Anketa:
Moto Katalóg - Jawa 350 typ 18 (Pérák) 1952
Akékoľvek chyby, alebo nezrovnalosti môžete hlásiť na emailovej adrese motodb@motoride.sk
Ďakujeme
Jawa 350 typ 18 (Pérák) 1952:
Foto: | |
![]() | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Jawa |
Model: | 350 typ 18 (Pérák) |
Rok: | 1952 |
Kategória: | Klasika |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (2T) |
Objem: | 344 ccm |
Max. výkon: | 13.87 k (10.20 kW) / 4000 ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 58.0 x 65.0 mm |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 4-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | polbubnová |
Priemer bŕzd vpredu: | 160 mm |
Pneu vpredu: | 3.00-19 |
Brzdy vzadu: | polbubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 160 mm |
Pneu vzadu: | 3.00-19 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 120 kg |
Dĺžka: | 2010 mm |
Šírka: | 600 mm |
Výška: | 954 mm |
Objem nádrže: | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 115 km/h |
Spotreba paliva: | 3.3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 295 km |
Poznámka: | |
Pérák je stroj, ktorý Jawu snáď najviac preslávil. V čase II. svetovej vojny mala továreň vojenský výrobný program a nesmela vyvíjať motocykle. Aj napriek tomu skupina vývojárov navrhovala nový výrobný program. Prototypov vzniklo počas okupácie veľa, dvoch aj štvortaktných, s rôznymi objemami motorov. Zakláňa vývoja bol opravárenský závod Jawa, tzv "Chytrovna". Neskôr bolo pokračovanie prác v Prahe ťažké, preto sa pokračovalo u Antonína Vitvara v Novej Pake. Po konci vojny začala produkcia montážou predvojnových modelov zo skladovaných dielov. |
Jawa 350 typ 18 (Pérák) vlastnia členovia:
Porovnanie motocyklov:
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!