Anketa:
Jahodná, Slovensko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Kopec Jahodná pri Košiciach je obľúbenou trasou pre Košických motorkárov. Nachádza sa asi 6 km od mesta a začína za koľajnicami detskej železnice na Alpinke pri Stopke - Občerstvení na rázcestí.
Cesta je smerom od Košíc veľmi kvalitná. Približne polovicu stúpania tvorí široká cesta s dvoma jazdnými pruhmi smerom hore. Druhá polovica je úzka a menej kvalitná aj keď v roku 2006 cestu značne opravili. Na vrchole je možné odbočiť doľava na cestu k lyžiarskemu stredisku Jahodná. Klesanie na druhej strane je kratšie a tiež úzke.
Články:
- Minimotoride výlet
- Čermeľský Kvet 2008
- Spoznaj krásy Slovenska 2011
- Pozvánka: 12. Motoride stretko, 16. - 18. 8. 2013, jazero Izra, Slanské vrchy
- Čester TéTé, Tučná Berta (MT-01) a Trip po Slovensku (2747 kilometrov)
- Putovanie sa skončilo, prišiel som do cieľa (BMW R1200GS)
- Pozvánka: Motozraz Čermeľský kvet 2018
Fotogaléria:
22.07.2016 - WarLord

30.06.2016 - matko49

03.05.2002 - Awia


Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | Awia 19.06.2006 (00:02) |
Poloha: | N 48.777 E 21.137 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 23938 |
Nadmorská výška: | 521.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Dĺžka trasy: | 12.8 km |
Prevýšenie trasy: | 217 m |
Prístup:
Z Košíc vyrazte smerom na Spišskú Novú Ves.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Enduro test Jahodná - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 1.4 km J |
2. | Stopka - Občerstvenie na rázcetí, Slovensko | Občerstvenie | 4.2 km JV |
3. | Cross test Košická Belá - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 5.6 km SZ |
4. | Obchádzka (zatvorený most Ružín) Opátka - Zlatník, Slovensko | Trasa | 6.9 km SZ |
5. | Bufet Lodenica, Ružín, Slovensko | Pláž | 7.1 km SZ |
6. | Vyhliadková veža a Košický hrad (zrúcanina), Slovensko | Vyhliadka | 7.5 km V |
7. | Enduro test Baška - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 7.9 km J |
8. | Trasa Z Košíc okolo komína, Slovensko | Trasa | 8.2 km JV |
9. | MX trať Družstevná pri Hornáde, Slovensko | Motokrosová trať | 8.5 km V |
10. | Vyhliadka na Ružín, Slovensko | Vyhliadka | 9.0 km SZ |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!