Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 767 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk MOTOQUAD

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 5396
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (3263)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (2133)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special 1/3

 Zdieľať

Pridané: 23.07.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 4377 [Testy a predstavenia - Test]

Už samotný názov Pan America vzbudzuje dojem majestátnosti, veď ide o najdlhšiu zjazdnú cestu sveta. Meria okolo 30 000 km a spája Aljašku s Ohňovou zemou, čiže takpovediac oba póly zemegule. Prechádza pohoriami, púšťami i džungľami. A Harley-Davidson po nej pomenoval svoje prvé cestovné enduro.

Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: HDpress
Video: HDpress, Tomáš Hajduch - Awia

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

V živote motonovinára je niekoľko momentov, ktoré ho dokážu vrátiť späť do čias, keď sa ako malý chlapec obzeral za každou veľkou motorkou. Jeden z týchto momentov je vtedy, keď nejaká značka prinesie úplne nový model, ktorý nemá priameho predchodcu. Zmysly mu vtedy pracujú naplno, aby načítal všetko, čo fabrika do nového modelu vložila. V prípade Harley-Davidson Pan America to platí doslova od podlahy, pretože úplne nový model má aj úplne nový motor, a spadá do segmentu, v ktorom táto takmer 120-ročná americká značka nikdy nemala ani jeden zárez. Dámy a páni, privítajte prosím od prvej do poslednej skrutky celkom nové cestovné enduro Harley-Davidson Pan America 1250!

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Spolu s novým motorom, úplne prvým z Milwaukee, ktorý slúži ako nosná časť rámu, je tu toľko ďalších panenských harlejáckych tenkát poprvé, že by sa o tom dali písať litánie: vysoký výkon motora, variabilné časovanie ventilov, odlievaná hliníková kyvka, pohon reťazou, veľké zdvihy, semiaktívny podvozok so znižovaním pri zastavení, prisvecovanie do zákrut a kopec kopec užitočnej elektroniky (náklonovej!), aj vyslovene dizajnových prvkov.

Nový motor v skratke

  • dvojvalec do V, rozovretie 60 °, zdvihový objem 1252 cm3
  • kvapalinové chladenie
  • pálenie po 90 °, vyvažovače
  • 152 koní (112 kW) pri 9 000 otáčkach, 127 Nm pri 6 750 otáčkach
  • vŕtanie a zdvih: 105 x 72 mm
  • DOHC, 4 ventily na valec, variabilné časovanie, hydraulické nastavovanie vôlí
  • kompresný pomer 13:1
  • servisný interval 8 000 km
  • slúži ako nosná časť rámu

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Harley, samozrejme, pri tvorbe nového cestovného endura nemohol veľmi čerpať z vlastných skúseností, ale ako sme sa dozvedeli na online Q&A session, viacerí členovia vývojového tímu jazdia na veľkých endurách od iných značiek, takže prispeli svojimi poznatkami. Najviac sa nám pozdáva jasný fakt, že Pan America je na prvý pohľad odlíšiteľný stroj. Lepšie povedané, Harley žiadneho konkurenta nekopíroval. Nedá sa s ničím pomýliť. A z celého toho haló okolo predstavenia tohto bezprecedentného modelu je jasné, že Harley-Davidson si dal na vývoji, skladaní a prezentácii extra záležať. Od počiatku bol nový model stavaný tak, aby bol na 50 % na cestu a na 50 % do terénu. Fabrika na prototypoch najazdila okolo 1 600 000 kilometrov, pričom niektoré komponenty prešli testom na Long way up.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Základná architektúra a komponenty

  • obutie 120/70R19 a 170/60R17, odlievané aj vypletané kolesá, všetko bezdušové
  • uhol hlavy riadenia 25 °, stopa 157 mm, rázvor 1 580 mm
  • plne nastaviteľný podvozok Showa, zdvihy odpruženia 191 mm
  • vpredu 320-mm kotúče a radiálne uchytené 4-piestikové monobloky Brembo
  • pohon reťazou
  • objem nádrže 21 litrov
  • pohotovostná hmotnosť 242 kg
  • výškovo nastaviteľné sedlo
  • veľa doplnkov a príslušenstva od renomovaných výrobcov
  • quickshifter je ešte vo vývoji, ale nikomu to nehovorte

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

A čo elektronika?

  • náklonovo citlivé ABS a trakčná kontrola, jazdné režimy, 6,8-palcová farebná dotyková prístrojovka, konektivita (hudba, hovory, navigácia), tempomat, bezkľúčové ovládanie, asistent rozjazdu do kopca
  • semiaktívny podvozok Showa s funkciou automatického nastavenia pri zmene zaťaženia, prisvecovanie do zákrut, sledovanie tlaku v pneumatikách (platí iba pre verziu Special)
  • po prvýkrát v motocyklovom svete možnosť automatického zníženia podvozku pri zastavení (až o zhruba 5 cm). K dispozícii iba za príplatok ku verzii Special

Harley-Davidson Pan America™ 1250 2021 - prístrojovka

Z bodov vyššie je zrejmé, že popri základnej verzii je k dispozícii aj verzia Special. Tá už len svojím názvom prezrádza, že má v sebe niečo luxusnejšie. Okrem spomínaných elektronických funkcií je to aj tlmič riadenia, chrániče rukovätí, centrálny stojan, padacie rámy, hliníková ochrana motora, nastaviteľný enduro brzdový pedál a vyhrievané rukoväte. Special je zároveň ťažšia o 12 kíl.

Parádnou vychytávkou ku verzii Special je príplatkové automatické znižovanie podvozku (ARH, adaptive ride height). To sa hodí najmä nízkym jazdcom, ktorí stále trpia na „krátku nohu“ - motorka jednoducho podľa zvoleného nastavenia zníži celé odpruženie tak, aby pri zastavení, teda keď jazdec dáva nohy na zem, bol celý podvozok čo najnižšie. Tu treba podotknúť, že táto funkcia počas jazdy nijako neznižuje zdvihy, neovplyvňuje svetlú výšku, ani maximálny náklon. Má štyri režimy: automatický, kedy systém podľa brzdenia a rýchlosti zníži odpruženie ešte pred zastavením, potom režim s krátkym oneskorením, kedy odpruženie klesne až po zastavení, režim s dlhším oneskorením, ktorý vyčká istý čas po zastavení, alebo vypnuté. Jednoduchá a geniálne užitočná vec. Využívať ju môžu aj vyšší jazdci, napríklad keď majú za sebou spolujazdca a batožinu.

Kombináciou automatického znižovania podvozku a doplnkového nižšieho sedla sa vie jazdec dopracovať ku výške nezaťaženého sedla okolo 800 mm, zaťaženého okolo 750 mm. V oblasti rozkroku je Pan America pomerne úzka, čo je tiež dobrá správa pre nižších jazdcov.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Prvé dotyky

Nami testované kúsky boli jedny z prvých v Európe vôbec. Pred nami sa na nich odviezlo len niekoľko európskych novinárov, Američania paradoxne ešte nie. Čiže sme ich mali „napozerané“ iba z fotiek, ktoré často klamú. Spomínam to preto, lebo Pan America pôsobí menším dojmom než na fotkách; každý akosi automaticky očakáva kusisko kovu ako Electra Glide alebo niečo podobné. Toto je azda prvý Harley-Davidson, kde sa naozaj (a naozaj myslím naozaj) dbalo na kompaktnosť a efektívnosť.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

S tým svojským dizajnom sa Harleyu ani nemôžeme veľmi čudovať. V triede cestovných endúr bolo vymyslené už hádam všetko a Harley potreboval vyraziť dych. Stále je tu veľa „americkosti“, napríklad motor je z pravej strany dizajnovo krásne uhladený, ale z ľavej je to industriálny drsňák, aj s ich typickými indučkami, alebo že smerovky sú na takýto model až príliš klasické, okrúhle a veľké - to, čo je spredu schované pod maskou, sú naozaj blinkre a nie hmlovky. Samotná maska vyzerá ako zmenšená z nejakého auta, ale Harley nijako netají, že sa inšpiroval aj americkými ikonami ako Jeep Willys či Ford Bronco.

Po nasadnutí (a najmä rozbehu) jazdca prekvapí pohodlie. Riadidlá sú dosť vysoko a sedí sa pomerne v motorke, pričom sedlo je mäkučké, rozmaznávajúce. Všetky naše testovačky mali semiaktívny podvozok, aj to určite dosť prispelo celkovému pohodliu. Naklápateľná 6,8-palcová farebná prístrojovka je najväčšia z celej triedy a ako jediná je dotyková. Dotyky fungujú aj v rukaviciach a za dažďa! Toto Harley vždy vedel. Horšie je to s čitateľnosťou niektorých údajov - zámerne sme ich odmerali pravítkom - viaceré čísla a písmená majú na výšku tri milimetre. Pritom obrazovka poskytuje dostatok miesta, stačilo by fonty trochu zväčšiť. Predpokladám však, že keď už bude Pan America v tvojej garáži nejaký ten piatok, budeš v prístrojovke ako doma. Zaujímavou vecou je, že všetky kontrolky sa zobrazujú priamo v grafike obrazovky, teda žiadna z nich nie je nikde bokom so zvlášť podsvietením.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Aj ovládače sú celkom nové a pomerne veľké. Prekvapilo nás až príliš jemné ovládanie smeroviek. Prostredie celej prístrojovky a menu je inak dosť intuitívne, a funguje dokonca aj v slovenčine. Na to, že vývojári tvrdili, že stroj je určený z 50 % na cestu a z 50 % do terénu, je predná vidlica dosť zapustená dole. Veď zajtra sa uvidí, pomysleli sme si s Awiom. Keď nám predstavili vedúcich na zajtrajšie jazdy v teréne, trochu som znervóznel - dakarské kalibre David Pabiška a Dušan Randýsek. Vraj nás čaká aj piesok.

Hneď z fleku je cítiť nízke ťažisko a centralizáciu hmoty. Bezpochyby aj nízku hmotnosť, veď v harlejáckom ponímaní tu hovoríme o úspore, ehm, priemerne 30, 50, alebo aj 100 kíl (teraz som sa musel presvedčiť, že píšem pre motorkársky server a nie pre stránku o chove ošípaných).

Pokračovanie článku na ďalších stranách: Jazda na ceste, jazda v teréne, Video, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.

Foto:
 Obrázok nieje k dispozícii
Pridaj obrázok
Harley-Davidson Pan America 1250 Special 2021
Všeobecné informácie:
Výrobca:Harley-DavidsonHarley-Davidson
Model:Pan America 1250Pan America 1250 Special
Rok:20212021
Novinka:NOVINKA 2021NOVINKA 2021
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1252 ccm1252 ccm
Max. výkon:152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:127 Nm / 6750 ot.127 Nm / 6750 ot.
Kompresný pomer:13 : 113 : 1
Vŕtanie x Zdvih:105,0 x 72,0 mm105,0 x 72,0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:191 mm191 mm
Zdvih vzadu:191 mm191 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne monoblokydvoj kotúčová radiálne monobloky
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70R19 60V120/70R19 60V
Brzdy vzadu:kotúčovákotúčová
Priemer bŕzd vzadu:280 mm280 mm
Pneu vzadu:170/60R17 72V170/60R17 72V
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:228 kg239 kg
Hmotnosť s náplňami:242 kg254 kg
Výška sedla:869 mm850 mm
Rázvor:1580 mm1580 mm
Dĺžka:22645 mm2645 mm
Šírka:965 mm965 mm
Výška:1510 mm1510 mm
Svetlá výška:210 mm210 mm
Objem nádrže:21.2 l21.2 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.9 l/100km4.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 324 kmcca 324 km
Servisný interval:8000 km8000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:áno, v sériiáno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
Zákrutové svietenie:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiáno, v sérii
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sérii
Asistent rozbehu do kopca:áno, v sériiáno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 7/2021: od 15 700 eurCena 7/2021: od 18 100 eur

>

Pridané: 23.07.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: