendárnemu jazdcovi menom Gaston Rahier, ktorý vyhral rally Paríž-Dakar v roku 1984 a 1985 na BMW R80GS.
Vzhľad legendárneho rally špeciálu minulosti sa tu snúbi s modernou technikou. Pohon zabezpečuje samozrejme nový kvapalinou chladený boxer ale na prvý pohľad je jasné že táto GS to myslí s terénom naozaj vážne! Podvozok bez teleleveru, poriadna vysokozdvihová USD vidlica, 21-palcové koleso, štíhly dizajn...
Veľmi podobne je navrhnutá aj druhá štúdia menom HUBERT. Hubert Auriol, vyhral Dakar pre BMW v rokoch 1981 a 1983 a v roku 1984 bol druhý (za Gastonom Rahierom)
Vyvstáva samozrejme otázka či sa štúdie dočkajú aj sériovej produkcie. Podľa všetkého by mali byť vyrobené v malom množstve vo vlastnom oddelení, vyrobené prakticky ručne a s množstvom špecializovaných dielov.
Špekuluje sa aj o tom, že by mohli byť aj základom pre búdúci model BMW - športovejšej verzie GS.
Pridané: 21.11.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Rally Dakar ročník1987 - Cyril Neveu piaty krát jedničkou - zeON
- Naživo výstava EICMA 2013 Miláno - Touratech - Awia
- 2x rozhovor Štefan Svitko a Ivan Jakeš o KTM a Dakare 2015 - Awia
- Test BMW HP2 - Herghott
- BMW R 1200 GS 2013 - kráľ zomrel, nech žije kráľ - Awia
- Test: Offroad alebo cesta? KTM 690 Enduro R a 690 SMC R 2019 - Awia
- Husqvarna 2014 offroad test vo Sverepci - mikulec
- Japonské vidlicové motory v endurách - gilbert
- Rally Dakar ročník 1981 - víťazstvo pre BMW - zeON
- Čo jej obuť - Cestovné enduro OFF-ROAD - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!