Anketa:
Hornonitrianský banský skanzen - Baňa Cigeľ, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Hornonitriansky banský skanzen baňa Cigeľ, ponúka svojim návštevníkom zažiť na vlastnej koži pocit, aký zažívali viac ako 50 rokov baníci fárajúci do podzemia bane Cigeľ.
Prehliadková trasa Hornonitrianskeho banského skanzenu Baňa Cigeľ začína jazdou banským vláčikom v dĺžke 2 312 metrov do hnedouhoľnej bane. Pokračuje pešou prehliadkou podzemných banských priestorov v hĺbke 80 – 300 m pod povrchom v bývalej časti II. ťažobného úseku. Pešia časť prehliadkovej trasy v bani má dĺžku 566 m jedným smerom.
Prostredníctvom sprievodcov Hornonitrianskeho banského skanzenu Baňa Cigeľ (ďalej len HBS-BC) – bývalých baníkov - za využitia statických a funkčných banských technických zariadení je návštevníkovi prezentovaný ľudský príbeh fárajúceho baníka. Príbeh sa odvíja od začiatku prehliadkovej trasy a prehliadka postupne vnáša návštevníka do deja. Prostredníctvom panelov s výkladom a audio-vizuálnej techniky ďalej podnecuje predstavivosť a vytvára v ňom rad nových emotívnych zážitkov.
Video: Tip na výlet: Hornonitrianský banský skanzen - Baňa Cígeľ - MR stretko 2018
Články:
- Pozvánka: 15. stretnutie motorideákov - Motoride Tour 2018, 17. - 19. 8. 2018, Kamenec pod Vtáčnikom
- Report: 15. stretnutie motorideákov 2018
- Testovaci článok - sandbox
Fotogaléria:
29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

29.01.2019 - Awia

18.08.2018 - Awia

18.08.2018 - Awia

18.08.2018 - Awia

18.08.2018 - Awia

18.08.2018 - Awia

05.07.2018 - banskyskanzen.sk

05.07.2018 - banskyskanzen.sk

05.07.2018 - banskyskanzen.sk

05.07.2018 - banskyskanzen.sk

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Trenčiansky Kraj |
Typ: | Baňa |
Pridal: | sisobmw 05.07.2018 (07:00) |
Poloha: | N 48.734 E 18.639 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9028 |
Nadmorská výška: | 392.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Hornonitriansky banský skanzen (HBS - BC) Baňa Cigeľ
Ing. Michal Oršula - denne
mobil: +421 905 522 704
e-mail: banskyskanzen@hbp.sk
www.banskyskanzen.sk
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Pneuservis, Prievidza, Slovensko | Moto shop | 3.5 km SZ |
2. | Pepperoni pizza, Slovensko | Reštaurácia | 4.3 km S |
3. | Technické moto múzeum, Lehota pod Vtáčnikom, Slovensko | Múzeum | 5.0 km JZ |
4. | Zrúcanina hradu Sivý Kameň, Slovensko | Hrad | 5.4 km J |
5. | Hostinec Pod Hradom, Slovensko | Občerstvenie | 5.5 km J |
6. | CC trať Hôrka - Bosorák Cross Klub, Lehota pod Vtáčnikom, Slovensko | Okruh | 5.6 km JZ |
7. | Apartmány Alfil, Bojnice, Slovensko | Penzión | 6.2 km SZ |
8. | Koliba Pacho, Veľká Čausa, Slovensko | Reštaurácia | 6.2 km SV |
9. | MX/enduro trať Morovno, Slovensko | Motokrosová trať | 6.4 km V |
10. | Reštaurácia ALEJ, Bojnice, Slovensko | Reštaurácia | 6.6 km SZ |
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!