Anketa:
Recenzia motocyklovej navigácie Navitel G550
ZdieľaťPridané: 12.11.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 11664 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Za ostatný mesiac sme ešte čo to potestovali a pocestovali, a popritom sme vyskúšali aj českú navigáciu Navitel, ktorej model G550 je určený priamo pre motorky. Je to ich jediný model prispôsobený na použitie na motorke, preto sme boli extra zvedaví na to, ako sa vysporiadali s praktickosťou či odolnosťou.
Text, foto a video: Peter Fischer
O českej spoločnosti Navitel som nikdy nepočul, až kým nám od nich prišiel mail, že nám poskytujú motorkársku navigáciu na test. Vtedy som trochu presurfoval ich stránku; vyrábajú toho naozaj dosť, od aplikácií do telefónov až po celé zariadenia ako kamery do auta, tablety, či ich kombinácie, samozrejme aj navigácie a s tým súvisiace príslušenstvo. Super, už niekoľko dní po našom mailovaní doma rozbaľujem krabicu s modelom G550 určeným pre motorky.
G550 je prvý a jediný model od Navitelu pre motorkárov. Od auťáckych navigácií sa odlišuje tým, že sa pomocou držiaku a kolísky dá uchytiť na motocyklové riadidlá, plus jeho elektrické napájanie sa môže potiahnuť napriamo z akumulátora motocykla. Náš motocyklový svet je vo veľa veciach špecifický, a keď sa niečo má zapáčiť motorkárom, musí to zvyčajne spĺňať také požiadavky, ktoré inde ani nenájdete - Navitel na to myslel a nič nepodcenil: G550 má robustnejšiu stavbu tela, dá sa ovládať v rukaviciach, je vode- a prachuodolná, má možnosť spárovania s audio zariadením v prilbe, a uchytenie v kolíske by podľa mňa prežilo aj kotrmelce motorky.
Navitel G550 je offlineová navigácia, to znamená, že ťa naviguje iba podľa máp, ktoré sú v nej nahraté, a ktoré si môžeš doživotne zdarma aktualizovať (súbor musíš stiahnuť do počítača a importovať do navigácie). Takto fungujú v podstate aj všetky ostatné motocyklové navigácie. V tomto bode sa dostávame ku otázke, že či si zvoliť jednoúčelové offlineové zariadenie alebo navigáciu cez telefón, ktorá môže byť offlineová aj onlineová. Každá z vymenovaných má svoje výhody aj nevýhody: offline ťa nevie upozorniť na aktuálne situácie (zápcha, uzávierka) a jeho mapy nemusia byť aktuálne, online je obmedzený v podstate iba na telefón a internetové dáta (treba dokupovať držiak na telefón, a treba rátať s prehrievaním telefónu a väčšou spotrebou dát, tieto navigácie sú zvyčajne aj pomalšie). Tu sa musí každý rozhodnúť podľa toho, na čo navigáciu potrebuje. Ak párkrát za rok hľadáš niečo v nejakom veľkom meste, postačia ti aj hlasové pokyny z Google Maps, ale ak sa ideš túlať po horách a navigácia ti pôjde celý deň, je lepšie mať zvlášť zariadenie. To navyše ukladá aj kopec iných údajov, ktoré si vieš večer vyhodnotiť.
Navitel do škatuľky pribalil úplne všetko, čo budeš potrebovať na uchytenie na motorku: držiak na riadidlá (klasické 22 - 28 mm zvláda), otočnú kolísku so šiltom proti slnku, tri spôsoby elektrického napájania (USB, 12V zásuvka alebo priamo na akumulátor) a aj držiak do auta, čo sa určite zíde. Treba povedať, že držiak (objímka) na riaididlá je príliš veľký na to, aby ho bolo možné uchytiť na rúrkových konzolách, ktoré sú na niektorých motorkách určené pre navigácie (napríklad nad budíkmi). Tu teda treba využiť určité druhovýrobné komponenty.
Po montáži, ktorá zaberie len niekoľko minút, stačí dotiahnuť elektrické napájanie, naklikať cieľ a vyraziť. Zariadenie dokáže fungovať aj bez napájania; v závislosti od vyžadovaných úloh vydrží zhruba jednu až tri hodiny. Kvitujem, že všetky priložené napájacie káble sú silné a robustné, a v konektoroch sa dajú zaskrutkovať (ale môj šéfko by vám povedal, že zašrubovať). Malou skrutkou sa doťahuje aj samotná navigácia v kolíske, čo má výhodu najmä v tom, že vám ju nikto nedokáže ukradnúť jedným chvatom. Pre uvoľnenie navigácie alebo celej kolísky treba proste nejakú chvíľu skrutkovať.
Pre úplný užívateľský komfort je vhodné spárovať si navigáciu s audiozariadením v prilbe, ak také máš. Môžeš tak počúvať hlasové pokyny, alebo aj hudbu, ak ju do G550 dáš na microSD karte. Keď totiž počuješ hlasové pokyny, na 4,3-palcovú obrazovku navigácie sa takmer vôbec nemusíš pozerať. (G550 má aj audiovýstup na malý jack, ale neverím že dnes existuje masochista, ktorý by na motorke tento spôsob pripojenia používal.)
Tu sa dostávame k vlastne jedinej slabšej stránke navigácie Navitel G550, a to je slabý jas, plus odrazy na obrazovke. Keďže toto zariadenie môžeš prichytiť iba na riadidlá, je takmer jasné, že obrazovka bude naklopená smerom nahor, aby si na ňu videl, keď skloníš hlavu. A keďže je naklopená nahor, teda do neba, odráža sa na nej všetko čo na nebi je. Jazdíme väčšinou v peknom počasí, kedy je kopec svetla, a tento kopec svetla je vždy silnejší než svetlo, ktoré produkuje G550. Na obrazovke sú tak niektoré údaje nerozlíšiteľné. Preto je vhodné sa s umiestnením navigácie pohrať, otestovať viacero možností. Predpokladám, že Navitel použil rovnaký softvér aj podsvietenie aké má v auťáckych navigáciach, lenže v aute ťa vďaka streche takmer nikdy netrápia odlesky od obrazovky a jas môže byť menší.
Čo sa týka užívateľského prostredia a možností rôznych nastavení, určite bude lepšie, keď si pozrieš naše video, kde uvidíš G550 priamo v akcii. Samotné prostredie je veľmi intuitívne, niečo na spôsob dnešných smarfónov, dá sa ovládať aj dotykovým perom, a napriek obrovskému množstvu rôznych možností a nastavení je aj veľmi jednoduché. Celé prostredie vrátane hlasových pokynov sa dá prepínať v dosť veľa jazykoch vrátane slovenčiny.
Video: Recenzia motocyklovej navigácie Navitel G550 - motoride.sk
Samotné navigovanie potom nijako nevybočuje z toho, čo je medzi ľuďmi objektívne zažité ako navigovanie. Aj rozloženie navigačnej obrazovky je veľmi podobné ako majú hádam všetky navigácie. Veľmi sa mi páči, že zadanie cieľa sa dá v navigácii naťukať aj zadaním súradníc, alebo kliknutím na mapu. G550 dokáže ukazovať aj rozloženie jazdných pruhov a čas do skončenia tohto rozloženia (napríklad pri odbáčacích pruhoch). Samozrejmosťou sú aj rôzne upozornenia, ktoré sa dajú zapnúť aj vypnúť. Najbežnejším je asi upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, ale v databáze sú aj spomaľovacie prahy, zložité križovatky, radary, priechody pre chodcov a podobne. Pre nás motorkárov, čo motorky využívame pre radosť a relax, sú asi takéto upozornenia skôr obťažovaním, ale je dobré vedieť, že si ich kedykoľvek môžeš zapnúť, napríklad v cudzej krajine, kde si prvý raz.
Páčil sa mi aj akýsi čiarový ukazovateľ vzdialenosti do cieľa, ktorý je na obrazovke úplne hore. Je to vlastne úsečka, na ktorej sa pohybuje bod zľava doprava podľa toho, koľko ti ešte zostáva do cieľa. Okrem toho vie Navitel ukazovať počet minút zostávajúcich do cieľa, čo je podľa mňa oveľa užitočnejšia hodnota než presný čas. (Všimni si ten rozdiel: - Čau, kedy dorazíš? - Vieš čo, asi o 17.23, ale počkaj, musím pozrieť koľko je hodín, ááá, 17.07, čiže dorazím ooo, ééé, tuším 16 minút. Alebo: - Čau, kedy dorazíš? - Vieš čo, o 16 minút.) Výber údajov na obrazovke počas navigovania sa dá ľubovoľne upraviť. Dosť dobrou fičúrkou je aj ukazovanie druhého pokynu v poradí, čiže hneď vieš, čo a ako ďaleko ťa čaká.
Musím povedať, že presnosť navigácie je veľmi dobrá. Ja, čo som bol zvyknutý iba na navigovanie cez telefón párkrát do roka, som bol Navitelom milo prekvapený, lebo moja pozícia na mape v podstate sedela s reálnou, čo sa pri použití Google Maps v telefóne určite povedať nedá. Opäť vyvstáva otázka akú navigáciu teda použiť - Google Maps dokáže byť aj offline (výseky máp sa dajú stiahnuť do telefónu), ale tým prichádzaš o výhody online navigácie. Na motorke podľa mňa nemá význam ani Waze, ktorý je určitou nadstavbou online navigácie, pretože dokáže informovať o najaktuálnejších udalostiach, napríklad aj námatkových radaroch. Do Waze tieto udalosti nahlasujú samotní užívatelia v reálnom čase. Dá sa však používať iba v telefóne, ku ktorému potrebuješ ďalšie príslušenstvo na uchytenie a prípadnú vodeodolnosť, a netreba zabúdať ani na to, že telefón sa môže prehrievať, že bude pravdepodobne stále na slnku, že bude trpieť vibráciami, a že nie je určený primárne na celodenné navigovanie.
Čiže pre tých, ktorí si odkrútia celú dovolenku so zapnutou navigáciou viackrát za rok, je vhodné mať zvlášť navigačné zariadenie. Len pripomeniem, že Navitel G550 so svojou extrémne konkurencieschopnou cenou sa dá využívať aj v aute (nezabúdaj na manželku :) )
Záver
Najväčšou výhodou navigačného zariadenia Navitel G550, okrem pripravenosti použitia na motorke, je každopádne jeho cena; vďaka nej dokážete G550 odpustiť aj jeho slabšie stránky ako nedostatočný jas obrazovky. Navitel G550 stojí 149,90 eur, čo je v porovnaní s konkurenčnými motocyklovými navigáciami až neuveriteľne férová cena. A pritom Navitel má v podstate rovnaké funkcie.
Koniec koncov, softvér a zariadenia Navitel používa po celom svete viac ako 30 miliónov ľudí, čo už je dosť veľká základňa na spätnú väzbu. Medzi nich už patria aj motorkári, a ja verím, že Navitel ich pozorne počúva, takže aj tie malé nedostatky, ktoré sme si vymenovali, určite čoskoro odstráni.
Za mňa ako úplne obyčajného bežného užívateľa, ktorý potrebuje iba odnavigovať na ulicu o ktorej nikdy predtým nepočul, má Navitel G550 každopádne palec hore. Jeho spracovanie je nad očakávania, a cena, pri porovnaní s nákladovosťou onlineovej navigácie v telefóne či konkurencie, je nastavená veľmi rozumne.
Plusy, mínusy
cena, robustnosť, premyslené detaily, dotykové pero, intuitívne prostredie, rýchly štart, hneď pripravené na použitie | odlesky na obrazovke, slabý jas |
Zaujímavé odkazy
- Bližšie detaily o G550
- Mapové pokrytie
- Užívateľská príručka
- G550 v internetovom obchode Agem
- G550 v internetovom obchode Alza
Text, foto a video: Peter Fischer
Zariadenie na test venovala spoločnosť Navitel, s. r. o.
Pridané: 12.11.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Videotest GPS navigácie Garmin zumo 390LM Lifetime + kontrola tlaku v pneumatikách TPMS - Awia
- Nová mapa Európy pre zariadenia Garmin - Awia
- Na Afrikách do Afriky - adventure offroad test Hondy CRF1000 Africa Twin v Tunisku - Awia
- Skúsenosti s čižmami Touratech Destino (VIDEO) po roku - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora