Anketa:
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special 2/3
ZdieľaťPridané: 23.07.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 8941 [Testy a predstavenia - Test]
Jazda na ceste
Veľmi som sa tešil na nový motor. Harley-Davidson ho už veľmi potreboval, bez neho by v budúcnosti nedokázal splniť čoraz prísnejšie normy a najmä okolo žiadneho svojho existujúceho motora nevedel postaviť moderné cestovné enduro. Vývojári teda začínali na zelenej lúke a agregát nakreslili nielenže moderne, ale aj s ohľadom na budúce prísne normy (preto variabilné časovanie ventilov a kvalitné senzory klepania - Pan America zhltne aj 91-oktánový benzín). Na rozdiel od všetkých tradičných H-D motorov je tento nový chladený kvapalinou, podštvorcový a má rozovretie valcov 60 stupňov. To doteraz platilo iba pri motore z V-Roda. Ten, mimochodom, nakreslili inžinieri z Porsche pred viac ako dvadsiatimi rokmi. Aha kam sa odvtedy doba posunula: Porsche dnes vyrába kombi alebo štvordverový elektromobil. A áno, je možné, že pri tvorbe nového Revolution Max motora sa vývojári inšpirovali práve tým z V-Roda.
Práve vďaka tej modernosti a napríklad aj variabilnému časovaniu ventilov som čakal niečo ako hutný záťah od 1 500 otáčok a raketové trhanie rúk vo vysokých otáčkach, ale Pan America je v tomto smere skôr umiernený old-school. Prejav motora mi najviac pripomínal asi V-Strom 1000, čo je koncepčne zhruba dvadsať rokov starý stroj, pričom motor pochádza ešte zo svojského TL. Pan America má v motore stále veľa pohodlnej americkosti, teda človek tu nemôže čakať športovosť ako od rakúskeho či talianskeho konkurenta. Ani masívny záťah hneď od voľnobehu; treba ju trochu roztočiť, trebárs nad 2 500 otáčok. Prekvapil ma aj trochu usekaný plyn s neskrývaným on-off efektom.
Veľmi ma mrzí, že sme sa nedostali na otvorenejšie cesty než bežné okresky, pretože som chcel vyskúšať maximálku, alebo aspoň optimálnu presunovú rýchlosť. Aj na okreskách sme jazdili dosť svižne, tacháč sem tam ukázal aj 150, ale to nič nevypovie o pohodlí pri trvalejšom cestovaní v takejto rýchlosti. Predpokladám, že striedmejší priebeh výkonu a krúťaku súvisí práve s cieľom nechať Pan Ameriku spolovice zameranú do terénu. Každopádne je to najšportovejší motor aký kedy vyšiel z fabriky v Milwaukee, ak nie rovno z celej Ameriky.
Ešte sa vrátim k tomu pohodliu: je až neuveriteľné, akú dobrú ergonómiu má Pan America pri všetkých možných typoch jazdy. Dokáže sa znížiť pri zastavení a manévrovaní, je pohodlná na okreskách, a výborne sa na nej ide aj v stupačkách. Až návykovo pohodlne. Je len málo strojov, kde sú riadidlá dostatočne vysoko na to, aby sa na nich šlo dobre aj v stupačkách, ale Harley na toto zjavne myslel. Len ten chýbajúci quickshifter! Lebo všetko ostatné tu najmä vďaka nízkemu ťažisku ladí a nahráva preklápaniu v zákrutách; niežeby si to Pan America vyslovene pýtala, ale vysporiada sa s nimi bez problémov.
Doplnky a príslušenstvo
To najlepšie, čo môže každá značka urobiť, je podhodiť svojim ortodoxným zákazníkom hrubé katalógy civilného oblečenia, celej motorkovej výstroje a všetkých možných doplnkov a príslušenstva priamo pre model, ktorý majú v garáži. Aj toto mal Harley-Davidson vždy premakané do detailu, Pan America nie je výnimkou. V tomto prípade sa nesnažili objaviť teplú vodu, ale rovno oslovili renomovaných výrobcov: kvalitnú výstroj od hlavy až po päty im zabezpečil Rev'it a hliníkové kufre s nosičmi SW-Motech. Pan America má v sérii integrované nosiče na bočné kufre, ale iba na ich vlastné, plastové, vhodnejšie na cestné používanie. Hlinikáče potrebujú zvlášť rúrkové nosiče. V ponuke je aj tankvak a viaceré nepremokavé tašky. K pohodlnejšej turistike potom prispejú vyhrievané rukoväte, vyššie štoky na riadidlá, vyššie plexi, hmlovky, centrálny stojan a podobne.
V katalógu nájdeme aj rôzne kryty, z ktorých najužitočnejší je čierny hliníkový kryt motora chrániaci aj regler, ktorý je pri štandardnom šusplechu celkom nepochopiteľne odhalený a rovno na rane za predným kolesom. Samozrejme, chýbať nesmie mriežka na chladič a svetlomet. Kto má iba základnú verziu, vie si dokúpiť prisvecovanie do zákrut. Pre jazdcov náročných na audio tu je titánová koncovka Screamin' Eagle a viacero športových vzduchových filtrov vrátane jedného určeného špeciálne pre off-road.
Video: Harley Davidson Pan America 1250 2021 - prekvapivo solídne postavený adventure bike
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v teréne, Video, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | Pan America 1250 | Pan America 1250 Special |
Rok: | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1252 ccm | 1252 ccm |
Max. výkon: | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 127 Nm / 6750 ot. | 127 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 13 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105,0 x 72,0 mm | 105,0 x 72,0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 191 mm | 191 mm |
Zdvih vzadu: | 191 mm | 191 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R19 60V | 120/70R19 60V |
Brzdy vzadu: | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 280 mm | 280 mm |
Pneu vzadu: | 170/60R17 72V | 170/60R17 72V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 228 kg | 239 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 242 kg | 254 kg |
Výška sedla: | 869 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 22645 mm | 2645 mm |
Šírka: | 965 mm | 965 mm |
Výška: | 1510 mm | 1510 mm |
Svetlá výška: | 210 mm | 210 mm |
Objem nádrže: | 21.2 l | 21.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 324 km | cca 324 km |
Servisný interval: | 8000 km | 8000 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 7/2021: od 15 700 eur | Cena 7/2021: od 18 100 eur |
Pridané: 23.07.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora