Anketa:
Motocykloví pretekári Abraham, Jakeš a Kročka sa stretnú s fanúšikmi v Beluši
ZdieľaťPridané: 19.04.2019 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2310 [Novinky - Pozvánka]
V sobotu 27. apríla 2019 sa v Beluši pri Považskej Bystrici stretnú fanúšikovia motocyklového športu s poprednými pretekármi, Karlom Abrahamom, Ivanom Jakešom a legendou česko-slovenských pretekov Františkom Kročkom.
Organizátori z obce Beluša a občianskeho združenia Strážovská stopa už v miestnom Kultúrnom dome zorganizovali niekoľko stretnutí so známymi osobnosťami pod názvom Bonboniera s…, pričom už vlani sa tam predstavili pretekári Karel Abraham, Miroslav Sloboda a legendy Peter Baláž a Pavol Dekánek. Tento rok príde na miesto opäť jediný český zástupca v kategórii MotoGP Karel Abraham a spolu s ním úspešný slovenský pretekár na Rely Dakar Ivan Jakeš. Súčasné pretekárske hviezdy doplní bývalý sedemnásobný majster Československa v disciplíne cestných pretekov motocyklov František Kročka.
Na mieste sa môžu prítomných hostí pýtať aj diváci, na ktorých čaká aj možnosť vyhrať dva dvojhodinové vstupy do Paddocku na tohtoročnej augustovej Grand Prix Českej republiky na Masarykovom okruhu v Brne.
Podujatie sa uskutoční 27. apríla o 16:00 hod v Dome kultúry Beluša na Farskej ulici.
Pridané: 19.04.2019 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Karel Abraham navštívil Slovensko - Risso46
- Pozvánka: Karel Abraham navštívi na Veľkú noc fanúšikov na Slovensku - Redakcia
- ATE moto days 2014, 20. - 22. júna v Kremnici a Kopernici - zooo
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!