Anketa:
Stredoveký vojenský tábor, Stará Ľubovňa, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Stredoveký vojenský tábor v Starej Ľubovni otvoril svoje brány a pozýva Vás zažiť stredovek na vlastnej koži. Čas sa tu zastavil v 15. storočí. Prostredie dýcha dobou odvážnych rytierov a slávnych bojov o moc a česť. Život v tábore Vás zláka vyskúšať si historické športové disciplíny, ako streľbu z luku, kuše, hod sekerou “švajčiarkou“, jazdu na koni, ale aj vystreliť si z dela alebo z najväčšieho funkčného katapultu na Slovenku.
Nie len zbrane a vojenské stroje sú lákadlom stredovekého vojenského tábora. V zrubovej kapitánskej krčme Vám gazdiná ponúkne niečo chutné pod zub a na uhasenie smädu kláštorný kvas alebo čašu vína. Stačí len hodovať. Pre deti sú pripravené lanové, drevené preliezačky a hojdačky alebo stredoveký tenis. Jedinečnosťou je špeciálna mena ľubovniansky zlatý, platidlo používané v tábore. Tento peniaz si sami môžete vyraziť v Múzeu Domu ľubovnianskeho mešťana na námestí sv. Mikuláša v Starej Ľubovni.
Zážitkom počas letných mesiacov môže byť aj spanie na drevených truhliciach v dobových 2- alebo 6- miestnych stanoch. V júli a auguste sa Vám predstavia šermiari z celého Slovenska. Vystúpenia v týchto mesiacoch sa konajú 3 x denne počas celého týždňa.
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | mino09 16.08.2010 (22:49) |
Poloha: | N 49.318 E 20.692 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10746 |
Nadmorská výška: | 660.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Po asfalte na hrad potom odbočiť vľavo a je tam parkovisko zo sotoliny
Adresa, Kontakt:
V okoli sa toho na kempovanie alebo spanie najde neurekom.
Cena lístka:
Dospelí: 1.66 EUR (50.00 Sk)
Zľavnený: 1.00 EUR (30.00 Sk)
Deti: 1.00 EUR (30.00 Sk)
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Ľubovniansky hrad, Slovensko | Hrad | 0.7 km JV |
2. | Salaš Frank, Stará Ľubovňa, Slovensko | Reštaurácia | 1.2 km JZ |
3. | Sedlo Vabec, Slovensko | Vyhliadka | 4.1 km S |
4. | Nestville Park, Hniezdne, Slovensko | Zaujímavosť | 4.3 km JZ |
5. | MX trať Hniezdne, Slovensko | Motokrosová trať | 5.0 km JZ |
6. | Skalná ihla, Chmeľnica, Slovensko | Prírodný úkaz | 5.2 km JV |
7. | Hraničné - drevený kostol, Slovensko | Kostol | 6.3 km S |
8. | Most - hraničný prechod - Sulinka, Slovensko | Zaujímavosť | 8.4 km SV |
9. | Miesto pre stan, Malý Lipník, Slovensko | Miesto pre stan / bivak | 8.6 km V |
10. | Termálne kúpalisko Izabela, Vyšné Ružbachy, Slovensko | Pláž | 9.6 km Z |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!