Anketa:
Vyskúšali sme svižnú a priateľskú Ducati Monster 797 2017 1/2
ZdieľaťPridané: 30.05.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15248 [Testy a predstavenia - Test]
Bolo viac ako jasné, že Ducati skôr či neskôr použije inovovaný osemstovkový vzducháč zo Scramblera aj v nejakom inom modeli. A keďže je to motor nanajvýš kultivovaný a nezákerný, kde inde ho použiť, než v malom Monstri, odkiaľ pôvodne pochádza. Vitaj na tomto svete, Monster 797!
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Niekoho možno príchod tohto malého Monstra prekvapil - veď Ducati má aj moderného kvapalinou chladeného Monstra 821 - lenže ako už naznačil Scrambler, talianska značka sa začína prihovárať aj menej majetným zákazníkom. Cena Monstra 797 je jedna z najnižších aké kedy Ducati mala. Pozor, nehovoríme o nejakej rozpočtovke, hovoríme iba o nových časoch v bolonskej fabrike. Dovolím si trochu predbehnúť - tento Monster je pravdepodobne najpriateľskejšou Ducati, aká kedy bola vyrobená.
Opäť sa mi raz potvrdilo, že ak majú dva rôzne modely rovnaký motor, nie je to rovnaký motor. Pritom Monster a Scrambler ho majú úplne taký istý, rozumej aj s takmer navlas rovnakými výkonovými a krúťakovými krivkami. Lenže na Scrambleri človek tak nejako podvedome jazdí pomalšie, na pohodku. Monstrík je svižnejší, športovejší, zábavnejší. (Radšej ani nejdem spomínať jeho predchodcu 796, v ktorom pracovala pôvodná generácia tohto vzducháču: až príliš svojská, kostrbatá, taká typicky talianska, lepšie povedané typická pre starú Ducati - podobný kontrast je aj medzi Multistradami 2010/2013/2015.)
Dnes je všetko inak. 797 má obojstrannú kyvku a v podstate je vhodná aj pre ženy. Tá kyvka ma prekvapila, pretože 796 ju mala krásnu jednostrannú. Lenže obojstrannú má aj 821, a menší brat by si predsa nemal toľko dovoľovať... Navyše tu ide naozaj o cenu. Našťastie, brzdové strmene sú krásne monoblokové a radiálne uchytené Brembá, predné svetlo je z najväčšieho Monstra vrátane LED svietenia, aj nádrž a rám sú nezameniteľne "monstrácke". S talianskou precíznosťou sa myslelo aj na detaily; pri logách nechýba nenápadná trikolóra, nápis Monster na sedle, zámok vyklápania nádrže... To všetko je oku lahodiace a fotogenické.
Najväčším poslom nových časov je jednoznačne motor. Na voľnobehu má na Ducati netypicky slabý zvuk, v našom prípade ešte pridusený sériovým výfukom (na Scrambleri mu pomáhali príplatkové Termixy). Aj po rozbehu som sa musel dvakrát pozrieť medzi nohy, že či naozaj sedím na Talianke - žiadne šklbanie, žiadne divoké reakcie na pohyby plynu, žiadne prepady v krivkách. Pri Scrambleri som to chválil, a tu, na širšie využiteľnejšom naháči, je to vítané dvojnásobne. Kultivovanosť pretrváva v celkom otáčkovom pásme; je to výborne namiešaná zmes - popri absencii talianskeho cukania jazdca nijako nevystraší ani priebeh výkonu či krúťaku. Koníkov je tu 75, a to nad 8 200 otáčkami, kam sa človek dostane naozaj iba pri športovaní. Krúťak, necelých 69 Nm, je k dispozícii pri 5 750 otáčkach, a to je zhruba hodnota, v ktorej sa Monster väčšinu času cíti najlepšie.
Video: Ducati Monster 797 2017
Áno, takých tých 5 - 7 tisíc Monstríku ide k pleti, vtedy je najsvižnejší. Svižnosť a obratnosť sú tu inak kategórie samé o sebe, pretože 797 je dosť kompaktný a úplne neporovnateľný s predchodcom. Podsedlový rám je odteraz čisto rúrkový, nie odlievaný ako mala 796, a je až anorekticky štíhly. Keď dáš dole sedlo a pozrieš si ho obnažený, je široký tak na dĺžku jednej chlapskej dlane. Aj akumulátor je tu pozdĺžne, nie priečne. Madlá pre spolujazdca sú schované pod sedlom, a sú nimi vlastne rúrky podsedlového rámu. Vojde sa sem akurát tak motolekárnička s dokladmi, nič iné. Potešiteľné je, že miesto tu má aj USB zásuvka, a že sedlo sa zhadzuje a nahadzuje veľmi ľahko.
Ale aby som sa vrátil k tej svižnosti - okrem spomínanej štíhlosti k nej prispieva aj "zdravý" krúťak v stredných otáčkach a aj ochota a nezákernosť celej motorky v nízkych otáčkach. Sedí sa tu tak športovo taliansky, teda trochu predkloneno na rukách, čo si samo o sebe pýta športovejšiu dynamiku, a celá táto kombinácia robí z Monstra veľmi hybké vozidlo v meste alebo v zákrutách. A čím sú tie zákrutky utiahnutejšie, tým lepšie sa Monster aj jazdec budú cítiť. Hneď som si spomenul na prvé promo video, ktoré Ducati vypustila pri predstavení 797 - malo podtitul Let's have fun. Presne o tom 797 je. O zábave.
Aj prístrojovka je pekná, čisto digitálna, vzhľadovo po vzore väčších súrodencov. Displej sa bude čítať dobre aj na silnom slnku trebárs aj v Kalábrii, ale prekvapila ma jedna vec - neukazuje zaradený kvalt. Keďže Monster 797 je využiteľnejšia a s najväčšou pravdepodobnosťou to bude aj obľúbenejšia motorka než Scrambler, plus s ohľadom na to, že ide o "volavku" pre začiatočníkov, mala by takúto užitočnú informáciu ukazovať. Občas som tam chcel zaradiť sedmičku, prípadne som hľadal neutrál medzi trojkou a dvojkou. Chválim však zvýraznenie číslice na otáčkomeri v mieste, kde sa práve nachádza "ručička". Dosť to pomáha orientácii v políčku.
Ani podvozku nemám čo vytknúť. Predok je síce nenastaviteľný, ale vidlica je obrátená, vzadu je zas nápadný polonastaviteľný tlmič s kontrastne žltou pružinou. Na ňom sa dá pohrať s predpätím (pomocou C-kľúča) a odskokom (skrutkovač). Oba konce sú dostatočne tuhé aj na športovanie, ale nijako nejdú vytriasť plomby ani na rozbitých cestách.
Napriek tomu je 797, ako som spomínal vyššie, určite najpriateľskejšou Ducati. Obe páčky sú nastaviteľné, výhľad v zrkadlách optimálny, brzdy nezákerné... ABS je dnes už povinnosťou, a v tomto prípade aj vrcholom akýchkoľvek systémov. 797 nemá trakčnú, nemá elektronický plyn, ani nič iné, ale nikomu ani nebudú chýbať, pretože tento motor ich nemá čím zaskočiť. Keď si nižšie pozrieš spomínané video, uvidíš v ňom cieľovú skupinu tohto modelu. Dosť napovie aj to, že je nakrúcané v Nemecku, nie je v ňom ani raz počuť zvuk motora, a je omnoho lifestylovejšie než ostatné oficiálne videá Ducati.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 30.05.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Vyskúšali sme Ducati Monster (2021) - najpriateľskejší a zároveň najostrejší Monster doteraz - Herghott
- Vyskúšali sme malé vrtké šidlo Kawasaki Z650 2017 - Herghott
- Test Kawasaki Z650 2019 na ostrove Man - Malá motorka s veľkým srdcom - Laki53
- Ducati predstaví model Monster 1200R - zeON
- Ducati Monster 1198 už čoskoro - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora