Anketa:
Kráľova hoľa (1 946,1 m n. m.), Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Kráľova hoľa (nem. Königsberg) (1 946,1 m n. m.) je najvyšší vrch Kráľovohoľských Tatier, východnej časti Nízkych Tatier. Kráľova hoľa je opradená povesťami, ospevovaná básnikmi. Patrí k najnavštevovanejším vrchom Nízkych Tatier. Kráľova hoľa poskytuje jedinečný výhľad na Spiš, Vysoké Tatry, Liptov ale aj Horehronie.
Pod Kráľovou hoľou pramenia rieky Čierny Váh, Hnilec, Hornád a Hron. Na vrchole je od roku 1960 televízny a rozhlasový vysielač Kráľova hoľa.
Zo Šumiaca ide na vrchol cesta (POZOR zákaz vjazdu), kde je meteorologická stanica (v jej priestoroch je otvorené aj malé núdzové útočisko pre turistov) a sídlo Horskej záchrannej služby. Vrchol je východiskovým bodom na hrebeňovú turistiku smerom na Čertovicu, s možnosťou prespať v turistickej zrubovej útulni Andrejcová, ktorá slúži na núdzové ubytovanie turistov (celoročne otvorená, nie je udržiavaná).
Články:
Fotogaléria:
24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

24.10.2016 - Awia

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Awia 25.10.2016 (07:38) |
Poloha: | N 48.883 E 20.139 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9722 |
Povrch: | asfalt |
Dĺžka trasy: | 12.0 km |
Prevýšenie trasy: | 1000 m |
Prístup:
Z obce Šumiac vedie nahor najprv šotolina a neskôr asfaltka, avšak je tam zákaz vjazdu. Bez povolenia nejazdiť.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Privát Drevenica, Šumiac, Slovensko | Penzión | 4.7 km J |
2. | Pohostinstvo pod Úbočou, Šumiac, Slovensko | Reštaurácia | 4.9 km J |
3. | Telgártska slučka - Telgártsky tunel a viadukt, Slovensko | Pamiatka | 5.6 km JV |
4. | Telgártska slučka - Chramošský viadukt, Slovensko | Pamiatka | 5.7 km JV |
5. | Prameň Hrona, Slovensko | Prameň | 6.2 km JV |
6. | Horský Hotel Pusté Pole, Slovensko | Hotel | 7.1 km V |
7. | Priesmyk Vernár, Slovensko | Priesmyk | 8.6 km V |
8. | Penzión Vikartovsky Mlyn, Slovensko | Penzión | 10.9 km S |
9. | Prameň rieky Hornád, Vikartovce, Slovensko | Prameň | 11.2 km S |
10. | Hrabušice - sedlo Kopanec 987 m - Stratená, Slovensko | Trasa | 11.6 km V |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!