Anketa:
Nordkapp, Nórsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Nordkapp je mys ostrova Magerøya, ktorý sa označuje ako najsevernejší bod Nórska a teda aj Európy. Pravda je ale taká, že susedný mys Knivskjellodden je ešte o asi 1,5 km severnejšie. Naviac oba tieto body sú na ostrove a tak ten kto hľadá najsevernejší bod kontinetálnej európy musí navštíviť Cape Nordkinn (Kinnarodden).
Na Nordkapp vedie asfaltová cesta a na mieste, kam dorazili prvé expedície hľadajúce severný bod kontinentu sa nachádza múzeum. Dnes je teda Nordkapp známou turistickou atrakciou s veľkým a drahým turistickým centrom.
Články:
- Varadero expedition Nordkapp 2005
- Nórsko, ne severe Európy.
- Polnočné slnká - Nórsko 2013
- Live: Little big adventure - alebo potulky za polárnym kruhom na Kawasaki KLX 250
- Cesta do Murmansku – 12 krajín/10 dní – vysoko na sever
- Slovensko na 69. ročníku RALLY FIM 2014 vo Fínsku
- Začiatok testu pneumatík Continental TKC70
- Súťaž Dunlop TrailSmart 2015 - Splnenie môjho sna pozrieť sa na Nordkapp - sólo
- Dunlop TrailSmart otestujem v krutém severním větru
- North moto trip 2015
- Môj splnený sen o Nórsku - Nordkapp
- Nórsko 2015 - Vymetanie fjordov a ďaleký sever
- Naživo: Pionierom na Nordkapp
Fotogaléria:
23.07.2015 - zeON

23.07.2015 - zeON

23.07.2015 - zeON

23.07.2015 - zeON

23.07.2015 - zeON

23.07.2015 - zeON

07.07.2015 - erbe

30.10.2013 - wikipedia.org

06.07.2012 - 1a1a1

09.04.2012 - Brco928

09.04.2012 - Brco928

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

04.12.2009 - Awia

Detaily:
Krajina: | Nórsko |
Región: | Severná časť |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | Awia 23.11.2006 (21:11) |
Poloha: | N 71.169 E 25.785 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 22867 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Kirkeporten Camping, Nórsko | Kemping | 6.9 km J |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!