Anketa:
Hrad Točník, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Hrad Žebrák a hrad Točník sa nachádzajú neďaleko mesta Beroun.
Točník je zrúcanina hradu asi 1 km za obcou Točník. Narozdiel od Žebráka sa jedna o rozsiahlejší komplex, čiastočne je zastrešený a nachádza sa dnu viacero miestností a komnát. Na hrad sa vstupuje mostom ponad hradnú priekopu. V priekope žijú 2 medvede hnedé.
Fotogaléria:
14.09.2015 - mzetz150

14.09.2015 - mzetz150

14.09.2015 - mzetz150

14.09.2015 - mzetz150

Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Středočeský kraj |
Typ: | Hrad |
Pridal: | mzetz150 25.09.2015 (09:00) |
Poloha: | N 49.891 E 13.887 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6129 |
Nadmorská výška: | 444.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Záchytné parkovisko sa nachádza asi 1-2 km pod hradom. Miestni nechodia pešo, ale prejdú asi 100 m po kamennej dláždenej ceste a pokračujú po šotoline k hradu. Je tam zákaz vjazdu.
Adresa, Kontakt:
Praha D5 - Beroun - zjazd 34 na Žebrák - 23613 obec Točník
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hrad Žebrák, Česko | Hrad | 0.6 km JZ |
2. | Moto Cafe - Penzion Vinice, pod hradom Karlštejn, Česko | Občerstvenie | 21.9 km V |
3. | Lom Amerika, Mexiko, Česko | Baňa | 23.4 km V |
4. | Vodná nádrž Slapy, Česko | Jazero | 39.9 km V |
5. | Vyhlídka Máj, Česko | Vyhliadka | 41.2 km V |
6. | Hotel Troníček, Jílové u Prahy, Česko | Hotel | 43.6 km V |
7. | Narodní technické muzeum Praha, Česko | Múzeum | 44.8 km SV |
8. | Kemp Fremut, Česko | Kemping | 46.1 km SV |
9. | Ždákovský most, Česko | Vyhliadka | 47.9 km JV |
10. | Socha "Lavička neřesti" pred budovou Sazka, Praha, Česko | Zaujímavosť | 49.3 km SV |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!