Anketa:
Slovensko na 69. ročníku RALLY FIM 2014 vo Fínsku
ZdieľaťPridané: 16.07.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6605 [Mototuristika - Európa - Moto-akcia]
Fínske mesto Tampere bolo v dňoch 29.6.2014 – 4.7.2014 dejiskom 69. ročníka Rally FIM. Toto svetové podujatie mototuristov sa organizuje už od roku 1936 a každoročne sa ho zúčastňuje tisícka motocyklistov z viac ako 30 krajín sveta, medzi ktorými nechýba ani Slovensko. Vo Fínsku nás tento rok reprezentovala osemnásť členná výprava SMF mototuristov.
Viceprezident SMF pre mototuristiku a šprint JUDr. Albín Božek a vedúci Slovenskej výpravy na Rally FIM 2014 zhodnotil podujatie vo Fínsku nasledovne: „Dňa 30.06.2014 sme sa v štyroch skupinách dostavili do Tampere a ubytovali v kempingu. Organizáciu celej akcie zo strany Fínov hodnotíme na vysokej úrovni, - označenie a zabezpečovanie trasy, ubytovanie, sociálne zariadenia, strava, výjazdy, všetko bolo v poriadku. Jediným negatívom (ale dosť podstatným) bol dosť slabý večerný program, ktorý organizátori nezvládni. Nebolo prihliadané na to, že sa na FIM Rally zúčastnili ľudia z celej Európy a rôznych vekových skupín. Dôsledkom toho sa vždy po večeri polovica účastníkov vytratila a presunula do kempu. Až na tieto malé nedostatky sme boli spokojní.“
Absolvovaním FIM Rally Tampere získali ďalší traja naši jazdci FIM MERITUM – cena za počet absolvovaných relly FIM:
1. stupeň - bronz Karol Körmöczi (vo veku 80 rokov)
2. stupeň – striebro Dušan Konya (vo veku 50 rokov)
3. stupeň – zlato Albín Božek (vo veku 65 rokov)
Pobyt vo fínskej Tampere skončil 4.júla 2014 a slovenská výprava sa rozdelila. Piati odišli priamo domov na Slovensko, desiati sa vybrali na Severný polárny kruh a neskôr sa presunula do Nórska na nórske fjordy, odtiaľ cez Dánsko a Českú republiku domov. Traja účastníci: Iren Božeková, Albín Božek, Dušan Konya po prekročení Severného polárneho kruhu pokračovali na Nordkapp, ktorý dosiahli dňa 06.07.2014 za veľmi priaznivého počasia. Počasie bolo takmer celú cestu cez Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Estónsko a čiastočne vo Fínsku striedavo daždivé. Jazdci idúci na „Nordkapp“ sa ocitli v teplotách od 28-32 °C. Tieto horúčavy trvali aj cestou cez Nórsko, Švédsko, Dánsko a Nemecko až po Českú republiku, kde už bolo citeľne chladnejšie.
Celá 18 členná výprava SMF sa šťastne vrátila domov bez nehody, resp. inej negatívnej udalosti a odhodlaním zúčastniť sa aj jubilejného 70.ročníka Relly FIM v roku 2015 v Holandsku.
![]() |
Pridané: 16.07.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- FIM Rallye v Estónsku a Fínsku 2005 - backo11
- Súťaž Dunlop TrailSmart 2015 - Splnenie môjho sna pozrieť sa na Nordkapp - sólo - Pepe147
- RALLY FIM 2014 - FÍNSKO - Redakcia
- Varadero expedition Nordkapp 2005 - marekxxx
- Polnočné slnká - Nórsko 2013 - Saturn
- 61. FIM Rallye v Nemecku a Dánsku 2006 - backo11
- Live: Little big adventure - alebo potulky za polárnym kruhom na Kawasaki KLX 250 - Awia
- TransOrientale na vlastnej koži, alebo Harov denník z Ruska - haro007
- Severní vítr je krutý - bubo008
- Denník stroskotanca - NostalgicRider
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!