Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3533 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28535
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16995)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11540)
Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Triumph Speed Triple RS (2021), prémiový hypernaked Made in England 1/2

 Zdieľať

Pridané: 01.02.2022 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 6329 [Testy a predstavenia - Test]

Zopár Speed Triplov sme už otestovali, ale tento nový... Uf, tento nový je s nimi neporovnateľný! A aj keď má najzamračenejšie svetlá zo všetkých Triumphov, vzhľadovo je to stále taký baranček. Lenže naštartuj ho, prejdi pár zákrut, a je z neho čistý gepard.

Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Video: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer

Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)

Triumph vypustil nový Speed Triple RS takmer presne pred rokom, a mne osobne najprv spadla klapačka z fotiek, hneď potom aj z technických údajov. Borci v Hinckley rozhodne vedia ako trafiť motorkára rovno do srdca; veru nejeden ich model by sme si vedeli predstaviť vo svojich garážach. Kámo akože keď si čekneš špecifikácie nového Speed Tripla RS a nič to s tebou nespraví, asi by si mal navštíviť psychiatra. Alebo gynekológa. Veď aha:

  • tisícdvestovkový trojvalec, 180 koní a 125 Nm
  • pohotovostná hmotnosť 198 kg (!)
  • mechanické odpruženie Öhlins NIX30 a TTX36
  • monobloky Brembo Stylema, brzdová páčka Brembo MCS
  • quickshifter
  • širokánska a náklonová elektronika

Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)

Popri tom nová 5-palcová farebná TFT prístrojovka, bezkľúčové ovládanie, kompletné LED osvetlenie a šikovná konektivita vyzerajú ako nepotrebné prkotiny. Ten zamračený pohľad, teraz zosilnený novým denným LED svietením, z niektorých uhlov pôsobí tak, že Speed Triple RS si je vedomý svojej kondičky a všetkých má najviac ako sa dá ľahostajno-arogantne v pi na háku. To všetko zosilňujú sériové bar-endové zrkadlá; uf, akože celkovo tá motorka spredu vyzerá ako riadne nasratý hmyz. Niežeby to bolo v tejto hypernaháčovskej triede niečo nezvyčajné, ale rozhodne je to veľký skok pre Tripla, lebo veď ešte toť hen nedávno mal dve kultové okrúhle svetlá. Keď potom dostali uholníkový tvar, svetové internety padali pod hejtom. Lenže odvtedy sa Speed Triple predávajú lepšie.

Keď si pozrieš zvyšok stroja, teda rám, nádrž a podsedlovku, veľa sa toho od roku 2005, alebo trebárs aj 2010 nech nežerem, nezmenilo. Tu sa asi Triumph bál experimentovať, alebo jednoducho tí Angláni nevedia vyskočiť z vlastného konzervatívneho tieňa, lebo Speed Triple RS vyzerá medzi svojimi konkurentmi tak dosť klasicky, ba priam až najviac klasicky. A to ani nespomínam nedávno predstavenú verziu RR s mega sexi polokapotou, okrúhlym svetlom a delenými športovými rajdami. Tá je vlastne moderné retro.

Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)

Dobre, dobre, už to nejdem ďalej pitvať, ja len že možno by bolo vhodné nabudúce spraviť po estetickej stránke dva kroky dopredu, hlavne s ohľadom na to, aby sa Speed tak veľmi nepodobal s menším Streetom. Lebo po jazdnej stránke tento stroj poskočil o dve triedy! Tie späťáky robia svoje, už pri prvom nasadnutí máš pocit, že riadidlá majú na šírku hádam jeden a pol metra, a že s nimi dokážeš všetko. Trochu ma prekvapila nová grafika prístrojovky, pretože Triumph zvykol mať tieto prostredia krásne spracované a voliteľné v niekoľkých variantoch, ale tu mi ten otáčkomer aj s okolitými údajmi tak nejako splýva. Viem povedať kam ukazuje ručička otáčkomera, ale ak by som mal prečítať hodnotu otáčok, asi by som musel spomaliť. A teda jazdiť pomaly na motorke, ktorá je nabúchaná prémiovými komponentami a v názve má rýchlosť a písmená RS, je také trochu protichodné.

Triumph Speed Triple RS (2021)

Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)

Samotná obrazovka je dosť veľká, má 5 palcov, čierne pozadie, a obklopujú ju kontrolky, má aj praktický antireflexný povrch. Okrem laptimera, ktorý sa odpaľuje tradičným triumpháckym „klitorisom“ pri ľavej rukoväti (neviem si predstaviť kto ho trafí na nejakej cieľovke), ponúka aj fakt praktickú konektivitu vrátane možnosti spárovania s Gopro kamerou. Päť jazdných režimov (jeden z nich je Track) a nastaviteľnú elektroniku hádam ani nemusím veľmi spomínať.

Triumph Speed Triple RS (2021)

Ten zvuk trojvalca, wááá! To je malý sviatok medzi tými štvorvalcami a dvojvalcami, čo bežne testujeme. Už keď sa rozbiehaš do premávky, to brumenie motora a nízkosť celého stroja (späťáky máš dole na koncoch riadidiel) evokujú streetfightera. Občas budeš mať čo robiť, aby si neprešiel celú ulicu po zadnom :) Toto fakt Triumph vie, ísť rovno pod kožu. Vzadu krásny letmáč, vpredu karbónový blatník, a to všetko zavesené na rokmi overených Öhlinsoch NIX30 a TTX36, mňam mňam! Kto by chcel semiaktívny podvozok, bude musieť siahnuť po športovejšej verzii RR, tu je čistá poctivá mechanika. Do ruky kľúč a počítaj kliky. Dokonca aj zadné predpätie sa nastavuje klasicky, teda C-kľúčom.

Triumph Speed Triple RS (2021)

Tri valce dvanásťstovky sú v meste veľmi jemnučké, manévrovanie v nízkych rýchlostiach alebo prepletanie medzi autami je teda nenáročné, doslova milimetrovo predvídateľné. Speed Triple vtedy jazdca nijako neprovokuje. Ale keď sa cesty otvoria a prídu nejaké zákrutky, jeho ideálne pracovné tempo je niekde okolo 150 až 180 km/h. Napríklad v rovnejších úsekoch Baby alebo na Záhorí. A vďaka kvalitným podvozkovým komponentom je všetko krásne kontrolovateľné, s adekvátnou spätnou väzbou. Len keby sme u nás mali trochu kvalitnejšie cesty :) Náš kúsok je na prevozných značkách, takže sme nemohli skočiť do Rakúska, scheisse.

Odozva od predku je doslova učebnicová. Neviem či to robia opäť tie nízke a široké zrkadlá alebo čo, ale všetko pod riadidlami sa mi zdalo akoby prikované k zemi. A to sme mali dosť chladné jesenné počasie; väčšinu času nám aj pršalo. Stroj bol pritom obutý na športových Metzeleroch Racetekoch :) Vykružovať tiahle zákruty a širšie vracáky je na Speed Tripli RS čistá radosť. Je to akoby o symbióze asfaltu s pneumatikami a motora so mnou, pričom všetko do seba krásne zapadá.

Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)

Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)

Speed Triple RS má čisto elektronický plyn, z ktorého nevedú žiadne lanká. V bežnej premávke to nemáš ako spozorovať, ale pri športovejšej jazde si pri výjazdoch zo zákrut skôr či neskôr všimneš malé oneskorenie záberu. Vo výsledku ťa to môže aj trochu rozhodiť, pretože už čakáš fyzický záber a on príde o niečo neskôr, akoby si bol s motorkou nezladený. Zlaté karbesy! Prechod z nuly do jednotky bol vždy komplikáciou, či už pri nástupe vstrekovania alebo nedávno pri príchode elektronických plynov. Vo finále to nie je nič hrozné a zvykneš si na to hneď ako si na oneskorenie nastavíš psychiku.

Video: Premiéra 11:00: Triumph Speed Triple RS (2021) - top-end hypernaháč Made in England

Čo sa týka brzdovej sústavy, nový Speed Triple sa od konkurencie odlišuje jednou zásadnou vecou - páčkou Brembo MCS, ktorá má nastaviteľný záber. V rozmedzí 2 mm si vieš nastaviť páku, čiže vzdialenosť od osi otáčania po piestik. Niečo podobné sa využíva v čisto rejsovom svete, na sériovkách nie je vôbec. A treba povedať, že zmenu vzdialenosti záberu je naozaj cítiť. Pri najväčšom nastavení je to doslova streetfighter, ktorý by šiel jedným prstom na predné, najmenšie nastavenie zas využiješ trebárs na otvorenejších zákrutách. Zmenu vieš vykonať na počkanie, bez náradia, podobne ako keď si nastavuješ vzdialenosť páčky od rukoväte.

Triumph Speed Triple RS (2021)
Triumph Speed Triple RS (2021)

Vlastne už nezostáva veľa vecí, ktoré by si si na Speed Triple RS dokázal dokúpiť. Štandardne sa dodáva s krytom namiesto zadného sedla, ale samotné sedlo ti k nemu dajú tiež. V krabici. Túto skutočnosť by si frajerke manželke milenke nehodiace sa škrtnite nemusel oznamovať, mal by si tak zabezpečenú samotu. (Neplatí ak má daná osoba pod 50 kg a vie ako sa správať v zákrutách.) Možno práve kvôli tej bohatej výbave je ponuka originálnych doplnkov a príslušenstva trochu užšia než sme na Triuphoch zvyknutí.

Nuž a bezkľúčové ovládanie by som nemusel spomínať, pretože Triumph ho používa pri viacerých modeloch, teraz však kvôli vyššej bezpečnosti pridal jednu užitočnú drobnosť, a to vypnutie celého kľúča. Hekeri tak nemajú šancu načítať signál, ktorý vysiela. To však iba za predpokladu, že kľúč naozaj vypneš, samozrejme. Triumph to zdôrazňuje aj v užívateľskej príručke: For security reasons, the smart key should be switched off every time it is removed from the motorcycle. Mimochodom, diaľkový kľúč a aj náhradný smart kľúč sú úplne bez čepieľky, čiže nikde na motorke nenájdeš mechanický zámok, tankovací otvor je elektronický. A keď už spomínam tú užívateľskú príručku, aj tú má Triumph vypracovanú do dokonalosti. Kiežby takú mali všetci výrobcovia.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.

Foto:
 Triumph Speed Triple 1200 RS 2021
Všeobecné informácie:
Výrobca:Triumph
Model:Speed Triple 1200 RS
Rok:2021
Novinka:NOVINKA 2021
Kategória:Naháč
Motor:
Typ motora:radový trojvalec (4T)
Objem:1160 ccm
Max. výkon:180.1 k (132.4 kW) / 10750 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / 9000 ot.
Kompresný pomer:13.2:1
Vŕtanie x Zdvih:90.0 x 60.8 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:120 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová Brembo Stylema
Priemer bŕzd vpredu:320 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm
Pneu vzadu:190/55 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:198 kg
Výška sedla:830 mm
Rázvor:1445 mm
Dĺžka:2090 mm
Šírka:775 mm
Výška:1070 mm
Objem nádrže:15.5 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 207 km
Servisný interval:16 000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:áno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
Anti-hop spojka:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sérii
Quick-shift:áno, v sérii
Kontrola tlaku v pneumatikách:za príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatok
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sérii
Iná výbava:Li-On batéria
Poznámka:
Poznámka:Cena 1/2022: 17 195 eur

Öhlins 43 mm NIX30 USD a tlmič Öhlins TTX36, EURO 5

>

Pridané: 01.02.2022 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: