ISSN 1336-6491 | Online: 1845 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29838
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17632)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12206)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Moto Katalóg - Jawa 350 typ 18 (Pérák) 1952

Akékoľvek chyby, alebo nezrovnalosti môžete hlásiť na emailovej adrese motodb@motoride.sk
Ďakujeme

Jawa 350 typ 18 (Pérák) 1952:

Foto:
Jawa 350 typ 18 (Pérák) 1952
Všeobecné informácie:
Výrobca:Jawa
Model:350 typ 18 (Pérák)
Rok:1952
Kategória:Klasika
Motor:
Typ motora:dvojvalec (2T)
Objem:344 ccm
Max. výkon:13.87 k (10.20 kW) / 4000 ot.
Vŕtanie x Zdvih:58.0 x 65.0 mm
Palivový system:karburátor
Chladenie:vzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 4-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Brzdy vpredu:polbubnová
Priemer bŕzd vpredu:160 mm
Pneu vpredu:3.00-19
Brzdy vzadu:polbubnová
Priemer bŕzd vzadu:160 mm
Pneu vzadu:3.00-19
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:120 kg
Dĺžka:2010 mm
Šírka:600 mm
Výška:954 mm
Objem nádrže:13 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:115 km/h
Spotreba paliva:3.3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 295 km
Poznámka:
Pérák je stroj, ktorý Jawu snáď najviac preslávil. V čase II. svetovej vojny mala továreň vojenský výrobný program a nesmela vyvíjať motocykle. Aj napriek tomu skupina vývojárov navrhovala nový výrobný program. Prototypov vzniklo počas okupácie veľa, dvoch aj štvortaktných, s rôznymi objemami motorov. Zakláňa vývoja bol opravárenský závod Jawa, tzv "Chytrovna". Neskôr bolo pokračovanie prác v Prahe ťažké, preto sa pokračovalo u Antonína Vitvara v Novej Pake. Po konci vojny začala produkcia montážou predvojnových modelov zo skladovaných dielov.

Jawa 350 typ 18 (Pérák) vlastnia členovia:

Porovnanie motocyklov:

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »