Anketa:
2. apríla 2005 zomrel pápež-motorkár. Zbohom Karol...
ZdieľaťPridané: 04.04.2005 Autor: MaAT
Čitatelia: 12518 [História]
„Ciao Karol“, hlásali palcovými titulkami talianske denníky. Takto sa
talianska verejnosť lúčila s jedným z najznámejších osobností ostatných
desaťročí. Na Intermote 2004 som si všimol jeho expozíciu sieni slávnych
motorkárov, tu je jeho krátka vizitka.
Karol Jozef Wojtyla sa na rodil 18. mája 1920 v Poľsku, v obci Wadowice. Wadowice ležia 40 kilometrov juhozápadne od Krakova, len v 30 kilometrovej vzdialenosti od Auschwitzu. Jeho matka zomrela veľmi skoro a jeho otec, hlboko veriaci muž, sa stal pre neho vzorom. Karol Wojtyla bol vynikajúci žiak. Po maturite začal so štúdiom poľskej filológie a filozofie.
O rok neskôr Hiltler prepadol Poľsko. Netrvalo dlho čo bol prvý vážený vedec Krakovskej Univerzity deportovaný do koncentračného tábora v Sachsenhausene. Aby sa vyhol núteným prácam v Nemecku, nechal sa dvadsaťročný Karol Wojtyla najať, od jesene 1940, na prácu v kameňolome ako obyčajný robotník. Prežil ťažký útlak poľského ľudu a poľského klérusu, národnosocialistickými okupantmi. Tisícky poľských kňazov bolo väznených a likvidovaných. Napriek tomu dospel Karol Wojtyla v jeseni 1942 k definitívnemu záveru, vstúpiť do kňazského semináru v Krakovskej arcidiecéze. Aby sa nestal nápadným, zostal pracovať v kameňolome, bývať však zostal v ilegálnom kňazskom seminári.
Počas tohto obdobia jazdil na 98 ccm. motocykli Wanderer s motorom Sachs. Prvého novembra 1946 bol Karol Wojtyla vysvätený za kňaza. V júli 1958 bol vymenovaný za krakovského svätiaceho biskupa. O šesť rokov neskôr sa stal arcibiskupom druhej najdôležitejšej poľskej diecézy. V roku 1968 bol povýšený na kardinála. Šestnásteho októbra 1978 sa po 450 rokoch stal prvým netalianskym pápežom. Aj počas jeho pôsobenia na pápežskom stolci prenikali správy, že naďalej udržoval intenzívny záujem o motošport.
![]() |
2. apríla 2005 zomrel pápež-motorkár. Zbohom Karol... |
Pridané: 04.04.2005 Autor: MaAT Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!