Anketa:
Nestville Park, Hniezdne, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Nestville Park - Objavte čaro jedného z najkrajších kútov severného Slovenska, údolia Tatranského národného parku, Pieninského národného parku a Levočskej vrchoviny, kde v roku 2012 vyrástla expozícia liehovarníctva a tradičných ľudových remesiel – Nestville Park. Nachádza sa len 5 km západne od Starej Ľubovne, v bývalom najmenšom meste Uhorska, v dedinke Hniezdne.
Názov Nestville Park vznikol spojením slov NEST a VILLE, pričom, „NEST“ znamená hniezdo a „VILLE“ je skratka anglického slova „VILLAGE“, čo v preklade znamená obec, čiže v plnom preklade Hniezdne. Jedným z rozhodujúcich dôvodov vzniku myšlienky vybudovať túto turistickú atrakciu bol dôležitý objav najstaršieho zachovaného liehovaru na Slovensku postaveného už v polovici 18. storočia.
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Awia 24.06.2019 (14:25) |
Poloha: | N 49.301 E 20.639 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6411 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | MX trať Hniezdne, Slovensko | Motokrosová trať | 0.8 km JZ |
2. | Salaš Frank, Stará Ľubovňa, Slovensko | Reštaurácia | 3.2 km V |
3. | Stredoveký vojenský tábor, Stará Ľubovňa, Slovensko | Zaujímavosť | 4.3 km SV |
4. | Ľubovniansky hrad, Slovensko | Hrad | 4.6 km V |
5. | Termálne kúpalisko Izabela, Vyšné Ružbachy, Slovensko | Pláž | 5.7 km Z |
6. | Travertínové sochy, Vyšné Ružbachy, Slovensko | Zaujímavosť | 5.8 km Z |
7. | Sedlo Vabec, Slovensko | Vyhliadka | 6.8 km SV |
8. | Skalná ihla, Chmeľnica, Slovensko | Prírodný úkaz | 8.4 km V |
9. | Hraničné - drevený kostol, Slovensko | Kostol | 9.3 km SV |
10. | Most - hraničný prechod - Sulinka, Slovensko | Zaujímavosť | 12.6 km SV |
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!