Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2320 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28801
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17136)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme: KTM RC390 2015 - malá vrtká, dobre ...

 Zdieľať

Pridané: 22.06.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 12994 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Soľ nad zlato alebo lepšie povedané mrštnosť nad vysoký výkon. Ale pozor, toto už nie je 11 kW 125-ka, tu je totiž v malom tele tých koní predsa len viac.

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Aj keď dvojtakt by mi tu voňal rozhodne viac a v rukách by som KTM RC390 chcel mať o čosi dlhšie, nevadí. Krátky test som si tak užil o to intenzívnejšie, zvlášť keď ma s týmto malým diablom pustili na motokárový T1 ring. Ale to už trošku predbieham.

KTM RC390 2015
KTM RC390 2015

V malom tele veľký duch

Predstavovať KTM RC390 veľmi nemusím, veď zovňajšok je rovnaký ako má model RC125 aj RC200, ak nerátame farebné spracovanie. Nuž a o najmenšej RC125 som sa poriadne rozpísal v teste o nej samotnej.

18.08.2014 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 7664 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]

-

Prvý test: KTM RC125 - seriózny superšport pre mladých

Hodiť kapotáž na malých vojvodov bol logickým krokom od KTM. Veď prečo neponúknuť mladým to po čom väčšinou túžia, teda okapotovanú dospelo sa tváriacu mašinu. A tak tu máme pre držiteľov vodičáku A1 KTM RC125, ktorá bude snom nejedného mladého superšporťáka.

 

Takže kontroverzný dizajn prednej časti, odhalený rúrkový rám, prepracované detaily, sedadlo pre spolujazdkyňu tváriace sa ako kapotáž, podsvietené ovládače na rukovätiach... nebudem to všetko opisovať druhý krát. RC390 má proste veľmi ďaleko od toho aby pôsobila lacno.

KTM RC390 2015
KTM RC390 2015

43 mm USD vidlica a centrálny tlmič sú značky WP, brzdy síce nie sú čistokrvné ale „len“ by Brembo alias BYBRE s ABS-kom, ktoré je možné vypnúť, a obuté Pirellky rozhodne dodali, hlavne v hlave, určitú dávku istoty. Malé telíčko totiž ženie vpred nie 390-tka ale motor o objeme 373.2 ccm, ktorý produkuje výkon 32 kW a krútiaci moment 35 Nm.

Ej ako ma nebaví pri tak zábavnej motorke podávať tieto suché fakty. Tákže...

Turistika, mesto a podobné nezmysli

Teda keď chalan/baba chce, zájde s tým aj na koniec sveta a bude sa z toho tešiť aj v meste, lebo však načo si kupovať skúter, keď život je tak krátky. Nepraktickosť plne a dokonca aj viacnásobne prevýši iná pridaná hodnota, takzvaná radosť z jazdy, na ktorú sa akosi aj zabúda.

KTM RC390 2015

Prečo však nebrať KTM RC390 do týchto situácii je hádam každému jasné. Ak do školy, práce nepotrebujem nosiť nič len seba, alebo len minimum ktoré na chrbte nevadí, je to fajn stroj. Obratný, svižný, ľahký... sedadlo je umiestnené nízko, čo poteší zrejme hlavne naše krajšie polovičky. Motor spapá aj nízke otáčky na vysokých prevodových stupňoch. Akože sa posťažuje, no nesprávne zaradené stupne odpustí.

Proste bol by to aj bol fajn stroj do mesta, ale tie späťáky, tie sú akurát tak dizajnovým doplnkom. Aspoň viem, že mám krásne lakte a za seba sa dívam pomedzi trup a vystrčenú ruku, alebo sa rovno celý stočím. Posed, absencia odkladacích priestorov a vlastne, keď sem tak na KTM Duke 390.

Ready to Race? 3-2-1-RC390

KTM RC390 má zmysel vlastniť ak máte blízko fajnovú zákrutovú cestu alebo motokárový okruh. Úplne najideálnejšie je, ak na motokárový okruh vedie fajnová zákrutová cesta. Vtedy táto ľahká motorka dáva najväčší zmysel. Koní má dostatok a pocit zo sedlania športového náradia tu veru nechýba.

KTM RC390 2015

Tu už by som na rozdiel od RC125 prijal trochu ináč tvarovaný štít a aj sedadlo by som posunul o čosi dozadu, aby som sa vedel lepšie naskladať za kapoty. Na takéto malichernosti ale zabúdam ihneď po vytočení jednovalca. Inžinierom v KTM sa podarilo čiastočne navodiť zo štvortaktu pocit akoby mal motor o dva takty menej. Áno chýba tu také brutálne kopnutie po prekonaní istých otáčok, ale čosi také tu cítiť je a motor sa nechá rád, a ľahko vytočiť. Akoby mal hádam aj o valec viac. Aj zvuková kulisa sa výrazne mení. Kým na voľnobehu a v malých otáčkach hučí ako babkin starý, čímsi nadopovaný, šijací stroj, v tých vysokých nemá ďaleko od kvílenia vytočeného štvorvalca.

Preto ma baví jazdiť na takýchto strojoch. Toto nie je pre negramotných, ktorí sa iba obesia na plynovú rukoväť a motorka všetko porieši za nich. Keď chceš byť frajer na tomto, tak sa musíš naučiť jazdiť, vystihnúť správny moment preradenia, skrátka musíš vedieť držať motorku pod krkom. Vtedy aj malý gašparko zahrá veľké divadlo a odvďačí sa rýchlymi prejazdami zákrut, kde veľkí hráči ostanú v úzadí.

KTM RC390 2015
KTM RC390 2015
KTM RC390 2015
KTM RC390 2015

Pri jazde vôbec nepozerám na otáčkomer ako taký. Prístrojovka má totiž fajnovo vymyslený indikátor preradenia. Po prekročení zhruba 7.500 ot./min. sa v strede prístrojovky rozbliká červené svetlo a treba jazdiť tak (podľa môjho skromného názoru) aby blikalo stále. Tesne pred obmedzovačom totiž blikanie ustane, ale treba udržať nervy na uzde a neradiť. Stačí iba jemne pritlačiť nohou o spodok radičky a v momente keď zasiahne obmedzovať pritlačiť o čosi viac. Rýchlosť tam padne akoby mala motorka quickshifter. Toto opakovať od jednotky po šestku a o zábavu je postarané.

Správne radenie je totiž kľúčové aby si jazdec užil „vypálenie“ zo zákruty. Do tých sa totiž s RC390 vrhá lepšie než samovrahom z mostu Zlaté Gate. Ovládateľnosť bicykla hádam ani ospevovať netreba, ono je to v tejto triede takpovediac samozrejmosť. Presne o to ide, tá zábava, hravosť, pocit, že mám úplne všetko pod kontrolou len a len ja. A keď sa stane čosi nekalé, napríklad ubzikne koleso, motorka je tak ľahká, že si ju odkopnem ako voľajakú crossku. No a z nuly na 100 to ide na počudovanie rýchlo, diaľničná MPR je tam v pohodičke a potom to už nie je také svižné. Koho by zaujímala maximálka, tak neviem, nad 170 to už pridávalo pomaly.

KTM RC390 2015

Racerov poteší aj podvozok, ten však rýchlo stratí veľa bodov pri jazde po rozbitej ceste. Veru neraz som sa postavil do stúpačiek aby som mu pomohol. Je dosť tvrdý, o to lepší na T1 ringu. No a keď už je ten podvozok dosť jednostranne zameraný, tak by tu bodli aj trošku ostrejšie brzdy. Vlastne brzda, tá predná, síce radiálny štvorpiestik ale čosi tomu chýbalo.

Brzda nevädla ako tomu bolo pri ostrej jazde na RC125 a na pribrzďovanie stačil aj jeden prst ale... Sám neviem ako to napísať aby to bolo správne pochopené, a možno som len ja rozmaznaný z bŕzd na iných strojoch, a možno by som len potreboval viac poposilovať svaly na ukazováku pravej ruky. Proste nemám pocit, aby bola predná brzda slabá, nedajbože nedostatočná, ale mohla by mať ostrejší nástup aby sa viac hodila k celkovému pocitu z RC390.

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch - Awia:

RC som až do tejto nemal možnosť vyskúšať avšak už na prvý pohľad na výstavách sa mi zapáčila. Je to ten typ moto, ktorý naozaj vyzerá naživo lepšie ako na foto. Dizajn je iný a to je len a len dobre.

KTM RC390 2015
KTM RC390 2015

Nájsť na tomto malom športovcovi čosi zlé je naozaj ťažká úloha. Ak vezmem do úvahy pre koho tá moto je postavená tak je priam dokonalá ba čo viac dokáže dať takú porciu zábavy aj skúsenému jazdcovi. V dobe prekoňovaných a elektrikou nabitých motoriek (ktoré robia polovicu práce za jazdca) je toto presne stroj kde sa oddeľuje zrno od pliev a kde sa ukáže kto jazdiť aj dokáže. Ja som si to nesmierne užil aj na motokárovom okruhu T1 ring, ktorý nie je moc stavaný na motorky a má priveľa až veľmi ostrých a pomalých zákrut.

Video: KTM RC390 2015 - 1 kolo na T1ring-u

Práve tu vynikla ľahká ovládateľnosť RC-čka a naopak nechýbal tu až tak výkon. Na krátkych rovinkách RC zrýchľovalo statočne a k slovu sa okamžite dostali aj brzdy. Po niekoľkých kolách v štýle plný plyn - plné brzdy nemali brzdy ByBre žiadne náznaky problémov. Totálnu istotu v náklonoch dodávali pneumatiky Pireli. KTM si zaslúži veľké plus že RC390 obula do poriadných papučiek.

KTM RC390 2015
KTM RC390 2015

Kopu srandy sme si ale užili aj na bežných cestách. RC potrebuje trochu poštekliť a poťahať za plyn ale potom jazdí ako dospelácka motorka. Dovolím si tvrdiť že by som s ňou v pohode stíhal aj oveľa väčším motorkám na spoločnom výjazde. Toto nie je žiadna zmenšenina, toto je poriadna motorka. A mladých a začínajúcich jazdcov dokáže naučiť naozaj veľa.

hmotnosť, motor, ochota sa vytáčať, kvalita a detajly spracovania, inovatívny dizajn, pneu Pirelli, Brzdy výhľad v spätných zrkadlách

KTM RC390 2015
KTM RC390 2015

Konkurencia

KTM je zdá sa oproti konkurencii v rade tristovkových superšportov vo všetkom lepšia. Či už výkonom, tu však pozor, má motor s najväčším objemom, použitím radiálnej prednej brzdy, podvozku WP s USD vidlicou a podľa mňa najprepracovanejšími detailami. Dizajn je však vec vkusu a niekto môže hlavne prednú časť považovať za vyslovene škaredú.

No KTM RC390 nie je najdrahšia. O necelú stovku viac si za model YZF-R3 zapýta Yamaha, ktorá je na tom výkonovo podobne, ale na KTM jej chýba vyše 5 Nm. Kawasaki Ninja 300 je na tom cenovo prijateľnejšie avšak výkonom podlieza ako KTM tak aj Yamahu, a veru v kategórii malých superšportov sa počíta každý kW a Nm naviac. Medzi tristovkami má svoje želiezko v ohni aj Honda v podobe modelu CBR300R. Honda je zo spomenutých výrazne lacnejšia, avšak má aj najmenej koníkov.

Záver

Keďže som tak trochu praktik, RC390 nie je pre mňa ale Duke 390 by bol dobrý kámoš v garáži. Ono sa totiž niekedy treba len tak nezmyselne tešiť. Táto trieda "tristoviek" je tu azda presne na to. Kto chce ospravedlní si tieto motorky ako praktické, kto nie kúpi skútra. Zábava za prijateľný peniaz je dostupná, pričom dospelo sa tváriace motorky za dospelými aj reálne stíhajú. Zarytý superšporťák po RC390 asi neskočí, a možno aj áno, pokiaľ vie naozaj jazdiť a nepotrebuje si mastiť ego. Ale najskôr to pre mnohých bude prestupná stanica na ceste kamsi nahor, avšak na tejto stanici by som kľudne čakal veľmi dlho.

KTM RC390 2015

Plusy a mínusy

Pre mňa dizajn a spracovanie, zábavný charakter, motor Keby bola aspoň trošku praktická a mala kúštik ostrejšie brzdy, výhľad v späťákoch

Video

Video: KTM RC390 2015 - 1 kolo na T1ring-u

Video: KTM RC 390 2015 v akcii

Pozadie / Wallpaper:

KTM RC390 2015
KTM RC390 2015
KTM RC390 2015
KTM RC390 2015
KTM RC390 2015
KTM RC390 2015
KTM RC390 2015

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM RC390 2015:

Servisný interval 7.500 km olej (15.000 ventily)
Objem nádrže z toho rezerva 10 l
Cena motorky 5.600,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Vak topcase 114.90,- EUR
Zámok brzdy 312.62,- EUR
Padacie protektory zadné 37.23,- EUR
Padacie protektory predné 37.23,- EUR
Oranžová reťaz 122.64,- EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy (s piestikom) 72.55,- EUR
Páčka spojky 23.16,- EUR
Stupačka 12.84,- EUR
Spätné zrkadlo 23.84,- EUR
Smerovka zadná 37.56,- EUR
Smerovka predná 49.08,- EUR
Svetlomet 1 kus 107.70,- EUR
Denné svietenie (zobák) 69.84,- EUR

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON

Ďakujeme motokárovému okruhu T1 Ring za poskytnú zábavu a umožnenie fotenia.

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM Adamoto Košice. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Touratech Aventuro.

Foto:
 KTM RC 390 2015 Kawasaki Ninja 300 2015 Yamaha YZF-R3 2015 Honda CBR 300 R 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKawasakiYamahaHonda
Model:RC 390Ninja 300YZF-R3CBR 300 R
Rok:2015201520152015
Novinka:NOVINKA 2015NOVINKA 2015
Kategória:SuperšportSuperšportSuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:373.2 ccm296 ccm321 ccm286 ccm
Max. výkon:43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot.39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot.42.0 k (30.9 kW) / 10750 ot.30.9 k (22.7 kW) / 8500 ot.
Max. krútiaci moment:35 Nm / 7250 ot.27 Nm / 10000 ot.29.6 Nm / 9000 ot.27 Nm / 7000 ot.
Kompresný pomer:12.6:110.6:111.2:110.7: 1
Vŕtanie x Zdvih:89 x 6062.0 x 49 mm68.0 x 44.1 mm76 x 63 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:125 mm120 mm130 mm
Zdvih vzadu:150 mm132 mm125 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová, 4 piestikjednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová dvojpiestková
Priemer bŕzd vpredu:300 mm290 mm298 mm296 mm
Pneu vpredu:110/70-17110/70-17 M/C (54S)110/70-17M/C 54H110/70-17M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčová, 1 piestikjednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:230 mm220 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:150/60-17140/70-17 M/C (62S)140/70-17M/C 66H140/70-17M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:147 kg
Hmotnosť s náplňami:166 kg172 kg169 kg164 kg
Výška sedla:820 mm785 mm780 mm780 mm
Rázvor:1340 mm1405 mm1380 mm1360 mm
Dĺžka:2015 mm2090 mm2035 mm
Šírka:715 mm720 mm720 mm
Výška:1110 mm1135 mm1120 mm
Svetlá výška:178.5 mm140 mm160 mm145 mm
Objem nádrže:10 l17 l14 l13 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:175 km/h
Spotreba paliva:4.4 l/100km3.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 289 kmcca 278 km
Servisný interval:12000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiza príplatokáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:nie
Palivové mapy:nie
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:nie
LED denné svetlá:áno, v sérii
El. Podvozok:nie
Poznámka:
Poznámka:Cena: 06/2015 5.600,-EURCena: 06/2015 5.395,- EUR (s ABSCena: 06/2015 5.690,- EURCena: 06/2015 4.690,- EUR

Pridané: 22.06.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku: