Anketa:
Yamaha TZR 125 1994 alebo moja expriateľka
ZdieľaťPridané: 26.09.2005 Autor: zahri
Čitatelia: 23693 [Vaše stroje - Moja motorka]
Prešiel týžden od predaja mojej teraz už bývalej TZRky, a tak som sa rozhodol napísať moje drobné postrehy týkajúce sa tejto krásky...
![]() |
23. 10. 2004, Nové Zámky. Prišiel konečne ten deň, na ktorý som pomerne dlho čakal a tešil som sa ako kedysi, keď som dostal lízatko. Bol to deň, keď som si konečne kúpil moju prvú motorku. Časť financií mi síce poskytli rodičia z poistky, ktorú som mal odmalička, no majoritnú čiastku som si poctivo odpracoval, a tak sa dostal k splneniu veľkého sna kúpiť si "veľkú" motorku.
![]() |
Vysokootáčkový dvojtaktný motor s objemom 124 kubíkov ak sa dobre pamätám, ktorý nemal problém točiť do 11,5 tis. otáčok, 6-stupňová prevodovka. Táto kombinácia motora a prevodovky dokázala spraviť z tejto maličkej motorky malé športové žihadielko. Zrýchlenie bolo svižné. Nemám ho odmerané, ale maximálka sa vyšplhala na cca 160 km/h, čo nie je zlé. Toto tempo som však neskúšal často, pretože som šetril motor. Podľa môjho názoru je také akurátne tempo od 110 km/h do 130 km/h. Vpredu upside-down vidlica pomohla k tomu, aby celá motorka šla tam, kam ju nasmerujete a dokonca ani menšie nerovnosti na ceste či "lepená" cesta tento maličký šport nerozhádzali. Ďalším plusom tejto motorky bol športový posed, vďaka ktorému je hračkou predierať sa zákrutami a na kľukatých cestičkách dokáže konkurovať aj veľkým strojom. Pri tomto všetkom je však treba ešte poznamenať jednu dôležitú vec a tou sú brzdy - vpredu štvorpiestikový strmeň a jeden kotúč, vzadu dvojpiestikový strmeň, oba Brembo. Tie mi zachránili krk aj v niekoľkých krízových situáciach.
![]() |
A zápory? Budem opisovať konkrétne skúsenosti, ktoré som zažil, a tak nemusia byť identické s ostatnými motorkami tohto typu. Pri štartovaní po nejakej prestávke, napr. 2 - 3 dni, bol už problém so štartom a najrozumnejším riešením bolo motorku roztlačiť. Potom, keď trošku povrčala, už išla v pohode. Tento problém som nevyriešil ani výmenou sviečky. Druhou nevýhodou tejto motorky bolo, že jazdiť so spolujazdcom bolo utrpenie. Pri vyššej hmotnosti bolo odpruženie úplne mäkké, aj keď motor v podstate stíhal, podvozok to už tak nedržal. A to isté brzdy. Pri jazde vo dvojici nezaberali tak ako by to bolo potrebné.
Spotreba benzínu sa dala rôzne upraviť tempom jazdy. Od cca 2,5 l/100 km pri minimálnom vytáčaní (do 5000 ot.) do cca 4,5 l/100km. Motorový olej - plná syntetika - tam bola spotreba veľmi vysoká, no tá je vraj rovnaká pri všetkých dvojtaktných 125-kách. Tam to bolo na liter oleja od 700 - 1000 km, čo je dosť odpudzujúci údaj pri cene oleja 440 Sk za liter.
A keď to vezmem komplexne - dizajnovo na môj vkus veľmi vydarená motorka, ktorej dizajn je, zdá sa, dosť nadčasový, ak si vezmeme do úvahy, že rovnaký tvar sa vyrábal čo ja viem tak minimálne od r. v. 1994 do 2000. Stavbou mohutná motorka, čiže mladí chlapci sa na tom cítia neuveriteľne dobre. Skvelý a výkonný motor. Možnosť jazdiť od 16 rokov vďaka Európskej únii a výrobe motoriek s papierovým výkonom do 15 k. Perfektne zladené brzdy, podvozok a motor. Toto všetko pomôže vychovať budúcich veľkých bikerov a je to skvelý stupienok pred jazdením na skutočne veľkých strojoch.
Pridané: 26.09.2005 Autor: zahri Zdieľať
Súvisiace články:
- YAMAHA YZ 250, 1994 - TRUBA
- Honda MTX 125 - Moja prvá moto - MareceqMTX
- Yamaha XJR 1300 – jesenná jazda - nevo
Ďalšie články tohto autora:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!